Jørgen Ledet Projektleder/bibliotekar, Randers Bibliotek 27. maj, 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
- gennem Marte Meo metoden
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Professionel relationskompetence
Børn og sorg - og sprældøde døde
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Program - ICDP International Childhood Development Program
Kommunikativ sprogfærdighed
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Biblioteket som læringscenter
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Relationelle Kompetencer
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan bruger vi metoden
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Jørgen Ledet Projektleder/bibliotekar, Randers Bibliotek 27. maj, 2011 Relationer der rykker Jørgen Ledet Projektleder/bibliotekar, Randers Bibliotek 27. maj, 2011

Baggrund og formål Udviklingsprojekt som har til formål at udvikle, afprøve og tilpasse en model for hvordan man på landets folkebiblioteker kan udvikle professionel relationskompetence – for at skabe emotionel og relationel grobund for at børn kan trives og udvikle sig i det moderne børnebibliotek

Mål & succeskriterier Afprøvning af uddannelsesprogram i moderne bibliotekssammenhæng Tilpasse og afprøve ICDP programmet (De 8 samspilstemaer) Vidensopbygning - skabe et fagsprog Vores viden, evne og lyst til at etablere, udvikle og afvikle relationer og bruge sin person i ”mødet” er mærkbart udviklet.

Projektorganisering Projektledere: Elisabeth Staun og Jørgen Ledet Underviser: Anne Linder, psykolog, forfatter Evaluator: Bent Andresen, DPU – København Evaluator: Thessa Jensen, Aalborg Universitet

25 Projektdeltagere - børnebibliotekspersonale Randers Bibliotek (13) Projektledelse, hovedansvarlig, deltagere i modelafprøvning Viborg bibliotekerne (2) Århus kommunes Biblioteker (4) Silkeborg Bibliotek (2) Herning Bibliotekerne (4)

Undervisning & aktiviteter 6 workshops med teoretisk undervisning samt videoanalyser og kollegial feedback med fokus på deltagernes vuggegaver og ressourcer 2 aktivitetsworkshops hvor projektdeltagerne skal formulere ny aktiviteter med børn. Afprøve aktiviteterne og efterfølgende evaluere. Forslag til uddannelsesprogram Konference den 8. marts 2011 på Randers Bibliotek Film: ”Relationer på børnebiblioteket” – kan ses på www.yoytube.dk Antologi : ”Relationer på Biblioteket” – udgives på Aalborg Universitetsforlag

Billeder fra workshops

Workshop 1-6 Workshop 1: Om relationel kommunikation Workshop 2: Om kollegial feedback Workshop 3: Om emotionelle aspekter Workshop 4: Om forskellige relationer Workshop 5: Autenticitet og professionalisme? Workshop 6: Hvad er følelser Workshop 1-6 er afsluttet med en individuel samtale med Anne Linder – alle har bestået ICDP 1

Undervisningsmetoder Undervisningen varede i et ½ år. Der var 6 hele undervisningsdage á 6½ time og mellemliggende praksisperioder. I praksisperioderne skulle medarbejderne optage videofilm med sig selv i samspil med en bruger af biblioteket, samt indsamle ”Stjernestunder”. Undervisningens metode Der skiftes mellem teoretiske oplæg, egen refleksion, gruppe refleksion og videoanalyse. Selviagttagelse: Indsamling af ”Stjernestunder” samt de nødvendige refleksioner inden optagelsen af en samspilssituation understøttede egen refleksion og skærpede selviagttagelsen. Kollegialfeedback: Vidensdeling og fælles refleksionsøvelser om personlige og faglige ”stjernestunder” var et gennemgående tema på alle undervisningsdage. Videofeedback: Gennem egne videooptagelser og videoanalyser iagttagelses, beskrivelses og analyseres egne og andres relationskompetencer.

ICDP som fagteknisk ramme Relationskompetence Inspireret af Hundeide (2006) og ICDP-programmet præsenteres her samspilstema 1-8, der understøtter den følelsesmæssige, den menings-skabende og vejledende dialog. Når man mestrer alle 8 samspils-temaer er man relationskompetent, som defineres således: ”Relationskompetence er evnen til at etablere, fastholde en følelsesmæssig kontakt, og ud fra denne kontakt at skabe en lærende og vejledende dialog”.

Film: Relationer på Biblioteket Film med Casper og Jørgen i bogbussen

Værktøjer: Videoanalyse Klip max 5 min Samspil Tæller (fra – til) ”Kapitel overskrifter” Hvem tager initiativet og hvilken type? Hvem: Barnet, den voksne, Gruppen Initiativ type: Se, handle, tale, føle Kollegial analyse af samspillet Barnets initiativ. 2 – med hvilket tema? Voksen initiativ. Hvilke tema? Hvem Initiativ 1 2 3 4 5 6 7 8 0.00-0.20 Indledning JL Se/tale x 0.20-0.49 Info om regler Se/tale/føle 0.49-01.50 Opsummering X 01.50-2.09 Info om regler/dialog 2.09-2.36 Dreng spørger Dreng JL giver svar Se/tale/handle 2.36-2.55 Afslutning

Værktøjer: Stjernestunder Uge Dagens stjernestund. Beskriv oplevelsen Mandag Mangatræf – 80 deltagere – god stemning – glade deltagere TV 2 kom og lavede optagelser Tirsdag Stille vagt men fik en god faglig snak med Laurents Onsdag Travl vagt fra kl. 17-19 Mange gode spørgsmål – tilfreds med svar til både børn og voksne Torsdag Rundvisning for fjerdeklasse (23 børn) – Nyvangsskolen Meget interesserede og lyttende børn De ville også gerne spørge om noget Fredag Travl vagt fra kl. 14-17 Gik hurtigt

Projektets resultater Et samlet relationelt personale giver Sammenhold Begejstring Energi Engagement Fælles fagsprog

Projektets resultater Vi siger hej til alle … det er enkelt, banalt, og det virker Vis glæde for barnet. Mød dagen med åbent sind og gem fejlfinderkulturen væk. Generelt er vi blevet mere åbne og opmærk-somme på vores handlinger og har fokus på de personlige virkemidler. Vi signalerer tydeligere, at vi er til rådighed, bevæger os væk fra skrivebordet og skærmen, er opsøgende og til stede for brugeren, samt mere inkluderende.

Projektets resultater Marlene; Viborg Bibliotekerne Før: Der kommer en pige ind af døren. Jeg smiler og spørger om der er noget jeg kan hjælpe med. Pigen har brug for nogle fagbøger om kaniner. Jeg rejser mig op, og går målrettet og hurtigt hen imod reolen med kaninbøgerne. Låneren trasker langsomt bagefter. Her har jeg begået en brøler. Jeg har på ingen måde givet udtryk for, at jeg vil den anden eller er interesseret i den andens behov. Jeg har tværtimod vist, at det her skal gå hurtigt, bare overståes, måske føler låneren endda, at hun har forstyrret mig i noget vigtigt. Vi står begge ved kaninbøgerne. Pigen er ikke vant til at være på biblioteket og er lidt beklemt ved situationen. Jeg spørger pligtskyldig hvilken slags kaninbøger hun er interesseret i. Hun mumler angorakaniner og jeg henter en bog til hende i kælderen. Hun forlader stedet med bogen i tasken. Jeg tror, at jeg har været effektiv – i hvert fald har jeg udvist nul relations-kompetence. Selvom ekspedition er hurtigt overstået har låneren – det tager blot få sekunder – fået en uheldig opfattelse både af mig som bibliotekar og af biblioteket som helhed.

Projektets resultater Marlene; Viborg Bibliotekerne Efter: Der kommer en pige ind af døren. Jeg smiler og spørger om der er noget jeg kan hjælpe med. Låneren har brug for nogle fagbøger om kaniner. Jeg rejser mig op, at stiller mig ved siden af hende. Jeg spørger interesseret om hun har eller skal have kaniner. På mit initiativ snakker vi løst om kaninhold - jeg får hele historien om to hun-kaniner der blev pludselig blev til mange flere – vi griner begge to. Vi går sammen hen til kaninbøgerne og kigger på nogle forskellige. Pigen fortæller, at hun nu skal have angorakaniner, og jeg finder en bog til hende i kælderen. Pigen fortæller, at hendes mor drømmer om, at spinde og strikke af kaninuld. Jeg fortæller, at vi har nogle fine bøger om det på voksenbiblioteket. Jeg går ned og finder en god bog om det. Da ekspeditionen er ved at være slut, siger låneren, at hun for resten godt kunne bruge en bog til frilæsning i skolen…. Jeg spørger om hvad hun kan lide læse om og sammen finder vi en god bog. Pigen forlader biblioteket med tre bøger i tasken.

Fremtiden ? Bibliotekerne i Viborg, Herning, Silkeborg og Randers: kurser for resten af personalet CB kurser - Herning Randers Børnebibliotek – implementering 1-2 formiddagsmøder om året, områdemøder, Oplæg rundt i landet om projektet

Læse mere på huset.randersbib.dk (projektrum)