Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 2 Hvordan beskrives en virksomhed Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder Handelsvirksomheder Servicevirksomheder Personligt ejede virksomheder og interessentselskaber Kommanditselskaber Aktieselskaber, anpartsselskaber, andelsselskaber Koncerner Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab, Ekstern/Intern Eksterne regnskaber Underkastet lovmæssige krav, der skal sikre brugerne ensartet og betryggende regnskaber Interne regnskaber Opstilles efter virksomhedens styremål og er ikke underkastet lovmæssige krav. Andre regnskaber Grønne regnskaber Etiske regnskaber Sociale regnskaber Viden regnskaber Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Det eksterne regnskab Vigtigt kommunikationsmiddel til interessenter Årsrapporten Supplerende redegørelser (miljø, viden, etc.) Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Det interne regnskab Ingen lovkrav Skræddersys til virksomhedens behov Danner baggrund for f.eks.: Prisfastsættelse Resultatrapportering Budgetopfølgning Handlingskoordination Ansvarsdelegering Ledelsens målfastsættelse Kommunikation Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Det interne regnskab Mere detaljeret end det eksterne Kan f.eks. være specificeret: Segmentering på kunder, markeder, produkter, sælgere etc. Sammenligning af resultatposter via nøgletal Specifikation af akkumulerede poster Opdeling af budgetafvigelser efter påvirkningsårsager Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskabets to bestanddele Resultatopgørelsen Indtægter og omkostninger i en given periode Balancen Aktiver – viser værdien af virksomhedens formuegoder Passiver – viser, hvordan aktiverne er finansieret Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Resultatopgørelse Årsregnskab for handelsvirksomhed XYZ i 1.000 kr. Resultatopgørelse for perioden 1.1 – 31. 12. 20XX Omsætning 14.600 Vareforbrug 6.480 Dækningsbidrag 8.120 Kontante kapacitetsomkostninger: Lokaleleje 2.440 Salgspersonale 2.920 Øvrige omkostninger 1.080 6.440 Indtjeningsbidrag (EBITDA) 1.680 Periodens afskrivninger 1.700 Resultat før finansielle poster (EBIT) –20 Finansielle indtægter 620 Finansielle omkostninger Skat 240 380 90 Årets resultat 270 Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab Balancen Hvad bruges penge til? Aktiverne: Anlægsaktiver Immaterielle anlægsaktiver Materielle anlægsaktiviteter Finansielle anlægsaktiver Omsætningsaktiver Varebeholdninger Tilgodehavender fra salg Likvider Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab Balancen Hvor kommer pengene fra? Passiverne: Egenkapital Aktiekapital Reserver Fremmedkapital Langfristet gæld Kortfristet gæld Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Årsregnskabet består af en resultatopgørelse og en balance Resultatopgørelsen Omsætning - Omkostninger =Perioderesultat Balance Aktiver Virksomhedens ressourcer Passiver Egenkapital Fremmedkapital Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Balance Balance pr. 31. 12. 20XX Aktiver Passiver Anlægsaktiver Egenkapital Immaterielle anl. akt. 3.050 Egenkapital primo 12.510 Materielle anlægsaktiver 10.028 Årets resultat 270 Finansielle anlægsaktiver 1.002 Privatforbrug –300 Anlægsaktiver i alt 14.080 Egenkapital ultimo 12.480 Omsætningsaktiver Fremmedkapital Varelager 320 Langfristet gæld 2.300 Varedebitorer 1.160 Kortfristet gæld Likvide beholdninger 1.010 Kassekredit 240 Omsætningsaktiver i alt 2.490 Varekreditorer 340 Skyldig skat/moms 170 Andre kreditorer 1.040 Fremmedkapital i alt 4.090 Aktiver i alt 16.570 Passiver i alt Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab Balancen Aktiver Passiver Mindst likvide Anlægsaktiver Immaterielle Materielle Finansielle Omsætningsaktiver Varebeholdninger Tilgodehavender Likvider Egenkapital og Hensættelser Langfristet gæld Prioritetsgæld Etableringslån Kortfristet gæld Kassekredit Varekreditorer Skyldig A-skat Andre kreditorer Mindst risiko for indfrielse Mest likvide Størst risiko for indfrielse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab Indeværende regnskabs-periode Regnskabs-periode 1 Regnskabs-periode N -1 • • • • • • • • Startdato Balancetids- punkt 1 Balancetids- punkt 2 Balancetids- punkt N - 1 Balancetids- punkt N Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Regnskab Præstationsorienteret regnskab Formueorienteret regnskab Opfatter virksomheden som en fortsat strøm af drifts- investerings- og finans-transaktioner. Den benævnes derfor også som transaktionsorienteret regnskabsteori Formueorienteret regnskab Balancen er her i fokus. Det er her afgørende at måle tilvæksten i virksomhedens formue, herunder egenkapitalens tilvækst eller fald Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Før regnskabsperioden Efter regnskabsperioden Nr. Før regnskabsperioden Regnskabsperioden Efter regnskabsperioden Køb -40 Udb -40 Salg -40 Indb -40 1 Køb -40 Udb -40 Salg -40 Indb -40 2 Køb -40 Udb -40 Salg -40 Indb -40 3 Køb -40 Udb -40 Salg -40 Indb -40 4 Køb -40 Udb -40 Salg -40 Indb -40 5 Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Det interne regnskabs 5 væsentligste opgaver Inspirations- og analyseopgaven - opnå indsigt med henblik på at få inspiration til fremtiden Kalkulationsopgaven - produktionsforløb, omkostningsforbrug, prisfastsættelse etc. Alternativopgaven - valg mellem handlemuligheder Budgetopgaven - Udarbejdelse af målrettede handlingsplaner Kontrolopgaven - årsager til at planerne ikke holdt stik - revidere og justere fremtidige planer for at sikre målopfyldelse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Produktkalkulationer Selvkostmetoden Alle omkostninger fordeles ud på alle produkter Fordelingsnøgler anvendes til de faste omk. Metoden meget udbredt i praksis Ulemper: Kan medføre for høj salgspris Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Produktkalkulationer Bidragsmetoden Omkostningerne er de direkte målelige meromkostninger ved aktiviteten Dækningsbidraget = merindtægter – meromkostninger Dækningsbidraget kan opgøres for forskellige udsnit af aktiviteten Ulemper: kan medføre for lav salgspris Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Eksempel på bidragsmodellen for en produktgruppe Produktgruppens bruttoomsætning - Rabatter ydet for gruppens enkelte produkter = Produktgruppens nettoomsætning - Produktgruppens stykomkostninger = Dækningsbidrag 1 (produktenheder) - Produktgruppens forbrug af arbejdsløn - Produktgruppens direkte seriebestemte omkostninger = Dækningsbidrag 2 (produktet) - Salgsfremmende omkostninger direkte opofret for at skabe produktgruppens omsætning i perioden = Dækningsbidrag 3 (produktgruppen) Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Kommentarer til model på foregående side Stykomkostninger er produktenhedsdirekte, dvs. de kan henføres til den enkelte produktenhed (eks.: materialer, emballage etc.) Arbejdsløn og salgsfremmende omkostninger er ikke fuldt delelige med antallet af produktenheder Det er relevant at overveje hvorvidt omkost-ninger kan tilpasses ved ændringer i produktionens størrelse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Eksempel på opstilling af virksomhedens produktlønsomhed B C I alt Omsætning x X - Stykomkostninger = Dækningsbidrag - Markedsføringsomkostninger = Markedsføringsbidrag - Énperiodiske kapacitetsomkostninger = Indtjeningsbidrag - Afskrivninger = Resultat før renter - Renter = Resultat før skat Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Kommentarer til model på foregående side Dækningsbidragsregnskabet er opdelt på de tre produktgrupper A, B og C De fælles kapacitetsomkostninger i form af en-periodiske kapacitetsomkostninger og afskrivninger er ikke fordelt ud på produkterne, idet man ikke med rimelighed kan opgøre produkternes træk på ”fælleskapaciteten” Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Klassificering af omkostninger Stykomkostninger Omkostninger der afholdes ved at producere og sælge en enkelt produktenhed Kapacitetsomkostninger Omkostninger der disponeres med henblik på at producere og sælge flere aktiviteter Omkostningernes delelighed og tidshorisont er stærkt varierende Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Klassificering af omkostninger Énperiodiske kapacitetsomkostninger (= ”kontante” kapacitetsomkostninger) Omkostninger der disponeres med henblik på at skabe en given periodes aktiviteter og som resulterer i betalinger i samme periode Kalkulatoriske kapacitetsomkostninger Omkostninger der fordeles over flere perioder og som ikke resulterer i betalinger i de pågældende perioder, som f.eks. afskriv-ninger Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Klassificering af omkostninger Salgsfremmende omkostninger Kapacitetsomkostninger der afholdes med henblik på at fremme salg og indtjening af aktiviteter Har ofte en forsinket effekt på efterspørgslen Nettoresultatet af indsatsen måles ved merdækningsbidraget i det pågældende segment med fradrag af de salgsfremmende omkostninger Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Kapacitetsomkostninger Påvirkningsmulighed Funktionelle sammenhæng i tid og rum Informationseksempler Sikker og hurtig levering Fleksibilitet, Fuldt sortiment, ”Benefits” Primære produkter Kundebehov Forretningspolitik Servicepolitik Kvalitetspolitik Klage %, Fejl % Levering til tiden Eksterne/Interne servicebehov Serviceniveau Organisationsform Specialisering Antal fakturaer Antal betjente kunder Antal sælgerbesøg Præstationernes art, kvalitet, mængde Produktivitet, Arbejdstakt Arbejdsmetoder, serie-størrelser, Medarbejder-kvalifikationer Antal edb-operationer, Antal ekspeditioner, Antal maskintimer, Antal m2 Belastning af enkelte funktioner Produktionstilrettelæg-gelse, beredskab, slack Antal værkførere Antal sekretærtimer Antal kursusdage Antal disponible ressourcer Kapacitetsdisponering, Indkøbseffektivitet, Reversibilitet, Substituerbarhed, Synergi, Pris pr. ressourceenhed Kapacitetsomkost-ninger Gager, Vedligeholdelse Administration Afskrivninger Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Niveauopdelt opgørelse af resultat efter salgsomkostningerens delelighed med aktiviteten Omsætning Enkeltordrer Produkter Stykomkostninger Dækningsbidrag 1 Direkte salgsfrem-mende omkostninger Ordretyper Produktgrupper Dækningsbidrag 2 Sælgerindsats Markedsområder Dækningsbidrag 3 Fællesomkostninger Periodens totale markedsføringsresultat Hele virksomheden Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Kommentarer til model på foregående side Modellen forudsætter, at både reklame og sælgerindsats kun indvirker på den viste periodes aktivitetsniveau, dvs. at der ikke er en forsinket effekt – hvilket næppe holder stik i virkeligheden Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander