Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø - 26. august 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø - 26. august 2010."— Præsentationens transcript:

1 Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø - 26. august 2010

2 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Program Velkomst Baggrunden for de nye regler Arbejdsmiljøarbejdet skal gøres strategisk Nyheder Kort gennemgang af bekendtgørelsestekst Spørgsmål og debat – præsentation af tre eksempler Tilbud fra DMA om hjælp til ændringer i virksomhederne Afslutning 26. august 2010, MBA

3 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Baggrunden for de nye regler 26. august 2010, MBA April 2009, trepartsforlig om virksomhedernes arbejdsmiljøsamarbejde Maj 2010, Folketinget vedtager lov om ændring af lov om arbejdsmiljø Juni 2010, Tre-partsforhandlinger om bekendtgørelse afsluttes med delt indstilling til Arbejdsmiljørådet Sensommer 2010, Bekendtgørelse og vejledning offentliggøres Oktober 2010, Ikrafttrædelse

4 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Baggrunden for de nye regler Ændringer skaber grundlag for mere målrettet og løbende udvikling af arbejdsmiljøkompetencer tilpasset virksomhedens behov Målet er at gøre arbejdsmiljøarbejdet på virksomhederne tidssvarende, enklere, mere effektivt og mindre tidskrævende Der ændres ikke på arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktioner Det er fortsat arbejdsgiveren, der har ansvaret for at sikre, at virksomheden opfylder kravene til et sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt arbejdsmiljø 26. august 2010, MBA

5 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - De væsentligst ændringer Sikkerhed bliver til arbejdsmiljø…. Arbejdsmiljøorganisation Arbejdsmiljøudvalg Arbejdsmiljøgrupper Arbejdsmiljørepræsentant Men det hedder stadig arbejdsleder… 26. august 2010, MBA

6 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder Sikkerhed bliver til arbejdsmiljø…. Arbejdsmiljøorganisation Arbejdsmiljøudvalg Arbejdsmiljøgrupper Arbejdsmiljørepræsentant Men det hedder stadig arbejdsleder… 26. august 2010, MBA

7 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §13. Ved etablering af en arbejdsmiljøgruppe skal der tages stilling til, inden for hvilken del af virksomheden arbejdsmiljøgruppen skal varetage sine opgaver Fremover tages der ikke udelukkende udgangspunkt i arbejdslederområder, når antallet af arbejdsmiljøgrupper fastsættes For nogle virksomheder vil det betyde en reduktion i antallet af grupper og arbejdsmiljørepræsentanter 26. august 2010, MBA

8 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler -Nyheder §16. Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip Stk. 2. Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til 1) virksomhedens ledelsesstruktur, 2) virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed, 3) virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljøfaktorer, 4) arbejdets organisering, 5) særlige ansættelsesformer og 6) andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen. 26. august 2010, MBA

9 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - De væsentligst ændringer § 16. Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip. Stk. 2. Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til 1) virksomhedens ledelsesstruktur, 2) virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed, 3) virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljøfaktorer, 4) arbejdets organisering, 5) særlige ansættelsesformer og 6) andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen. 26. august 2010, MBA

10 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §3. I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation Virksomheder med under 10 ansatte skal fortsat ikke oprette en arbejdsmiljøorganisation, men som hidtil skal arbejdsgiveren samarbejde med de ansatte om arbejdsmiljøarbejdet 26. august 2010, MBA

11 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §10. I virksomheder med 10-34 ansatte […], skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau. Virksomheder med 10 - 34 ansatte kan nøjes med at etablere én arbejdsmiljøorganisation i ét niveau bestående af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller denne repræsentant som formand 26. august 2010, MBA

12 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder § 12. I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af 1) 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og 2) 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg. For virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet fortsat opdeles på to niveauer – et arbejdsmiljøgruppeniveau og et arbejdsmiljøudvalgsniveau. Det daglige arbejdsmiljøarbejde skal varetages på gruppeniveau, mens de overordnede og koordinerende opgaver skal varetages af et eller flere udvalg. De tidligere lovpligtige krav til mødeaktivitet i arbejdsmiljøudvalget og referatpligt bortfalder. Tilsvarende bortfalder krav om, at sikkerhedsgrupper og arbejdsmiljøudvalg skal mødes 2 gange årligt. 26. august 2010, MBA

13 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §9. Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne 1)tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år, 2) fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller, 3) vurderer, om det foregående års mål er nået og 4) fastlægger mål for det kommende års samarbejde. Stk. 2. Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted. 26. august 2010, MBA

14 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - De væsentligste ændringer § 12. I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af 1) 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og 2) 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg. For virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet fortsat opdeles på to niveauer – et arbejdsmiljøgruppeniveau og et arbejdsmiljøudvalgsniveau. Det daglige arbejdsmiljøarbejde skal varetages på gruppeniveau, mens de overordnede og koordinerende opgaver skal varetages af et eller flere udvalg. De tidligere lovpligtige krav til mødeaktivitet i arbejdsmiljøudvalget og referatpligt bortfalder. Tilsvarende bortfalder krav om at sikkerhedsgrupper og arbejdsmiljøudvalg skal mødes 2 gange årligt. 26. august 2010, MBA

15 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §34. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen gennemfører eller har gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage Alle nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdslederrepræsentanter, som ikke tidligere har gennemført en arbejdsmiljøuddannelse, skal fra 1. oktober gennemføre den nye arbejdsmiljøuddannelse – også selvom de er valgt forinden f.eks. den 1. juni 2010. Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført inden 3 måneder efter, at den pågældende arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder er valgt eller udpeget 26. august 2010, MBA

16 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §36. Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse efter §34, supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses afslutning. De 2 dage skal kunne være gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden Arbejdsgiveren skal i hvert af de efterfølgende funktionsår i funktionsperioden tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for samme funktionsår 26. august 2010, MBA

17 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §39. Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal sørge for, at der ud fra virksomhedens arbejdsmiljøbehov udarbejdes en kompetenceudviklingsplan for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i Arbejdsmiljøorganisationen vedrørende den supplerende uddannelse… 26. august 2010, MBA

18 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - De væsentligste ændringer § 36. Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse efter § 34, supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses afslutning. De 2 dage skal kunne være gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden. Arbejdsgiveren skal i hvert af de efterfølgende funktionsår i funktionsperioden tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for samme funktionsår. 26. august 2010, MBA

19 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §20. Bestemmelserne i §§9-10 og §§12-16 finder ikke anvendelse i det omfang, der for at styrke og effektivisere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, 1)er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger hertil og 2)på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale mellem arbejdsgiveren, herunder eventuelle arbejdsledere og de ansatte i virksomheden eller de ansatte i en del af virksomheden. 26. august 2010, MBA

20 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §21. En arbejdsmiljøorganisation kan omfatte 1) flere driftsmæssigt forbundne virksomheder, 2) flere arbejdsgivere på samme arbejdssted […] 26. august 2010, MBA

21 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder En række betingelser gælder jf. §21, herunder: Arbejdsgiveren i hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation, deltager selv eller udpeger mindst 1 ansat til at repræsentere sig i den fælles arbejdsmiljøorganisation Derudover deltager mindst 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant fra hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation Der er mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen Det samlede antal medlemmer i den fælles arbejdsmiljøorganisation er tilstrækkeligt til, at arbejdsmiljøorganisationen kan varetage de daglige, planlæggende og koordinerende opgaver på tilfredsstillende måde i alle de deltagende virksomheder. 26. august 2010, MBA

22 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - De væsentligste ændringer En række betingelser gælder jf. §21, herunder: Arbejdsgiveren i hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation, selv deltager eller udpeger mindst 1 ansat til at repræsentere sig i den fælles arbejdsmiljøorganisation Derudover deltager mindst 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant fra hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation Der er mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen Det samlede antal medlemmer i den fælles arbejdsmiljøorganisation er tilstrækkeligt til, at arbejdsmiljøorganisationen kan varetage de daglige, planlæggende og koordinerende opgaver på tilfredsstillende måde i alle de deltagende virksomheder. 26. august 2010, MBA

23 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Nyheder §44. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2010. Stk. 3. Sikkerhedsrepræsentanter, der er valgt før bekendtgørelsens ikrafttræden, fortsætter i deres funktion, indtil deres valgperiode udløber, medmindre arbejdsmiljøorganisation etableres efter kapitel 3 eller kapitel 4 inden dette tidspunkt Stk. 6. Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen, som er omfattet af §44, stk. 4, nr. 1-3, supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed i hvert funktionsår af funktionsperioden 26. august 2010, MBA

24 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Ikrafttrædelse og overgang § 44. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2010. Stk. 3. Sikkerhedsrepræsentanter, der er valgt før bekendtgørelsens ikrafttræden, fortsætter i deres funktion, indtil deres valgperiode udløber, medmindre arbejdsmiljøorganisation etableres efter kapitel 3 eller kapitel 4 inden dette tidspunkt. Stk. 6. Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen, som er omfattet af § 44, stk. 4, nr. 1-3, supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed i hvert funktionsår af funktionsperioden. 26. august 2010, MBA

25 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Spørgsmål og debat 26. august 2010, MBA Hvilken struktur? - Effekt og økonomi Hvem bestemmer? - Ledelsesretten

26 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hvem bestemmer og hvad gælder? 26. august 2010, MBA

27 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hvem bestemmer og hvad gælder? 26. august 2010, MBA

28 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hvem bestemmer og hvad gælder? 26. august 2010, MBA

29 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hvem bestemmer og hvad gælder? 26. august 2010, MBA

30 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hjælp til ændringer 26. august 2010, MBA Kontakt os, Arbejdsmiljøchef Michael Andersen mba@mediearbejdsgiverne.dk Tlf. 33 97 40 00 Mobil. 26 24 89 80 Arbejdsmiljøkonsulent Søren Beck seb@mediearbejdsgiverne.dk Tlf. 33 97 40 00 Mobil. 30 59 66 64

31 Medlemsmøde om nye arbejdsmiljøregler - Hvem bestemmer og hvad gælder? 26. august 2010, MBA


Download ppt "Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø - 26. august 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google