Aktionslæring og aktionsforskning Erfaringer og ideer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Sigrid .
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Deltagerstyret undervisning
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læring – med retning mod kultur
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
En model for at arbejde med klassedynamik og øget læringsudbytte
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Læreren som læringsleder
”Vi gør det allerede – det handler om at gøre det mere konsekvent” Ove Christensen, DUR Midtvejsrapport.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Relations kompetencer
Digital Didaktisk Design
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Hvad peger forskningen på?
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Vidensbaseret praksis i botilbud
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Inspirationsworkshop med fokus på
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Aktionslæring og aktionsforskning Erfaringer og ideer Steen Beck November 2014

Baggrund Helskole-aktionsforskningsprojekt på Randers HF & VUC Aktionsforskning på fire VUC’er i samarbejde med kolleger Samarbejde med VUC Lyngby siden 2011 – aktions-projekter

Aktionslæring og aktionsforskning

Etnografiske studier i den eksisterende kultur Refleksion: Problemindkredsning Handling: Praksisændring Refleksion over handling: ”loop” Ny handling: Justering af praksis Evaluering – spredning –nye problemstillinger

Principper Etnografisk analyse Mikrodidaktiske aktioner Aktionsplaner ”loops” og refleksioner Bæredygtighed Individuelle læringsstrategier og læringskultur

Etnodidaktik Redskabsdidaktik Metodedidaktik Faglige og sociale mål: Didaktik og dannelse Metodedidaktik - Arbejdsformer - Samarbejdslæring - Mellem teori og praksis -induktive og deduktive metoder Redskabsdidaktik - Tavle & noter - Lektier - Digitale medier Etnodidaktik - Klasseledelse - Relationskompetence - Differentiering - Fremmedsprogspædagogik

Erfaringer fra VUC Lyngby

Elementer i projektet Aktioner Kollegial supervision Inddragelse af forsker Kurser og foredrag Fælles værksteder En pædagogisk eftermiddag med vidensdeling

Aktionsplan og personligt projekt Navn og klasse/hold: Skriv fire nøgleord om aktionen: Hvad går aktionen ud på (giv en overordnet beskrivelse af aktionens formål og grundlæggende ide): Hvorfor udføre aktionen/hvilke problemer er aktionen et svar på?:   Hvordan skal aktionen helt konkret realiseres? (Giv fx en beskrivelse af de første 6 lektioner): Hvad er succeskriterierne for aktionen? Hvordan vil en ”udefra kommende” i bedste fald kunne se, at din aktion har fået det ønskede resultat?   Personligt socialpædagogisk udviklingsprojekt: Hvilke aspekter fra Dorte Ågård-kurset vil jeg arbejde med?   Hvordan vil man kunne observere det i din undervisning?

Perspektiver Individuelt perspektiv: Aktionsplan, personlig kompetenceudvikling, supervision, inspiration fra kurser, samtaler med kolleger Kollektivt perspektiv: Dialogisk forum, sparring, fælles problemstillinger adresseres og fælles erfaringer formuleres Samarbejde mellem avu- og hf-lærere: En del erfaringer til fælles ift. klasseledelse og arbejdsformer. Observation af hinandens undervisning – forskelle og ligheder (positive erfaringer) Model for skolebaseret efteruddannelse: Cyklus, hvor 20-25 lærere om året arbejder i en klyngestruktur, som den, der er blevet udviklet i dette projekt

Arbejdsformer Variation og skarp sekvensering bruges fornemt af lærerne. Det peger i retning af, at ”tavleunderviserens” tid er forbi eller udfordres (læring som aktivitet) – der ledes efter nye måder at styre på Den komplekse lærerrolle: formidler (små oplæg), facilitator (rammesætter for skriveøvelser, gruppearbejder osv.) og kontrollant (opsamling på kursisternes arbejde med at forstå) Gode eksempler på integration af mundtligt og skriftligt; det kan udvikles yderligere … Arbejdsformer med krop og bevægelse (spadsereture på gangen, hilseøvelser mhp. at styrke interkulturel kompetence etc.) Flere eksempler på udvikling af en metakognitiv refleksionskultur i klasserne; veksling mellem kursisternes individuelle (skrive)aktiviteter, fremlæggelser og klassens coaching af den enkelte. Godt for den enkelte, godt for den faglige fællesskabsfølelse. I nogle klasser savnes en samarbejdskultur (fra flerkulturalitet til interkulturalitet) – grupper der bryder sammen. Behov for at udvikle styringsmekanismer, som socialiserer kursisterne til at arbejde sammen. Flere praksisformer a la Cooperative Learning. Grupper der er ”hullede”: Højt fravær sætter i nogle klasser grænser for løjerne

Kommunikation Fokus på relationskompetence har skabt et øget fokus på det affektive liv i klassen. Flere lærere arbejder bevidst med at give plads til følelser (brug af humor, dagens vits, ”den lette stemning”). Problem: Den måde, nogle lærere fordeler tiden på i forbindelse med vejledning i grupper. Hvordan undgår man at bruge mest tid på de kursister, som umiddelbart gerne vil snakke? Bevidste strategier efterspørges. Energi: Hvordan kommer man ’i gang med stil’? Ofte er der ”huller” i klassen, når timen starter, og læreren bruger tiden til administrative formål (fraværsregistrering, informationer osv.) og i enkelte tilfælde til at undre sig over, at der ikke er flere kursister tilstede. Hensigtsmæssigt? Stemnings-anslag. Kursisternes kommunikative kompetencer: det ser det ud til, at der skal arbejdes meget mere målrettet med styring af deres samarbejde og måske ligefrem med kommunikation i klassen (et transkulturelt perspektiv) som et selvstændigt tema.

Inspiration fra aktuel aktionsforskning på VUC

Analyse og idé: Manglende fæstnelse og Kognitiv mesterlære Typisk bevæger VUC-undervisningen sig mellem tavleundervisning og gruppearbejde Måske mangler der indimellem et fæstnelsesaspekt i feltet mellem de to Idé: Kognitiv mesterlære ift. fx begreber, kommunikation, problemformulering, taksonomi Modelleringsfasen, hvor en teknik præsenteres. Her er ekspertisen eksternaliseret i forhold til den lærende, typisk i kraft af læreren Stilladseringsfasen, hvor den lærende øver sig på teknikken og instruktøren eller læreren vejleder, opmuntrer og korrigerer Træningsfasen, hvor eleven øver sig og forfiner sin evne til at bruge teknikken, og hvor lærerens stilladsering formindskes Fadingfasen, hvor ansvaret for at bemestre teknikken overdrages til den lærende.

Kognitiv mesterlære i kemi Kursisterne har svært ved at lave journaler og rapporter på egen hånd (plejer at fungere som skriftligt hjemmearbejde). Aktionen går ud på at lave dette normale hjemmearbejde (Journaler og Rapporter) om til en del af undervisningen. Observationer: Stor aktivitet Interviews med kursister: Stor begejstring for metoden Interview med lærer (loop): Stor tilfredshed – problem: de skal blive mere sikre på sig selv i forhold til fx formålsformulering. Afprøvning af supplerende metode: (CL-struktur, hvor kursisterne ‘rater’ anonyme ideer til formålsbeskrivelse og når frem til de tre bedste) – fiasko (kursisterne nægtede; læreren skal fortælle dem det). Anledning til justering …

Analyse og idé: Slyngelstuer og styret læringssamarbejde Slyngelstuer: Kursister, som er dårligt motiverede, putter sig i grupper Står den voksenpædagogiske diskurs i vejen?

Gruppedannelse i dansk og engelsk Forskellige gruppedannelser: Motivationsgrupper Læringsstilsgrupper Opgavegrupper Tilfældighedsgrupper Selvvalgssgrupper Efter hvert gennemløb: Evaluering og fælles refleksion Foreløbige konklusioner: Motivationsgrupperne skaber stor bevidsthed om egen præstation (specielt i de ”laveste kategorier”) Alene opmærksomheden på sammensætninger skaber motivation for at arbejde Der ser ud til at være store muligheder i at arbejde med ”produkt-grupper” Ideen er at udforme en mere systematisk ”model” for gruppedannelser ud fra forskellige differentieringsstrategier

To-lærer-undervisning på HF og arbejde med at skabe kollektiv klasseidentitet Tolærerordning i dansk (den ene bruger sine K-timer) Nærhed i forhold til grupper Etnodidaktiske analyser af kursister og relationer med henblik på forbedringer (én underviser, én observerer) Halvklasseundervisning i forhold til niveauer Forskellige opgaver i forhold til lektielæsning eller ej Udvidelse af undervisningspaletten ved at der er to lærere Gensidig supervision (i det små) Foreløbig evaluering: Stor succes – lærerne synes det er sjovt og givtigt Kursisterne synes det er givende (specielt i forhold til de forskellige stimuli – og opmærksomheden i gruppeprocesserne) Hvis lærerne er mere inde over som vejledere og konsulenter, kan man arbejde mere induktivt … Får fat i læringsdynamikken på en interessant måde. Behov for systematik i forhold til, hvad tolærerordningen kan

Teamsamarbejde på avu Samarbejde mellem 4 lærere omkring to avu-klasser i engelsk, matematik og dansk. Teamet arbejder med: Ekskursioner ud af huset med tværfagligt og/eller socialt sigte Fælles fodslag i forhold til fravær, forsinkelser, IT-brug og afleveringer Særlig indsats omkring morgenvækning via opringning til kursister, som ikke er mødt til første time. Dobbeltlærer-system i nogle timer Lærerne følger kursisterne tæt og støtter hinanden i forhold til de svære opgaver (konfrontationer omkring manglende deltagelse eller støtte i forhold til personlige og sociale vanskeligheder). Foreløbig evaluering: Lærerne har erkendt, at det tager en del tid at udføre det her samarbejde. Har nu fået ekstra timer Begejstrede for rundringning til udeblevne kursister om morgenen; er mere skeptiske nu. Fungerer i forhold til nogle kursister, mens andre bare noterer sig  skolens nummer og lader værre med at tage telefonen.  

Stikord til den ‘nye’ lærerrolle på VUC Læreren er klasseleder og arbejder med læreprocesser på såvel individuelt som et kollektivt niveau – stemning og stemthed er centrale komponenter i opbygningen af den ‘gode time’ Læring som en helhed af kognitivt, affektivt og kropsligt Bred vifte af arbejdsformer, som stimulerer forskellige vidensformer: induktivt/deduktivt abstrakt/håndværkspræget) integration af mundtligt og skriftligt Læringssamarbejde i centrum – flere CL-lignende tiltag, hvor samarbejde om opgaveløsning, individuelt engagement, klar instruktion og tydelige produktkrav går hånd i hånd

Gruppedannelse som et didaktisk greb og lærerens ansvar Inklusion af elever, som ikke siger meget og let glemmes i undervisningen (”radikal etnodidaktik”) ”Tættere på”: fx tolærerundervisning, teamansvar i forhold til arbejdet med klasserumskultur og individuel ansvarlighed Aktionslæring og aktionsforskning som kompetenceudviklingsstrategi Ikke nogen lette løsninger på de sociale, personlige osv. problemer, mange kursister døjer med: Pædagogikken er ikke et mirakelmiddel – fremtidens VUC-lærer er didaktisk innovativ og realistisk-pragmatisk.

Lad de tusind blomster blomstre Der sker ikke noget afgørende nyt, hvis ikke lærere får mulighed for at eksperimentere og udvikle nye erfaringer inden for en relativt åben dagsorden På mange skoler: Før 2000-årene: flerkulturelt regime Efter 2005: Tendenser i retning af monokulturelt regime Tegn i sol og måne på bevægelse henimod interkulturelt og transkulturelt regime (det er sandsynligvis inden for denne dagsorden, lærergerningen skal give mening i fremtiden) Stikord: Aktionslæring inden for organiserede rammer Projektstyring på skolerne – meget forskelligt, hvor langt man er kommet Inddragelse af forskning (evt. som aktionsforskning) Team- og temasamarbejde blandt lærere (evt. supervision) ”Small is beautiful”