Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune
Hvorfor dog det? Effektivisering og færre ressourcer i den offentlige forvaltning Vi bliver målt Tilsynsbekendtgørelser og myndighedsopgaver Vanens magt
Jo, fordi…. Omverdenens forventninger Wicked problems Øget kvalitet Manglende tro på kontrol Betydningen af dialog
”Èn indgang til Kommunen” – styrkelse af den tværgående helhedsforståelse og samarbejde – med borgerne i centrum Der igangsættes en organisationsudviklingsproces med det formål at sætte borgerne yderligere i centrum ved at fremme en helhedsorienteret indsats og en styrkelse af samarbejdskulturen. En indgang til Kommunen. Der startes med en realisering overfor erhvervslivet og senere følger en realisering overfor borgerne. Begge projekter gennemføres internt som kulturprojekter og markedsføres udadtil, når handleplaner tillader det.
Kontrol eller dialog Kontrol Myndighedssprog Notatblokken Rigtig/forkert Ikke-ligeværdig Dialog Fælles undersøgelse Vi kan lære af hinanden Vi deler erfaring Jeg lytter for at forstå
Hvad går det ud på? Ny metode til dialog Indhente viden og ønsker fra lokalområde Lære at bruge den nye viden Resultat; nye muligheder og løsninger, der kan indgå i planlægningen Eller i konkrete projekter eller ansøgninger etc
Samtalens setup
Erfaringer Drift – Hvordan?? Skala i samtaler- hvad giver mening Internt samarbejde i kommunen Snitflader til andre projekter Hvis noget er et begreb, så findes det ikke! Planlægning, processer etc Hvad kan vi aftale?
At brede ud – tak!
Hvad får landmanden ud af det? Indblik i kommunens tanker om hans nærområde Chancen for at forsyne kommunen med nyttig viden Mulighed for at sparre med forvaltningen om fremtidsplaner Større viden om, hvad kommunen kan hjælpe med
Hvad får kommunen ud af det? Adgang til lokal viden, værdier og ønsker Ny måde at være i dialog med landmænd og virksomheder på Bedre grundlag for fremtidig planlægning Får øje på nye muligheder