Samtale om alkohol - med borgere og pårørende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den korte opsporende samtale
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Charter for flere kvinder i ledelse
O v e r v e j e r d u o m d u h a r k r æ f t, e l l e r v e d d u d e t ? F å m e r e i n f o r m a t i o n h e r.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Workshop 5.
Vodskov - det åbne bibliotek
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Forandringsteori for Venindenetværket2013
mangfoldighedens søgelys
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Projekt Socialsygeplejerske
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Netværk af forebyggende sygehuse
Supervision og faglig feedback
Psykolog Anne Kimmer Jørgensen, mail:
Når beboerne sætter dagsordenen
Akut Team Holbæk Baggrund for akuttilbuddet Målgruppen Organisering
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Cand.scient. soc., ph.d.-studerende Christina VL Larsen, Nuuk d. 8. maj 2012 Center for Sundhedsforskning i Grønland Cand.scient. soc., ph.d.-studerende.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Nytorv 7, 1. sal, 1450 København K. | uudanmark.dk| | CVR: Velkommen Æresrelaterede konflikter: Viden og værktøjer.
Kommune: Længde af undervisningen: Målgruppe af frontpersonale:
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Vejlederens kommunikation
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Recovery-mentor projektet
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Himmelev gymnasium & Ungeprojektet Uge
Indsatser med relation til rusmiddelområdet
Forældredialog om alkohol
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
sammen om sundhed Sundhedsforum
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Demensområdet i Københavns Kommune.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Hvordan udnytte rammerne bedre for at forebygge og behandle medfødte rusmiddelskader hos børn? 16. marts 2015 Kirsten Mundt, projektleder Sundhedsstyrelsen.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Projekt Tidlig opsporing og forebyggelse Sundhedsudvalgsmøde Oktober
Anonym ambulant stofmisbrugsbehandling - Anonymitet vs. økonomi…
Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
-Hvad er det for en historie vi fortæller?
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Præsentationens transcript:

Samtale om alkohol - med borgere og pårørende v/ Annette Kann Folkesundhed København. Dias udarbejdet af sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe Jønsson

v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe Målgruppe? Borgere der ønsker at ændre alkoholvaner (3- 4 samtaler). Borgere der er bekymrede for pårørende angående de pårørendes alkoholvaner (1 samtale). Primære målgruppe: Storforbrugerne – som ikke nødvendigvis er afhængige. Kan anvende Audit eller Cage-C tests, hvis der er tvivl om afhængighed. Et supplement til allerede eksisterende alkoholtilbud. v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

Københavnernes alkoholprofil 2010 133.100 københavnere har en risikabel alkoholadfærd – hvilket svarer til 32% af københavnerne Definition af ”risikabel alkoholadfærd”: Storforbrug – personen har et ugentligt alkoholforbrug, der overskrider Sundhedsstyrelsens genstandsgrænse på 14 genstande for kvinder og 21 genstande for mænd. Rusdrikkeri – personen drikker mere end fem genstande ved en enkelt lejlighed mindst én gang om ugen. Tegn på alkoholafhængighed – personen klassificeres på baggrund af en række spørgsmål (CAGE-C-klassifikation). v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

Inklusion? Over 18år Bosiddende i Københavns Kommune Ikke deltaget i lignende forløb i forebyggelsescenteret - indenfor det sidste år v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe Formål? Formål 1 Selvstændig indsats som igangsætter hensigtsmæssige alkoholvaner hos den enkelte borger Som støtter en pårørende i at tage hånd om egen situation Formål 2 Rekruttering og visitation til andre relevante tilbud i og udenfor forebyggelsescenteret v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

Forebyggelsescenter Vesterbro Forebyggelsescenter Amager Hvor og hvem? Fem forebyggelsescentre i KK, men kun to centre med dette tilbud. Øvrige centre udrulles i 2012. Forebyggelsescenter Vesterbro (Tovholder Dorte Christensen) Forebyggelsescenter Amager (Tovholder Ditte Priebe Jønsson) Borgerne vælger selv, hvilket af de to centre. v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe Samtalernes indhold? En motiverende samtale Ikke nogen løftet pegefinger. Brug af afklarende og motiverende værktøjer. Evt. vejledning - hvis ønsket! Ved Borger: Afklaring af alkoholvaner samt italesættelse af grunde, dilemmaer, konflikter etc. borgeren beslutter mål og næste skridt. Ved Pårørende: Støttende og anerkendende samtale om situationen. Afklaring af ønsker for videre handling. Vejledning i henvisningsmuligheder. Forløbet afsluttes Borgeren arbejder videre på egen hånd eller kontakter tredje aktør som fx Alkoholenhederne Dedrikkerderhjemme.dk - andre… Første kontakt – booking af tid Ekstern: Borger/pårørende/læge/andre henvender sig og aftaler tid til samtale Internt: Sundhedsrådgiver eller andre fra forebyggelsescentret henviser til samtale. Ved borger: evt. booking af ny samtale, Max 3 - 4 i alt. Dataregistrering Persondata, Alkoholforbrug Samtykke v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

14 dages selvregistreringsskema v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe

v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe Erfaringer? Efterspørgsel? Stigende  Udfordringer? Fordomme: Tilbuddet er for alkoholikere - ”dem nede på bænken”. Tabubelagt at tale om alkoholvaner (manglende selvkontrol?). Sundhedspersonalets egne barrierer? Markedsføring Hvem kommer? Ca. lige mange mænd og kvinder Aldersmæssigt stor spredning Henvendelser både ”fra gaden”, gennem egen læge eller andre sundhedsinstanser Enkelte der efter én eller flere samtaler henvises videre til decideret alkoholbehandling. Succeser? Samtalerne rykker! Positiv feedback fra borgerne Fremtiden? ”Samtaler om alkoholvaner” – et tilbud der er ligeså accepteret, som dét at gå til anden sundhedsrådgivning. v/ sundheds- og alkoholrådgiver, Ditte Priebe