Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Ændring af konkurrenceloven m.v maj 2007 Kontorchef Peter Langkjær Konkurrencestyrelsen.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Konsulent Niels Philip Jensen
Modernisering af P-fondsreglerne
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Telefagligt Forum 12. november 2014
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Velkommen til SL TR – MØDE
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Under udbudsgrænserne
FIR morgenmøde 22. november 2018
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Opstartsmøde – implementering af infrastrukturdirektivet Erhvervsstyrelsen d. 26. august 2014

Dagsorden 1) Præsentation af direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation (infrastrukturdirektivet) 2) Forventet implementeringsproces og tidsplan

Infrastrukturdirektivet Direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation Anvendelsesområde: Omfatter alle former for fysisk infrastruktur, herunder på tværs af sektorer, og alle virksomheder, der stiller fysisk infrastruktur til rådighed (netoperatører) Formål: At gøre det nemmere og billigere at etablere højhastighedsbredbånd

Direktivets fokusområder Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur (art. 3) Gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur (art. 4) Koordinering af anlægsarbejder (art. 5) Gennemsigtighed vedrørende planlagte anlægsarbejder (art. 6) Forenkling af procedurer for udstedelse af tilladelser (art. 7) Højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur (art. 8 og 9) Nationalt tvistbilæggelsesorgan (art. 10)

Art. 3 - Adgang til eksisterende fysisk infrastruktur Ret til at tilbyde udbydere af elektroniske kommunikationsnet adgang til deres fysiske infrastruktur (reciprocitet?) Pligt til at imødekomme enhver rimelig anmodning om adgang til deres fysiske infrastruktur på retfærdige og rimelige vilkår og betingelser, herunder vedrørende pris (sker ved forhandling)

Afslag på adgang skal begrundes ud fra objektive, gennemsigtige og forholdsmæssige kriterier; fx (udvalgte kriterier) den tekniske egnethed af den fysiske infrastruktur disponibel plads (herunder fremtidig pladsbehov) risiko for i væsentlig grad at påvirke ydelsen af andre tjenester over samme fysiske infrastruktur Frist for afslag => 2 mdr. Nægtes adgang eller manglende aftale om adgang (senest 2 mdr. efter anmodning) => nationale tvistbilæggelsesorgan (bindende afgørelse senest 4 mdr. efter anmodning)

Art. 4 - Gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur Ret til efter anmodning at få adgang til en række minimumsoplysninger om netoperatørernes eksisterende fysiske infrastruktur Minimumsoplysninger: Område Kabelføring Type Anvendelse af infrastrukturen Kontaktpunkt

Adgang til minimumsoplysninger kan begrænses under henvisning til fx netsikkerhed og -integritet, fortrolighed og drifts- eller forretningshemmeligheder (udvalgte kriterier) Adgang til minimumsoplysningerne kan gives via: En central dokumentationstjeneste opå baggrund af et offentligt organ, der er i besiddelse af oplysningerne, eller Netoperatørerne efter særlig skriftlig anmodning (senest 2 mdr. efter anmodning)

Efter særlig skriftlig anmodning imødekommer netoperatørerne rimelige anmodninger om anlægsopmålinger af nærmere specificerede elementer af deres fysiske infrastruktur (senest 1 mdr. efter anmodning) Ved tvister => nationale tvistbilæggelsesorgan træffer (bindende afgørelse inden for 2 mdr.) Evt. dispensation fra forpligtelser når eksisterende fysisk infrastruktur anses for teknisk uegnet, eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur Modtager af oplysninger skal sikre overholdelse af fortrolighed og drifts- og forretningshemmeligheder

Art. 5 – Koordinering af anlægsarbejder Ret til for netoperatører at forhandle aftaler om koordinering af anlægsarbejder Pligt til for netoperatører, der direkte eller indirekte udfører helt eller delvis offentligt finansierede anlægsarbejder, at imødekomme rimelige anmodninger om koordinering, Pligt forudsætter, at det ikke vil medføre ekstraomkostninger, det ikke vil hindre kontrollen med koordineringen, og anmodning indgives senest 1 mdr. inden endeligt projekt forelægges kompetente myndigheder

Manglende enighed om koordinering af anlægsarbejder senest 1 mdr Manglende enighed om koordinering af anlægsarbejder senest 1 mdr. efter anmodning => nationale tvistbilæggelsesorgan (træffer afgørelse inden for 2 mdr. efter modtagelse af anmodning) Evt. dispensation fra forpligtelserne ved ubetydelige anlægsarbejder (værdi, størrelse eller varighed) eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur

Art. 6 - Gennemsigtighed vedrørende planlagte anlægsarbejder Efter specifik skriftlig anmodning stiller netværksoperatørerne en række minimumsoplysninger til rådighed om anlægsarbejder på deres fysiske infrastruktur Minimumsoplysninger om anlægsarbejder: Beliggenhed Type Hvilke netelementer der er tale om Forventet dato for påbegyndelse Varighed kontaktpunkt

Oplysningerne stilles til rådighed senest 2 uger efter anmodning Adgang til minimumsoplysninger kan begrænses under henvisning til fx netsikkerhed og -integritet, fortrolighed og drifts- eller forretningshemmeligheder (udvalgte kriterier) Anmodning kan afvises hvis: Oplysningerne er gjort offentligt tilgængelige i elektronisk format, eller Der er adgang til oplysningerne via en central dokumentationstjeneste

Ved tvister => nationale tvistbilæggelsesorgan (træffer bindende afgørelse inde for 2 mdr.) Evt. dispensation fra forpligtelserne ved anlægsarbejder af ubetydelig værdi eller i tilfælde af kritisk national infrastruktur

Art. 7 - Forenkling af procedurer for udstedelse af tilladelser Alle relevante oplysninger om vilkår og procedurer for udstedelse af tilladelser til anlægsarbejder stilles til rådighed via en central dokumentationstjeneste Ret til via en central dokumentationstjeneste at indgive ansøgning om tilladelse til anlægsarbejder Kompetent myndighed udsteder tilladelse eller giver afslag senest 4 mdr. efter ansøgning om tilladelse (berører ikke andre særlige frister, der er fastsat for udstedelse af tilladelser)

Art. 8 – Højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur Alle nyopførte bygninger og bygninger der gennemgår større renoveringsarbejder skal være udstyret med højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur Alle nyopførte flerfamiliehuse (etageejendomme) og flerfamiliehuse, der gennemgår større renoveringsarbejder, skal være udstyret med et adgangspunkt Gælder bygninger, flerfamiliehuse og renoveringsarbejder, der er ansøgt om byggetilladelse til efter 31.12.2016

Frivillig ”bredbåndsforberedt”-mærkeordning kan indføres Mulighed for dispensation fra forpligtelserne ved visse kategorier af bygninger, navnlig enfamiliehuse, eller ved større renoveringsarbejder i tilfælde hvor det har uforholdsmæssige konsekvenser at opfylde forpligtelserne, fx med hensyn til Omkostningerne for individuelle ejere eller ejerforeninger Bygningstypen (fx kategorier af monumenter, historiske bygninger, ferieboliger, militærbygninger m.v.)

Art. 9 – Adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur Udbydere af kommunikationsnet har ret til at etablere deres net for egen regning frem til adgangspunktet Udbydere af kommunikationsnet har ret til adgang til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur, hvor duplikering er teknisk umulig eller økonomisk ineffektiv Indehaver af brugsretten til adgangspunktet eller den bygningsinterne fysiske infrastruktur imødekommer alle rimelige anmodninger om adgang

Ej enighed om adgang inden for 2 mdr Ej enighed om adgang inden for 2 mdr. efter anmodning => nationalt tvistbilæggelsesorgan (træffer bindende afgørelse inden for 2 mdr.) Evt. dispensation fra forpligtelserne for bygninger hvor adgang til et eksisterende net er sikret Udbydere af kommunikationsnet har ret til efter aftale med en abonnent at tilslutte sit net hos abonnenten, forudsat at privat ejendom påvirkes mindst muligt, fx genbrug af eksisterende fysisk infrastruktur eller fuld retablering

Art. 10 – Nationalt tvistbilæggelsesorgan Etablering af et eller flere kompetente organer, der kan fungere som nationalt tvistbilæggelsesorgan => retligt adskilt og funktionelt uafhængigt af enhver netoperatør Der udpeges et eller flere kompetente organer på nationalt, regionalt eller lokalt plan til at udføre de funktioner, der påhviler en central dokumentationstjeneste

Implementeringsproces EVM fremsætter lovforslag i februar 2015 Grundet direktivets vidtrækkende omfang ønsker ERST tæt samarbejde med relevante ministerier og myndigheder, samt tæt inddragelse af branchen ERST forventer ændringer i følgende lovgivning: Vejlovgivningen (TRM) Byggelovgivningen (KEBMIN) Graveloven (EVM) Teleloven (EVM)

Vejlovgivningen TRM fremsætter lovforslag til vejlov i oktober 2014. TRM har afholdt høring over udkast til forslag til lov om offentlige veje m.v. => ERST har afgivet høringssvar ERST har i høringssvaret fremsat forslag om: At der som vilkår for udstedelse af en gravetilladelse til større sammenhængende anlægsarbejder indføres en pligt for graveaktører til at koordinere anlægsarbejder med andre graveaktører, herunder på tværs af sektorer, med henblik på etablering af fysisk infrastruktur (art. 5 og 6)

Byggelovgivningen Direktivets art. 8 om højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur ved nybyggeri og større renoveringsarbejder foreslås implementeret i byggelovgivningen Det afklares med KEBMIN om implementeringen skal ske ved en ændring af byggelovgivningen, eller om EVM medtager bestemmelsen i forslag til ændring af graveloven og teleloven, hvorefter der henvises hertil i byggelovgivningen

Graveloven og teleloven Direktivets art. 3 og 9 om adgang til eksisterende fysisk infrastruktur og bygningsintern fysisk infrastruktur foreslås implementeret ved ændring af graveloven og teleloven Eksisterende regler i teleloven (§§ 58 - 60) om samhusning og fælles udnyttelse af faciliteter forventes ophævet, da de nye regler skal gælde infrastrukturejere på tværs af sektorer

Øvrige bestemmelser I forhold til direktivets art. 4 om gennemsigtighed angående eksisterende fysisk infrastruktur vurderes det eksisterende Ledningsejerregister (LER) som udgangspunkt at opfylde kravene => Det afklares med MBBL om der er behov for ændringer Implementering af direktivets art. 7 og 10 om procedure for udstedelse af tilladelser og kompetente organer afhænger af udfaldet af implementeringen af direktivets øvrige bestemmelser

Tidsplan for implementering Perioden juli – oktober 2014: Lovforslag udarbejdes 3. og 10. september 2014: Dialogmøder Perioden 4. – 19. september 2014: Bilaterale møder 19. november – 17. december 2014: Offentlig høring (4 uger) 25. februar 2015: (Forventet) fremsættelse af lovforslag