Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Informationsaften Aftenens program:
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Folkeskole-reformen August 2014.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014  Deltagere i mødet Børnehaveklasseleder: Nicoline Tams SFO-leder: Søren Toft Jepsen Lærer i indskolingen: Lene Juul Kejser Mortensen Souschef: Hans Christian Petersen Skoleleder: Alice Markussen Aftenens program Orientering om Åløkkeskolen v. Alice Orientering om Forårs-SFO og SFO generelt v. Søren Indholdet i børnehaveklassen v. Nicoline Orientering om arbejdet i indskolingen v. Lene ”Åbent hus” og rundvisning i børnehaveklassen samt spørgsmål.   lice

Velkommen til Åløkkeskolen  · 280 børn på 0. – 6. klassetrin samt to modtagelsesklasser ·  40 Ansatte · Fællesledelse med Vestre Skole, hvor eleverne fortsætter deres skolegang efter 6. klassetrin · Fælles for begge skoler er Cooperative Learning, interaktive tavler, pædagogisk samarbejde og fællesaktiviteter på klassetrinnene på på tværs af skolerne fra 0. – 6. klassetrin  

· Åløkkeskolen er vores skole Værdigrundlag   · Åløkkeskolen er vores skole · Vi lærer og udvikler os i inspirerende rammer · Vi skaber fællesskaber og rummer mangfoldighed · Vi tager ansvar og har indflydelse · Vi arbejder på livet - løs

Formål for folkeskolen http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som muligt Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bland andet gennem respekt for professionel viden og praksis  

Mål At skabe en fleksibel skole, der fremmer lysten til at lære At bibringe alle sociale færdigheder og kompetencer, så vi lærer at opbygge og vedligeholde små og store fællesskaber  

Sådan har vi det sammen Vi har to ordensregler: · I skal vise hensyn til hinanden og gerne hjælpe hinanden, når der er brug for det · I skal være med til at passe på skolen og alt, hvad der er i den  

Struktur Vi har organiseret os i årgangsteam og storteam. Lærerne underviser hvert år i enten team 0123 eller i Team 456, men kan "brede sig" over flere årgangsteam. Medarbejderne i SFO er primært engageret i et klasseteam. Lærere og pædagoger arbejder i selvstyrende teams  

Skolen under ny folkeskolelov Alle elever i 0. – 3. klasser møder 8.00 og går i SFO kl. 14.00 Der er fælles frikvarter for alle på Åløkkeskolen kl. 9.30 – 10.00 og kl. 11.30 – 12.00 Årgangsteamene laver selv skemaet der kan forekomme ændringer i løbet af året  

Skolen under ny folkeskolelov Tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger på årgangen. I Den Sammenhængende Skoledag er der udvidet læringstid. Det betyder et øget samarbejde mellem lærere og pædagoger, ligesom der er fokus på at skabe helheder og sammenhænge mellem skole, hjem og fritid. Nuværende skoleår er et prøveår Vi har mulighed for at justere  

Skolen under ny folkeskolelov Mål for læring og undervisning: Vi vil skabe rammer i den sammenhængende skoledag som understøtter undervisningsdifferentiering, fordybelse, tværfaglighed og inklusion Mål for sundhed og trivsel: Vi vil i den sammenhængende skoledag skabe mulighed for at sætte fokus på børnenes mentale og fysiske sundhed Vi vil styrke barnets sociale kompetencer ved at arbejde helhedsorienteret om det enkelte barn og grupper af børn Mål for fællesskaber: Vi vil styrke samarbejdet mellem nærmiljø, forældre, elever og personale for at styrke store og små fællesskaber  Mål for læring og undervisning, fællesskaber: Vi vil styrke de kreative fag ved at indgå i samarbejde med eksterne aktører Mål for læring og undervisning, sundhed og trivsel, fællesskaber: Vi vil have en glad hverdag  

Skolen under ny folkeskolelov Skoledag fra kl. 8 – 14 Udvidet lærer/pædagogsamarbejde Fokus på bevægelse Understøttende undervisning Engelsk fra 1. kl. Inkluderende læringsmiljøer  

Undervisning med samarbejdsstrukturer Cooperative Learning på Åløkkeskolen Undervisning med samarbejdsstrukturer 4 grundprincipper: Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Kaldet SPIL-principper Stillesignalet: Cooperativ Learning har det hele: høj faglighed, aktiv deltagelse af samtlige elever, undervisningsdifferentiering, styrkelse af sociale og personlige kompetencer og skabelse af et stimulerende arbejdsmiljø for både elever og lærere. Det er nemt at anvende – og det virker!  

12 gode råd til nye forældre Tal pænt Tal altid pænt om skolen, lærerne, kommeraterne og deres familier i børnenes påhør. Lav aftaler Aftal at forældre taler sammen, hvis der er problemer mellem børnene. Lav et regelsæt om, hvordan konflikter i klassen håndteres. Vær social Få etableret et klasseråd allerede fra 0. klasse. Klasserådet koordinerer arrangementer, ture og fælles oplevelser. Fødselsdage Lav fra starten aftaler om principper for fødselsdage i klassen. Holder man for alle? For drengene / pigerne? Hvor mange penge må gaven koste? Sæt tid af Ved afhentning af børn hos kammerater, sæt da tid af til en gang forældrekaffe. Kom på skolen Bak op om skolens arrangementer. Kom altid til forældremøder, klassearrangementer, skolearrangementer. Jo bedre forældresamarbejdet fungerer, jo bedre fungerer klassen.  

12 gode råd til nye forældre Lær jeres børn at møde til tiden Kom altid i god tid om morgenen. Det giver børnene en god start på dagen. Giv de voksne besked Giv de voksne i klassen besked om stort og småt der er vigtigt for at jeres barn får en god skoledag. Hjælp hinanden Vær behjælpelig ved klassens og skolens arrangementer og tilbyd at tage andre børn / familier med. Bed heller om hjælp, end at blive væk. Vær åben Hjælp dit barn til at leg med forskellig i klassen, selvom man har bedstevenner, Det er godt for sammenholdet i klassen. Skab gode traditioner Skab gode traditioner i klassen. Lav et par arrangementer årligt med elever, forældre og lærere. Hold fast i traditionerne igennem hele skoleforløbet. Vær nysgerrig Vær interesseret i, hvad dit barn laver i skolen og i SFO. Giv og få gode ideer til fritidsaktiviteter af hinanden. Jeres børn kan godt lide at have nogen at følges med.  

Hvad sker i fremtiden. Elektronisk indskrivning d. 10. – 23. november Alle børn starter i Forårs-SFO 1. marts 2015 Første skoledag for alle nye 0. klasses børn Onsdag d. 12. august kl. 9.00 – 11.00 SFO-leder, børnehaveklasseleder, lærer i indskoling fortæller om alt andet  

Forårs SFO Formål at skabe en glidende overgang fra dagtilbud til at støtte en sammenhængende og helhedsskabende oplevelse hos børn og forældre at skabe et særlig tilrettelagt tilbud målrettet aldersgruppen

Politisk fastsatte rammer Forårs SFO Politisk fastsatte rammer Obligatorisk Forårs SFO pr. 1. Marts 2015 Alle børn skal have en fast base på skolen Taksten svarer til en daginstitutionstakst Indskrivning 10.-23. november Rammerne for Forårs SFO besluttet i Børn- og Ungeudvalget d. 11. juni 2013 1. marts 2014 - obligatorisk Forår på folkeskolerne i Odense Kommune Alle børn skal have en fast base på skolen Taksen svarerende til en daginstitutionstakst Indskrivning primo november   Odense Kommune om forårs SFO

Forårs SFO på Åløkkeskolen Mål at børnene får en tryg skolestart at børnene får en glidende overgang fra børnehus til skole at børnene får nye sociale og personlige kompetencer at børnene er nysgerrige og udvikler skoleparathed at forældre er trygge ved deres børns skolestart Forældresamarbejde Vigtigt med et trygt, tillidsfuldt og gensidigt samarbejde Personale En gruppe på 5-6 voksne. Gamle og nye… Afhænger af indskrivning og dermed økonomi Lokaler Forårs SFO som en integreret del af indskoling og SFO Morgen SFO – samlingssted ved lukketid – Forårs SFO