Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Skolereformen Overordnede mål:
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Dyssegårdsskolens kommende organisering
HØJELSE SKOLE.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Pitch: Projekt Grøn Generation •Børn og unge er ikke forberedt på at skulle leve i et bæredygtigt samfund •Trods gode viljer er det ikke lykkedes at uddanne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dalgasskolen og Blåhøj Skole ser sig selv som vigtige aktører i forhold til at sikre et sundt miljø i det daglige, samt i forhold til at etablere en sundhedsprofil,
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Sunds skole Evaluering
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
indbyggere 7 folkeskoler 1 specialskole elever Centerchef 3 konsulenter.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Engholmskolen 767 elever 3 afdelinger 10. Klasse for hele kommunen 1 gruppeordning m 3 klasser.
Julie Dalgaard Guldager
Informationsmøde for forældre til kommende elever i 7. klasse
Præsentationens transcript:

Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation

Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik og Miljø og Tværgående enhed for Læring (skoleforvaltningen) At vi først og fremmest med projektet vil sørge for at få synliggjort de nuværende tilbud At vi vil skabe en rød tråd fra dagtilbuddene op til ungdomsuddannelserne

Hjemmeside

Udkast til strategi Baggrund og formål Projektdeltager: Styregruppe, følgegruppe og høringsgruppe Mål Nuværende tilbud Ønsker om kommende/fremtidige tilbud Fremtidige samarbejder Læringsmål og trinmål for dag- og uddannelsetilbud

Følgegruppen Projektleder for Mobillab Udviklingskonsulen for dagtilbud Uddannelsesleder for fag i fysik og kemi STX Koordinator for skoletjenesten Repræsentant fra erhvervsuddannelserne Business Horsens Repræsentant fra klimarådet

Høringsgruppe Dagtilbudschef Horsens Vand NRGI skoletjenesten Repræsentant fra andre uddannelser Kollegaer i Teknik og Miljø

Strategien og andre strategier Affaldshåndteringsplan Klimaplan Kommuneplan Spildevandsplan Trafikplan

Undervisning og affaldshåndteringsplan - Kortlægning Udviklingen af antal undervisningsforløb Antal deltagende klasser i RENE Uger Antal rundvisninger på Genbrugspladsen Antal besøg i børnehaver Antal undervisninger af erhvervsuddannelser

Eksisterende tilbud Børnehaver RENE Uger Indskolingen Affalds undervisning til erhvervsuddannelserne Tilbud til VUC og HF

Børnehaver Tilbuddet til børnehaverne tager udgangs- punkt i affaldstyper fra de små børns egen hverdag og om hvad der kan genbruges. Temakasser Besøg i børnehaven af en skraldemand og en affaldsekspert Besøg på Genbrugspladsen Hjemmeside

Indskoling Læs let bøger Besøg på genbrugspladsen Besøg på skolen

RENE Uger Et årligt tilbud til alle 5. klasser i Horsens Kommune. Tilbuddet tager udgangspunkt i børnenes egen hverdag og vil med forskellige pædagogiske muligheder styrke børnenes viden om miljø, affald og genbrug. Periode; uge 36, 37, 38, 39 og 40 I 2013 deltog 34 klasser fra 14 forskellige skoler (Det svarer til 68% af klasserne og 56% af alle skoler i kommunen)

RENE Uger består af: Undervisning på skolen Besøg på genbrugspladsen Affaldsindsamling Undervisningsmateriale Hjemmeside Spil Konkurrencer

Undervisning til erhvervsuddannelserne Undervisning Rundvisning

Kortlægning af andre eksisterende tilbud Grøn Flag – Grøn Skole Dansk Naturvidenskabsfestival Grøn Udfordring Forskningens døgn

Forslag til tiltag Konkrete tiltag i dagtilbuddene, f.eks. affaldssortering eller lign. Samarbejde mellem folkeskoler (indskoling-mellemtrin) og dagtilbud, hvor skoleelever f.eks. besøger børnehaver for at ”undervise” dem. Samarbejde mellem folkeskoler og ungdomsuddannelser, hvor ungdomsuddannelserne ”underviser” eleverne i folkeskolen. At Teknik og Miljø gennem projektet opnår sparring fra lærerne omkring de undervisningstilbud der er og ønskes, således at disse anvendes på den mest optimale måde i forhold til børnenes læring. At dagtilbud, folkeskoler og ungdomsuddannelser får større glæde af de tilbud som de lokale virksomheder kan give, således at bæredygtighed kommer til at blive mere virkelighedsnært

Målsætning At alle børn 0-20 år får undervisning om miljø mindst to gange. Det kan være i: Børnehaven Indskolingen Mellemtrin Udskolingen Ungdomsuddannelserne

Hvordan får man kontakt med skolerne Vi har et tæt samarbejde med skoletjenesten Brochurer i marts til 4. klasse klasselærer 2. nyhedsbrev i juni til 4. klasse klasselærer 3. nyhedsbrev august til 5. klasse klasselærer Informationsmøder i august for lærerne