FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Lederudvikling.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Medborgerskab – på sporet
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Levende Kommunikation
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Medalje til Høje-Taastrup
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Teaterhåndværk - en værdifuld kunstart - med fokus på menneskene bag.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen på skoleplan. 2.Udvikling af redskaber og kompetencer på faglærerniveau. 3.Styrkelse af samarbejdet med virksomhedssiden. 4.Opsamling, evaluering og formidling. Større motivation for kompetencemæssig afklaring og vejledning samt uddannelse blandt de ledige og beskæftigede. Virksomhederne forstår værdien af IKV og gør brug af det. Effekter: Kort sigt Adm. medarbejdere har kendskab og overblik over ressourcepersoner og processen i IKV, så de bedre kan vejlede potentielle AMU- deltagere. Udd. konsulenter har større overblik og kendskab til virksomhedernes behov for IKV. Jobcentre, A-kasser og faglige organisationer påbegynder i højere grad afklaringen af ledige med en IKV. Ledelsesniveauet bakker op om projektet og tager ejerskab. Faglærere har større viden og kompetencer til at gennemføre IKV som tiltænkt og med fokus på et langsigtet og strategisk uddannelsesperspektiv for den enkelte og for virksomheden Ledelsesniveauet prioriterer i højere grad IKV-området som et vigtig strategisk indsatsområde. Ledelsesniveauet har en fælles forståelse og ensartet brug af IKV/RKV/IKA. Ledelsesniveauet igangsætter udviklingsarbejdet lokalt og støtter op om kompetenceudvikling af medarbejdere på projektet. Faglærere/vejledere anvender IKV som tiltænkt og med fokus på et langsigtet og strategisk uddannelsesperspektiv for den enkelte og for virksomheden Udd. konsulenterne er bedre til at ”sælge” IKV. Brugerne oplever at IKV- praksissen er tydelig og brugbar samt ensartet. Adm. medarbejdere har kendskab og overblik over ressourcepersoner og processen i IKV, så de bedre kan vejlede potentielle AMU- deltagere. Udd. konsulenter har større overblik og kendskab til virksomhedernes behov for IKV. Udd. konsulenter, faglærere /vejledere har større kendskab til begreber og processer samt rollefordeling omkring IKV. Ledelsesniveauet bakker op om projektet og tager ejerskab. Faglærere har større viden og kompetencer til at gennemføre IKV som tiltænkt og med fokus på et langsigtet og strategisk uddannelsesperspektiv for den enkelte og for virksomheden Ledelsesniveauet har en fælles forståelse og ensartet brug af IKV/RKV/IKA. TUPVAK.dk TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job

Opnåede resultaterHvordan har I målt resultatet Strategiske målsætningerStrategisk opbakning af projektets opstart og fremdrift ResultatkontrakterCommitment og igangsættelse af udviklingsopgaven indenfor den valgte branche Kvalificeringsforløb for medarbejdere Positiv evaluering og indgåelse af læringskontrakter samt udviklingsgrupper er nedsat LæringskontrakterDer er igangsat udviklingsarbejde indenfor de valgte brancher Flow beskrivelse af IKV på skolerne Endnu ikke målt Værktøjer/skemaer til IKVAfprøvning pågår i de udvalgte brancher Spørgeguide til EVA af IKVAfprøvning og indsamling af svar er igangsat Interne ERFA-møderPositiv evaluering og øget fremdrift i udviklingsarbejdet, nye møder planlagt på tværs af skolerne Planlægning af Temamøde for Jobcentre, faglige org., TR’er og A-kasser Ingen succes Info-videoerEndnu ikke målt OPNÅEDE RESULTATER TUPVAK.dk TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job

GODE ERFARINGER OG UDFORDRINGER (SOM I ØNSKER AT DELE OG DRØFTE/FÅ INPUT TIL) God erfaring 1: Arbejdet på tværs af brancher og skoler God erfaring 2: Strategisk opbakning God erfaring 3: Indsigt og viden skaber motivation God erfaring 4: Afmystificering – “nåh, er det bare sådan…!” God erfaring 5: Øvelse gør mester TUPVAK.dk TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job

GODE ERFARINGER OG UDFORDRINGER (SOM I ØNSKER AT DELE OG DRØFTE/FÅ INPUT TIL) Udfordringer: Jobcentrene har forskellig holdning til at bevilge en IKV. Nogle ser en stor værdi i at få den ledige i gang med en uddannelse, der matcher det lokale arbejdsmarked, andre ser det udelukkende som en stor udgift. At få gennemført den udfærdigede uddannelsesplan inden for en rimelig tidshorisont. At den IKV’ede ikke er særlig mobil med hensyn til at tage dele af uddannelsen uden for den nærmeste geografi. At få gennemført uddannelsesplanen i forhold til det daglige arbejde. Manglende vilje og kompetence på skolerne Manglende viden og kompetence på jobcentrene og a-kasserne Manglende viden og kompetence hos TR’erne TUPVAK.dk TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job

GODE ERFARINGER OG UDFORDRINGER (SOM I ØNSKER AT DELE OG DRØFTE/FÅ INPUT TIL) Case fra det virkelige liv: Et jobcenter modtager en borger, der har været beskæftiget som receptionist i 20 år bl.a. i et IT-firma. Hun har derfor stor erfaring inden for kunde service området og de øvrige områder, der hører med til jobbet som receptionist. Hun bliver ledig midt 2013, hun har ingen uddannelse, og siger til sit jobcenter, at hun ønsker at blive faglært receptionist. Jobcentret kontakter den skole der ligger nærmest borgerens bopæl. Ved jobcentrets henvendelse meddeler skolen i første omgang, at de ikke laver IKV. Jobcentret siger, at det skal de ifølge lov af Derefter siger skolen, at de ikke kan IKV vedkommende, fordi hun ikke har været ansat i hotel- og restaurationsbranchen. Jobcentret påpeger, at de skal måle de kompetencer borgeren har opnået via sit arbejde som receptionist op i mod de mål uddannelsen har, uanset hvilken branche hun har arbejdet i. Skolen indvilger i at modtage borgeren til en vejledningssamtale TUPVAK.dk TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job Projektpartnere