IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Advertisements

Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
Kirsten Kragh, Engerom Erfaring: Vejledning af to specialer (forud for adjunktpædagogikumforløb) To parallelle forløb –Samme overordnet ramme for emne.
AT - Viden i spil.
Team 9, evaluering KaosPiloterne Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces 3. juni 2004 DAG 2 dokumentation.
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
Disposition.
Formalia ved opgaveskrivning
Digitale biblioteker og web 2.0
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Studie rapport opbygning
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Orientering om bachelorprojekt 2015
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Department of Marketing and Management
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Skriveperiode (synopsis)
Bedømmelse og karakterer
Department of Marketing and Management
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Flerfagligt Forløb 4/SRO
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring

Miniprojektet

Knowledge Management Miniprojekter med mundtlig eksamen Ca. 15 sider Grupper på 1-4 studerende Mundtlig eksamen med udgangspunkt i miniprojektet (20 min. pr. person) Afleveringsfrist: sidste undervisningsuge Eksamen: sandsynligvis første uge i juni

Knowledge Management Miniprojekter – made easy 1.KM problemstilling 2.Teoriramme 3.Analyse af problemstillingen udfra teorirammen 4.Konklusion og diskussion af løsningsmuligheder

Knowledge Management Rapport - Formelle krav Individuelt eller gruppe Mindre skriftlig rapport som forsvares mundtligt Problemorienteret opgave Rapport: ca. 15 sider, skal dokumentere arbejdsindsats iht. antal medlemmer

Knowledge Management Eksamen - Formelle krav Eksamen afvikles som hovedregel samlet for en gruppe 20 min. pr. studerende Udgangspunkt i rapport Miniprojektets emne er væsentligst Indledes med oplæg af studerende Eksaminator kan bryde ind Resultat: samlet bedømmelse af rapport og mundtlig præstation

Knowledge Management Teoretisk eller empirisk? Teoretisk: Begrebsmæssig analyse af en problematik af teoretisk karakter Empirisk: Analyse af et problem fra den virkelige verden ud fra teoretisk ramme (f.eks. case)

Knowledge Management Eksempel 1 - problemformulering Innovativ vidensskabelse – skabelse af innovativ viden i organisationer. I videnssamfundet er fokus blevet rettet mod fastlæggelse, udnyttelse og skabelse af viden. Virksomheders overlevelse i den nye økonomi afhænger af den organisatoriske evne til at mobilisere den organisatoriske hukommelse og operationalisere skabelsen af ny innovativ viden. Vi ønsker derfor i denne rapport at behandle problemet: Hvordan skabes innovativ viden i organisationer?

Knowledge Management Eksempel 1 - indhold Indledning: Videnssamfundet – Et nyt paradigme – Problemformulering Teoretisk referenceramme: De metodiske overvejelser – Det vidensøkonomiske paradigme – Begrebsliggørelse af viden – Tavs og eksplicit viden – Begrebsliggørelse af innovation Organisationens evne til at håndtere viden: Det organisatoriske vidensorgan – Den organisatoriske hukommelse Operationalisering af innovativ vidensskabelse: Praksisfællesskaber – Organisatorisk læring – Vidensskabelse gennem socialisering Skabelse af innovativ viden. Litteraturliste

Knowledge Management Eksempel 2 - problemformulering Knowledge Management i CSC Hvad har CSC gjort for at tilpasse sit knowledge management-system til sin organisationskultur? Har man i implementeringsforløbet gjort tilstrækkeligt for at udbrede kendskabet til Sources? Hvilke tiltag har CSC iværksat i forbindelse med implementeringen for at sikre at de strategiske målsætninger for benyttelse af Sources nås? Kan en medarbejder opnå reelle fordele ved at benytte Sources i sit daglige arbejde?

Knowledge Management Eksempel 2 - indhold Indledning og problemformulering: Indledning - Problemformulering CSC og CSC’s brug af Knowledge Management: CSC som virksomhed – Knowledge Management i CSC – CSC Sources – Kritik af Sources Teoretisk gennemgang af identificerede problemer: Ledelsesinvolvering Change Management Overvejelser i forbindelse med CSC’s valg af KM system Anbefalinger til CSC: Tiltag a priori indførelsen af KM- systemet – Tiltag ex post indførelsen af Sources i CSC Konklusion. Litteraturliste

Knowledge Management Eksempel 3 - problemformulering Videnskabelse i vækstvirksomheder Med udgangspunkt i teorier omkring organisatorisk videnskabelse ønskes det belyst hvorledes vækstvirksomheden Imacon kan sikre skabelse af organisatorisk viden med henblik på at skabe et langsigtet grundlag for at opretholde deres vækst

Knowledge Management Eksempel 3 - indhold Indledning: Problemformulering - Afgrænsning Metode: Valg af teori og empiri – Definitioner og begrebsafklaring Organisatorisk videnskabelse: Spiralmodellen – Forudsætning for videnskabelse (Den lærende organisation, Eksternaliseringsprocessen) - Delkonklusion Imacon - envækstvirksomhed: Hvad kan Imacon gøre for at sikre videnskabelse? (Idé-leder modellen, Strategisk nytænkning, Anvendelse af informationsteknologi) Konklusion. Perspektivering. Litteraturliste

Knowledge Management L-opgaver Studerende som ønsker at skrive L- opgave som del af V-projekt skal kontakte Charlotte Jørgensen og skriftligt angive: - V1, V2 eller V3 ? - Kort beskrivelse af V-projektet - Gruppens medlemmer Det skal godkendes af studienævnet at L- opgave afløser mini-projekt