Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolestart på Hillerød Vest Skolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolestart på Hillerød Vest Skolen"— Præsentationens transcript:

1 Skolestart på Hillerød Vest Skolen

2 Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Program: Præsentation Lovgrundlaget Hvem er vi? De to afdelinger Vores værdigrundlag HFO Skoleparathed Erfaringer fra en forælder Vigtige oplysninger    

3 Lovgrundlaget Folkeskoleloven om børnehaveklassen:
§ 11. Undervisningen i børnehaveklasser gives overvejende i form af leg og andre udviklende aktiviteter. Det tilstræbes at gøre børnene fortrolige med skolens daglige liv. Seneste ændringer: Undervisningspligten er udvidet til 10 år således, at grundskolen fra 1. august 2009 omfatter børnehaveklasse til 9. klasse. Som udgangspunkt skal alle elever starte i skole det år, hvor barnet fylder 6 år. Der skal gennemføres en obligatorisk sprogvurdering af eleverne i starten af børnehaveklassen. Den endelige klassedannelse skal finde sted ved udgangen af børnehaveklassen. Børnehaveklassen omfattes af muligheden for holddannelse. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at organisere klasserne til og med 1. eller 2. klasse som aldersintegrerede klasser. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der etableres rullende skolestart.

4 Hillerød Vest Skolen To afdelinger- Alsønderup/Ålholm
Den aldersblandede struktur- Alsønderup HFO 1+2

5 Hvem er vi? Vores værdigrundlag
Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd. Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter! Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.

6 Alsønderup modellen 3 aldersintegrerede spor
Indskolingen: årgang Mellem A: årgang Store A: årgang Gruppestørrelserne Undervisningens form og organisering

7 Overgangen fra børnehaven
Overleveringspapirer Handleplan ved skoleudsættelse Børn med særlig indsats

8 Indskolingen Aldersblandet gruppe med elever fra 0.-2. årgang
De voksne er lærere og pædagoger Hverdagen

9 Skoledagen i indskolingen
Indskolingen har 30 ugentlige timer inkl. studietid Skoledag fra kl

10 Tidlig HFO Tidlig HFO- start 1. maj Tilbydes alle børn
God overgang fra børnehave til skole/HFO Opbygning af sociale relationer Samarbejde med børnehaveklasselederen

11 Hvad kan vi i HFO? Børnenes sociale kompetencer og trivsel i fællesskaber: Trivsel i HFO´en Inklusion Venskaber Konfliktløsning

12 Hvad kan vi i HFO? Læring i fritiden: Alle børn har talenter!
Tid til fordybelse Alsidige aktivitetstilbud Idræts HFO Traditioner

13 Hvad skal man kunne? Fælles mål Sprogtest- obligatorisk
Og så alt det andet 

14 Hvad er skoleparathed?

15 Skoleparathed Barnet skal starte i skole i det kalenderår, hvor det fylder 6 år Skoleudsættelse/tidlig skolestart sker på baggrund af en individuel vurdering Frist for ansøgning om skoleudsættelse/tidlig skolestart er 31. december Vurderingen sker i et fagudvalg

16 De skoleparate forældre
Omtaler skolen positivt i barnets påhør og henvender sig, hvis der er problemer Tager aktivt del i forældremøder og arrangementer Tjekker sedler og støtter op om evt. lektier Overholder skolens ferieplan Sørger for at barnet møder til tiden, mæt og udhvilet Hjælper barnet med at pakke taske og smøre mad Undlader at følge barnet ind på skolen længere tid end nødvendigt Støtter op om barnets sociale relationer

17 Erfaringer fra en erfaren forælder v. Annette Rieva

18 Hvad kan forældrene hjælpe os med?
Skoleparathed Hvad kan forældrene hjælpe os med? Vær tydelige og ansvarlige voksne, der bakker jeres barn op At nedtrappe ”service-niveauet” i takt med at barnet blive ældre og mere selvhjulpen  At holde fast i beslutningerne over for barnet Samarbejde med skole og HFO om barnets lærings og trivsel

19 Vigtige oplysninger Indskrivningsperiode:
10. Oktober januar 2017 Hvem beslutter antallet af børnehaveklasser? Børne- og Familieudvalget træffer på baggrund af antal indmeldte børn og indstilling fra skolerne beslutning om antallet af klasser i de enkelte distrikter. Hvem fordeler elever? Distriktsskolelederen har kompetencen til at fordele eleverne på de enkelte afdelinger. Besked til forældrene om optagelse – hvem skriver til forældrene? Elever, som har anmodet om optagelse i andet skoledistrikt, fordeles på et møde i februar. Umiddelbart efter fordelingen sendes besked til forældrene. Hver distriktsskole sender breve til de forældre, hvis børn skal gå på deres skole. Buskort – hvem kan søge om skolebuskort? I ministeriets bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen står bl.a.: ”§ 1. Kommunalbestyrelsen skal sørge for befordring mellem distriktsskolen (skole indenfor skoledistrikt) og hjemmet eller dettes nærhed af ” Ved ”distriktsskolen” forstår vi alle afdelinger i skoledistriktet.

20 Hvornår kan man få buskort?
Beslutningsgrundlag for elever på distriktsskoler Afstandskriteriet: Bh.Kl. - 3 kl.: over 2.5 km. 4.kl kl.: over 6.0 km. 7.kl. – 9.kl.: over 7.0 km. 10. kl.: over 9.0 km. Trafikfarlighedskriteriet: I henhold til færdselspolitiets vurdering i forhold til undervisningspligtige elever på 0-9 kl.trin

21 Vigtige datoer! 22. januar: Sidste frist for indskrivning 30. januar:
Skolebestyrelserne og distriktsskolelederne tilkendegiver, hvor mange børnehaveklasser, der ønskes oprettet på egen skole Marts: Beslutning om endelig klassedannelse træffes af Børne- & Familieudvalget Ønsker om optagelse i andet skoledistrikt behandles umiddelbart efter. Skolerne udsender svar. Informationsmøder - tidlig HFO: Alsønderup den 19. april kl Start tidlig HFO: 1. maj

22 Hvis du vil vide mere! video
http/: iportalen.kulminen.dk

23 Og Så er der åbent hus i lokalerne 


Download ppt "Skolestart på Hillerød Vest Skolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google