Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lovgrundlaget for overvågning i VVM"— Præsentationens transcript:

1 Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøvurderingsdage 2017, Aalborg, den 17. august Martin Holm Jensen, Fuldmægtig / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

2 To former for overvågning
Overvågning kan generelt beskrives som en aktivitet, der består i at følge interesseparametrene, hvad angår størrelsesorden, tid og rum. Sektorspecifik overvågning som f.eks. Habitatdirektivet Nitratdirektivet IE-direktivet Vandrammedirektivet Miljøvurderingsdirektivet VVM-direktivet Generel overvågning som f.eks. hjælp med at fastlægge referencescenarier / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

3 Baggrunden for krav om overvågning i VVM-direktivet (2014)
Bekymring*) med hensyn til kvaliteten af VVM i medlemsstaterne, navnlig kvaliteten af data anvendelsen af data ajourføring af data overvågning af projekters væsentlige indvirkninger på miljøet *) Beretning af 23. juli 2009 (KOM(2009) 378) fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Social udvalg og Regionsudvalget om VVM-direktivets anvendelse og virkning (direktiv 85/337/EØF ændret ved direktiv 97/11/EF og direktiv 2003/35/EF). / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

4 Præambelens betragtning 35
Medlemsstaterne bør sikre, at der gennemføres afbødende og kompenserende foranstaltninger og at der fastlægges passende procedurer for overvågningen af væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet som følge af anlæggelsen og driften af et projekt, bl.a. for at identificere uforudsete væsentlige skadelige indvirkninger, således at der kan træffes passende foranstaltninger til afhjælpning heraf. Denne overvågning bør ikke overlappe eller stille yderligere krav om overvågning, end hvad der kræves i henhold til anden EU-lovgivning end dette direktiv og i henhold til national lovgivning. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

5 Overvågningen og uforudsete virkninger
Overvågning: at følge interesseparametrene, hvad angår størrelsesorden, tid og rum. De valgte metoder skal være dem, der er til rådighed og bedst egnede i de enkelte tilfælde til at afdække, om antagelserne i miljøvurderingen svarer til de miljøvirkninger, som optræder, når projektet anlægges og overgår til drift. Karakteren (f.eks. kvantitative eller kvalitative) og detaljeringsgraden af de miljøoplysninger, der er nødvendige for overvågningen, afhænger også af projektets karakter og detaljeringsgrad og af dets forudsete miljøvirkninger. Der kræves ikke videnskabelige forskningsaktiviteter. Væsentlige miljøvirkninger. Disse inkluderer i princippet alle former for virkninger, herunder positive, negative, forudsete og uforudsete. Der vil normalt være tale om de virkninger, der er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten. Kilde: Kommissionens implementeringsvejledning til miljøvurderingsdirektivet, 2003, pkt / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

6 Overvågningen og uforudsete virkninger
Et af formålene med overvågning er at identificere uforudsete negative virkninger. Det er ikke komplet uventede virkninger, da konneksiteten mellem virkningen og anlægget/driften af projektet vil være vanskelig. Uforudsete negative virkninger fortolkes derfor som mangler ved forudsigelser i miljøkonsekvensrapporten (f.eks. vedrørende miljøvirkningens forudsete intensitet) eller uforudsete virkninger som følge af ændrede omstændigheder, der medfører, at visse antagelser i miljøkonsekvens- rapporten delvis eller helt afkræftes. Formålet er træffe egnede afhjælpende foranstaltninger, hvor overvågningen afdækker negative indvirkninger på miljøet, som ikke er taget i betragtning i miljøvurderingen. Kilde: Kommissionens implementeringsvejledning til miljøvurderingsdirektivet, 2003, pkt / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

7 VVM-direktivet og miljøvurderingsloven
Artikel 8 a, stk. 1, litra b) § 28, stk. 1 Afgørelsen om tilladelse skal mindst omfatte følgende oplysninger: den i artikel 1, stk. 2, litra g) nr. iv) omhandlede begrundede konklusion Alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets særkender og/eller de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljø, samt, hvis det er relevant, overvågningsforanstaltninger. Vil projektet have væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, skal myndigheden i tilladelsen stille vilkår, jf. § 27, stk. 2, for bygherrens overvågning heraf. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

8 Nærmere om miljøvurderingslovens ordning*)
Bygherren dokumenterer, at foranstaltningerne gennemføres i de relevante faser, dvs. navnlig anlægs- og/eller driftsfasen, men også nedrivningsfasen kan her blive aktuel. Eventuelt vilkår om bygherrens overvågning af projektets væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet. Myndigheden skal fastlægge procedurer for den overvågning, som bygherren skal foretage med henblik på at fastslå, om de pågældende foranstaltninger virker som ønsket. Samtidig skal procedurerne også gerne identificere eventuelle uforudsete væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet i de forskellige faser, således at der foretages en passende afhjælpning heraf. *) Forslag nr. 147 af 3. marts 2016 til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

9 VVM-direktivet og miljøvurderingsloven
Artikel 8 a, stk. 4 § 27, stk. 1 og 2 I overensstemmelse med de i stk. 1, litra b), omhandlede krav sikrer medlemsstaterne, at projektets særkender og/eller de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, gennemføres af bygherren og fastlægger procedurerne for overvågning af væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet. Typen af parametre, der skal overvåges, og varigheden af overvågningen skal stå i rimeligt forhold til projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets indvirkninger på miljøet. Stk. 1. Træffer myndigheden afgørelse efter § 25, stk. 1, om at tillade det ansøgte projekt, skal afgørelsen indeholde alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets særkender og de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, og eventuelle overvågningsforanstaltninger. Stk. 2. Myndigheden kan stille vilkår for tilladelser, jf. stk. 1, med henblik på opfyldelse af lovens formål og inden for dens anvendelsesområde. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

10 Nærmere om miljøvurderingslovens ordning*)
Der er tale om det afgørelsesbegreb, som gælder i forvaltningsloven. Der er således ikke tilsigtet ændringer i forhold til forvaltningsrettens almindelige regler. Myndigheder har efter almindelig forvaltningsret mulighed for at stille vilkår i en tilladelse, og behovet for at udtrykkeligt at sikre hjemmel til at stille vilkår i tilladelsen skal ses på baggrund af, at lovforslaget samler en væsentlig del af den nationale implementering af VVM-direktivet. Vilkår skal som altid være saglige og proportionale. Hvis der er i andre tilladelser, som kræves til projektets anlæg, drift og eventuelle nedrivning, kan vilkår om overvågning fastsættes i sådanne tilladelser, såfremt der er hjemmel til dette i medfør af den lovgivning, som tilladelsen eller tilladelserne udstedes i medfør af. Dette gælder også andre vilkår, som myndigheden vurderer som nødvendige at stille til det konkrete projekt. *) Forslag nr. 147 af 3. marts 2016 til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

11 Retsvirkningerne i miljøvurderingsloven
Myndigheden kan genoptage en afgørelse efter § 25 (VVM-tilladelsen) og kan om nødvendigt meddele forbud og påbud, herunder tilbagekalde en tilladelse eller fastsætte særlige vilkår i en eksisterende tilladelse, hvis 1) der fremkommer nye oplysninger om projektets væsentlige skadelige indvirkning på miljøet eller 2) projektets væsentlige skadelige indvirkning ikke kunne forudses ved myndighedens afgørelse om tilladelsen. Såfremt vilkåret/vilkårene er stillet efter anden lovgivning, vil det være den lovgivning, der bestemmer, hvilke retsvirkninger der måtte blive. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM


Download ppt "Lovgrundlaget for overvågning i VVM"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google