Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Baggrunden for indførelsen af PALS
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Folkeskole-reformen August 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
”Vi når målet – men hvordan?”
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Målepunkter for den inkluderende skole?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
2-01.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Hastrupskolen 2005.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Skolestruktur på dagsordenen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Aftale om budgettilpasning i 2011 Orienteringsmøde d. 12 maj Vejlby Skole.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Dialogmøde den
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Inklusionseftersynet: En revidering af den måde vi inkluderer på i skolerne i Assens Kommune. Analyser og forslag udarbejdes i januar-maj 2018 på baggrund.
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Budgetmodel - grundlaget
Præsentationens transcript:

Specialundervisning – en ny strategi

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) – undv. 62 elever( 9,7 mio.) - SFO 2007/2008: 241 elever (80 mio.) - undv. 88 elever (14,4 mio.) - SFO Incl alt en stigning fra 116,3 mio. til 135,6 mio.

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad gør vi? Lade stå til, de gode intentioner, motivere og lokke, Uro-projekt, KVIS projekt

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Budgetforliget 2009 ” Der igangsættes en analyse af området bl.a. med henblik på at sikre, at aktiviteterne på området gennemføres med de lavest mulige omkostninger, uden at hensynet til opgavernes forsvarlige løsning tilsidesættes”.

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Når vi sammenligner Vi sammenligner m.h.t. priser Vi sammenligner visitationspraksis Vi gennempløjer rapporter og undersøgelser

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad fandt vi? Man skal passe på med at sammenligner priser /takster m.v. – men Herning gjorde det ok Der visiteredes på mange måder, men det ændrede ikke på målgruppens størrelse eller børnenes behov Nedskæringer og bølgebrydere er ikke løsningen Hvad betyder tiltagene på voksenområdet?

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Budgetforlig 2009 En langsigtet strategi 14 mio – 2011 Holddeling Differentierede tilbud PPR arbejde konsultativt Enkelt integration Revisitation PALS og LP Økonomisk decentralisering

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske konsekvenser ved de besluttede tiltag (1) Bi- lag Holddeling Differentiering af tilbud (1) Kompetenceud- vikling PPR ’ s udvikling PALS – projektet LP – projektet Omfordeling af ressourcer Sum

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske konsekvenser ved de besluttede tiltag (2) Merudgifter til iv æ rks æ ttelse af tiltag Mindreudgifter Som f ø lge af iv æ rks æ ttelse af tiltag Afkast af investeringen

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Holddeling Øget holddeling i 0. 3.klasse – 14 stillinger

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Enkelt-integration Alternativ til vidtgående specialundervisning ( støttebehov på min 8. lek. / ugen) 2007 / 2008: / 2009: / 2010: 30

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Revisitation Det er svært at slippe ud af den vidtgående specialundervisning bl.a. på de grund af de store spring

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge AKT - kompetenceudvikling Akt-vejledere:Nuværende 35 AKT vejledere Under uddannelse: 33 AKT vejledere Studiekreds, 2 centrale AKT vejledere Treparts-midlerBl.a. 2 x 25 på tværfagligt modul

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge PPR arbejder konsultativt Fra støtte pædagoger til vejledningsteam (vejledningsteam) Fra støtte til korte projekter (pædagogteam) Sprogvurderinger af 3 årige (tale-lærerteamet) Arbejde med miljø mere end med barn (tale-lærerteamet) LP uddannelse til alle psykologer Nyt teoretisk grundlag ( kognitiv og narrativ) (psykolog team) Støtte op omkring enkeltintegrations indsatsen (konsulent team) COPM, School AMPS,ESI, CO-OP (ergo-teamet)

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Differentierede tilbud Fordele der vil være en større sammenhæng mellem handicap og økonomi der vil være mulighed for, at eleven kan revisiteres til et mindre specialiseret tilbud, uden at eleven skal skifte skole (flere tilbud på paletten) man lever op til intentionen i kommunalreformen om, at der ikke skelnes så skarpt organisatorisk mellem de forskellige tilbud inden for det specialpædagogiske felt Ulemper stordriftsfordelen for den enkelte skole mindskes, idet skolens tilbud deles man skal i visitationen være skarp på, at der sker den rigtige matchning mellem handicap og tilbud

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge LP-modellen Læringsmiljø og Pædagogisk Analyse

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Status på LP modellen Alle psykologer i PPR har fået en LP vejlederuddannelse i Norge 2 skoler er tyvstartet 2 skoler startede skoler er klar til at starte (vil have startet 10 skoler)

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge PALS – en evidensbaseret metode Positiv Adfærd i Læring og Samspil

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge De kommunale udfordringer Anbringelsesområdet SpecialundervisningFortsat uddannelse

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Helhedsorienterede skolesystemer Individuellestøttesystem Forældre Skole-hjem samarbejde Klasse- værelset Områder udenfor undervisningsrum SFO legepladser Gange Toiletter Busholdeplads Kantine, etc.

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Struktur for implementeringen af PALS Fra 3. år Vedligeholde generelle generelle tiltag Iværksætte foregribendeindgribende Iværksætte foregribende og indgribende individuelle støttetiltag Videre udvikle 2. år generelle Iværksætte generelle tiltag Oplæring, planlægning og tilrettelægggelse af individuelle tiltag 1. år Planlægning og oplæring

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Status på PALS projektet Sammen med Holstebro, Ikast-Brande og Ålborg Kommune 4 skoler i hver kommune er startet op (SFO / inst. med) Mål er 10 i Herning Kommune Fuldtidsansat PALS vejleder ( erfaren psykolog fra PPR) På landsplan driver servicestyrelsen det, men der arbejdes på at inddrage Undervisningsministeriet

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Resultater - stort fald i adfærdsmæssige problemer (I Norge er det almindelige output, at man i løbet af 2 år kan halvere antallet af ekskluderende elever ) - større elev engagement - større forældre engagement - styrkelse af det faglige niveau Norge: ca. 160 skoler / elever). USA ( over skoler i 48 stater). Holtbjergskolen Sdr. Felding skole

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomisk decentralisering

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Placering af økonomiske midler på nuværende tidspunkt Midler til specialundervisning Skoleafdelingen Skolerne Placering af økonomiske midler efter økonomisk decentralisering Midler til specialundervisning Skoleafdelingen Midler til specialundervisning Skolerne

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Begrundelser for udlægning af økonomiske ressourcer  Lokalkendskab til den enkelte elev  Større handlefrihed til skolerne  Forbrug og økonomi skal følges ad

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Gruppe A: Almindelige specialklasser Gruppe B: Specialklasser, hvor der er en udvidet specialisering i enten målgruppe eller pædagogik / indhold (de specialiserede specialklasser). Gruppe C: Centerklasser og specialskoler (de takstfinansierede tilbud). Gruppe E: Enkeltinkluderede elever. Gruppe L: Elever der er på regionale- og/ eller landsdækkende skoler

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Scenariernes opbygning Betalingsmodel Hvordan skal skolerne i fremtiden betale for specialtilbud? Betalingens omfangHvilke grupper (jf. afsnit 3.2) skal der betales for? Grad af ø konomisk decentralisering Hvor stor andel af de ø konomiske ressourcer skal udl æ gges til skolerne? Administration/placering af specialtilbud Hvem skal administrere specialtilbuddene? Konsekvenser for skolerne og forvaltningen Hvilke forventede konsekvenser f å r den ø konomiske decentralisering for skolerne og forvaltningen AndetEvt. andre konsekvenser af den ø konomiske decentralisering.

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske modeller I dag : Alm. spec.undv. udlagt ( 23,7 mio.) Model 1: Special klasse udlagt ( 10,7 mio.) Model 2: Grundtakst Model 3: Alt udlagt ( ca. 130 mio. ) Enkelt integrations betydning afhænger af model

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Fordelingskriterier Uddannelse Indkomst Beskæftigelse Andet (distriktsstørrelse, antal tosprogede)

Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Del af en helhed Skoleområdet: Vidtgående specialundervisning 2008 Differentierede tilbud primo års analyse marts 2009 Økonomisk decentralisering jan 2010 Midtbyanalysen februar 2010 Specialiserede socialområde: Voksen handicap august 2009 Børn /unge januar 2010 Udsatte voksne januar 2010 Samlet januar 2010 Dagtilbud - specialområde:februar 2010