Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Relationelle Kompetencer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Relationelle Kompetencer"— Præsentationens transcript:

1 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Velkommen Hen over fem dage i efteråret 7 vinteren 2011 var vi tre på kursus i Vejle – arrangeret af Centralbibliotekerne. Cirka 80 bibliotekarer deltog. På kurset underviste SUPPLEMENT. Vi vil videregive nogle af de eksempler og øvelser vi har lært og snakke om kropssprog, status, læringsformer, JTI og en masse andet. … og så skal vi også have kaffe… whoot!

2 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” LÆRINGSZONER Læringszone Det lugter lidt af kendt stof Komfortzonen Alt er velkendt Panikzonen Intet kendt stof

3 Koder og signaler i hverdagen
Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Koder og signaler i hverdagen

4 Man kan ikke ’ikke-kommunikere’ Ludwig Wittgenstein
Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Man kan ikke ’ikke-kommunikere’ Ludwig Wittgenstein Ordene vi siger udgør kun 7–12% af vores meddelelse – hvad med resten?

5 Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’!
Relationelle Kompetencer Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! - fra ”collection” til ”connection” Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! "© Irma A/S"

6 Vi læser signaler hele tiden
Relationelle Kompetencer Vi læser signaler hele tiden - fra ”collection” til ”connection” Rekvisitter Fokus Stemme Krop Stemme & mimik Mimik

7 Fokus Relationelle Kompetencer Nærvær Motivation Humor Åbenhed Empati
- fra ”collection” til ”connection” Nærvær Motivation Humor Åbenhed Empati Lytten Udstråling Personlig stil Venlighed Kompetence Indlevelse Professionalisme Tilgængelighed Nysgerrighed Engagement Fleksibilitet Inddragelse Situations-fornemmelse 7

8 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” KROPSSPROG ..højstatus/lavstatus Nu skal vi lege…..

9 STEMMEFØRING I TELEFON…OG ANSIGT TIL ANSIGT
Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” STEMMEFØRING I TELEFON…OG ANSIGT TIL ANSIGT

10 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Fortællingen Fortælleøvelse: Vend dig mod sidemanden og lær ham eller hende om et eller andet emne du selv ved en masse om – for eksempel hækling, kajkagekast, fribrydning, skattelovgivningen – hvad ved jeg Efterfølgende bytter i roller, så du selv skal lære om noget i 2 minutter Pointen?

11 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” »At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. […] For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer.« - Søren Kierkegaard - Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed (SV3 18,96-97)

12 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Forskellig typer viden ”Fordi… sådan er det bare” ”Det troede jeg, at du vidste…” ”Det er fordi…” Tavs viden Eksplicit viden Implicit viden

13 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Fra ’Nej ….. Men’ til ’Ja …… Og’ ’Men’ – et glimrende ord, vi kan ikke undvære det. ’MEN’ – måske kan det blive en bremse i tanken. Hvis ’MEN’ erstattes med ’OG’ bliver der åbnet for adgang til fantasi og kreativitet. Hvor mange gange siger vi ’MEN’ hver dag – og hvor mange af disse gange kunne vi have sagt ’OG’?!?

14 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” ’Har du tid til et møde kl 13?’’ ’Ja – jeg vil meget gerne mødes. Og jeg er ledig kl 14….. Ville det passe dig?’ ’Nej – vi kan ikke mødes kl 13. Men jeg er ledig kl 14… Ville det passe dig?’ ’’Kan du hjælpe mig med det her?’’ ’Nej – jeg har ikke tid lige nu. Men jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’ ’Ja – jeg vil meget gerne hjælpe dig. Og jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’

15 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Energi skaber energi

16 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” 5 kneb til at slå forslag ihjel Jeg synes principielt ikke at.. – at tale om princippet, værdien, moralen bag ideen Hvornår er det besluttet at.. – at tale om de organisatoriske rammer for selve arbejdet Det er det samme som det vi prøvede i 2002… - at trække ideens flyvehøjde ned, ved at give den et velkendt (og ikke succesfuldt) konkret billede Det kan ikke lade sig gøre at.. – at fokusere på udfordringer på et meget praktisk niveau. ”Ind gennem døren”. Hvordan havde du så tænke dig at.. - at lade én person forsvare ideen og udfolde alle dens elementer på stedet

17 Relationelle Kompetencer
Torsdag Storvorde 13-19 Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Storytelling… Bruges i stigende grad af virksomheder i marketing: ”Grønnegården”, ”Den Gamle Fabrik”, tomater fra Spanien og så videre Det handler om at være: PERSONLIG UDEN AT BLIVE PRIVAT

18 Relationelle Kompetencer
Torsdag Storvorde 13-19 Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Storytelling…

19 Relationelle Kompetencer
Personlig udvikling Jungs typeindeks Mennesketyper Introvert – ekstrovert Sansning – intuition Tænkning – følen Vurderende opfattende - fra ”collection” til ”connection” Introducer Jungs mennesketyper. Alle indeholder elementer af begge sider. Man er ikke rent det ene eller andet. Dog vil nogle være mere markante fx ekstroverte end andre der dog også er ekstroverte Det er altid svært at sætte sin person ”på formel”, men på rel. Komp. Var det en meget stor øjenåbner. Man kan måske bedre forstå sig selv og hvorfor man handler som man gør og man kan også bedre forstå andre mennesker og hvorfor de handler som de gør. Det er selvfølgelig også vigtigt at understrege at noget ikke er mere rigtigt end noget andet. Vi laver en lille kvik test af hvad I er, den kan ikke blive så tilbundsgående, men måske være med til at give et finderpeg. Man markere på sin linie hvor man ligger ved hver punkt. Vi tager hver punkt og gennemgår inden i sætter kryds.

20 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection”

21 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 2, alle har behov for at være sammen med andre, der tænkes også på hvor man henter sin energi. Nogle henter den i samværet, andre henter dem primært alene. Pkt. 3. Eksempel med når der skal købes nye møbler/flyttes om hjemme hos os.

22 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1 alle har behov for at være sammen med andre, der tænkes også på hvor man henter sin energi. Nogle henter den i samværet, andre henter dem primært alene Pkt.2 ekstroverte er mere impulsive end introverte. Eks. Når Jeppe siger ja til aftaler.

23 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection”

24 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection”

25 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1. Tænk fx hvordan I laver jeres opgaver her på arbejde, S laver en liste og går frem punkt for punkt, N laver i tilfældig rækkefølge

26 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” S kan lide struktur, det betyder ikke så meget for N

27 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Fortæl om øvelserne med at planlægge julefrokost / bygge et bibliotek i Lego S+N tæt på midten skulle planlægge en julefrokost. Henrik og jeg var S, i løbet af de 15 min øvelsen varede fik gruppen planlagt en julefrokost ved at gå systematisk frem; dato, hvor, mad osv. S+N længst fra midten skulle bygge fremtidens bib i Lego. Da der var 5 min igen fik begge grupper at vide at nu var der kun 5 min igen. S’erne var klar 3 min før og alt der ikke var en del af byggeriet var ryddet. N’erne var ”ikke” færdige da tiden var gået, de havde ikke ryddet op og da det blev konfronteret med det var svaret at ”rodet” ligesom var en del af byggeriet. Igen, det ene er ikke bedre end det andet, respekter at vi har forskellige tilgange til tingene. Det er dog en fordel hvis der skal planlægges en fest at der er nogen af hver type. S sikre at der er styr på det hele og N sørger for at det også bliver sjovt (fordi de er bedre til at drømme sig ud af boksen)

28 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1+2 Hvad siger ”teorien” vs hvad mener jeg selv. 2: T: Alle andre gør sådan, burde jeg også. F: jeg har løst til at gøre sådan, så det gør jeg

29 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 3 T’erne kunne fx være ingeniører (optaget af hvordan ting hænger sammen)

30 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection”

31 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Pkt. 3. eks med mine forældre og spisetid kl

32 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection”

33 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Nu har I sat 4 krydser og dermed fået en bogstavkombination. Hvad er din bogstav kombination?

34 I dette skema vil I kunne læse om jeres personlighed
I dette skema vil I kunne læse om jeres personlighed. Man kan godt ligne de tilgrænsende bokse. Og man kan godt blive snydt, da jeg fik min bogstavkombination og læste hvad der stod var det overhovedet ikke mig der blev beskrevet. Freddy Meyers teori var at man nogle gange vælger det man synes vil være det rigtige (fx man har lært det er forkert at være uorganiseret, man sætter kryds i det modsatte selv om man egentlig har det bedst ”rod”)

35 Relationelle Kompetencer
- fra ”collection” til ”connection” Afslutning Arbejdsglæde er også vores eget ansvar Gå gladere hjem end da du kom Strål glad – lad være med at være sur over ting man ikke har kontrol over.


Download ppt "Relationelle Kompetencer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google