PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Inddrag nu Kick-off møde
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Børn og Unge Fokusområdet: Sundhed, trivsel og kriminalitetsforebyggelse Der etableres i hvert distrikt et trivsels- og sundhedsråd i efteråret 2013 Målsætning:
Baggrunden for indførelsen af PALS
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Folkeskole-reformen August 2014.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Skolereform august 2014………………
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Den inkluderende skole
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Fem lærere på mentorkursus
Børns mentale sundhed i skolen
Lærerprofessionen.
Socialstyrelsens kriminalitetsrådgivning og indsats på bandeområdet
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Målstyret læringsreform
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
AKT på Dybbøl Skolen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LÆRING, DER SES!.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Fem lærere på mentorkursus
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i Ikast-Brande kommune præsentation Birgitte Rønnow 2014

Sendt fra min iPad Birgitte Rønnow 2014

Hvorfor nu det? Birgitte Rønnow 2014

Forskningsgrundlag: Sundhedsstyrelsens rapport Karen Wistoft, professor i sundhedspædagogik Kathrine Weare, professor of Education at the University of Southampton, England Birgitte Rønnow 2014

Forskning: 52 opsummerede systematiske forskningsoversigter, hvor det er konkluderet, at de mest vellykkede tiltag er rettet mod alle elever, mens de mest risikoudsatte profitterer af en kombination af universelle og individuelle tiltag Temaer: Øge positiv adfærd og færdigheder, reducere negativ adfærd og emosionelle problemer (depresjon/angst), styrke selvtillid og positiv selvoplevelse, tilknytning til skolen, selvregulering, skolepræstasioner og fremmøde Tiltag som ikke virkede baserede sig på løse retningslinjer og brede principper, og uanset hvor gode disse var, var de meget lidt virksomme uden en plan for implementering God implementering: teoribaseret, veldefinerede mål, eksplicitte retningslinjer, grundig oplæring og kvalitetskontrol, feedback på hvilke tiltag, der har effekt og minimal udskifting af medarbejdere. Birgitte Rønnow 2014

En idealtypisk model til at arbejde med mental trivsel i skolen Weare & Nind, 2011 Skoleomfattende -indsats som formidler fælles holdninger, forventninger og praksis Positiv atferdsstøtte - en kommunikationskultur blandt lærere/pædagoger med en overvægt af positive virkemidler (5:1) Fokus på læring i færdigheder – at undervise i sociale færdigheder og udvikle kompetance fremmer elevenes mentale trivsel og forebygger og reducerer udadreagerende så vel som internaliserende problemer Differentierede tiltag - tiltag bygger på videns- og forskningsbaserede kompenenter ,som gradvist øges i intencitet – jfr. Indsatspyramiden i tre niveauer Integrerede tiltag - kompetanceudviklende og mentalt trivselsfremmende tiltag bør hovedsagligt integreres i undervisningen fremfor at behandles som et selvstændigt tema. Specifik indsats – indblik i socio-emotionelle færdigheder på alment niveau Birgitte Rønnow 2014

Hvordan skal det så se ud i praksis, når vi nu ved så meget om, at noget må ændres? Birgitte Rønnow 2014

Sendt fra min iPad Birgitte Rønnow 2014

MÅLGRUPPEN FOR PROJEKTET Målgruppen for indsatsen er ALLE ELEVER samt et særligt fokus på sårbare, indadreagerende børn og unge. MÅLGRUPPEN FOR PROJEKTET Forebyggende niveau Foregribende niveau Indgribende niveau Fase 1: Universelle indsatser Igangsættes på skolerne august 2014 Fase 2: Januar 2015 . Birgitte Rønnow 2014

Komponenter på forebyggende niveau særlig fokus på involvering af elever og forældre empowerment oplevelse af sammenhæng – håndgribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed kortlægning af elevens oplevelse af egen trivsel – klassetrivsel.dk læreren/pædagogens vurdering af elevens trivsel intervention - problemløsning, inddragelse af curriculum relationskompetence omdrejningspunktet for arbejdet med PALS Læring i positiv adfærd i samspillet mellem elever Læring i positiv adfærd i relationen mellem lærere/pædagoger og elever Birgitte Rønnow 2014

Komponenter på forebyggende niveau Curriculum for mental sundhed læringsmål og konkrete handlekompetencer ift. udvikling af mental trivsel idékatalog til brug i undervisningen Afprøvning af et socio-emotionelt program som forebyggende indsats for alle elever Birgitte Rønnow 2014

Et undervisningsforløb i sociale og emotionelle færdigheder 10-12 LEKTION STYRKE ALLE ELEVER RUBUSTHED SELVKONTROL INDSIGT HANDLE MULIGHEDER EGNE ERFARINGER FÆLLES ERFARINGER Birgitte Rønnow 2014

Hvad er egentligt nyt ved projektet på det forebyggende niveau? Sundhedsplejerskens rolle og funktion Sundhedsfremmeperspektivet Konkrete indsatser og kompetenceudvikling ift. målrettet mental trivsel Birgitte Rønnow 2014

Indsatser på indgribende niveauer Forældrerådgivning Gruppetiltag Cool Kids specialudgave for skolegrupper Tjek in – tjek ud Cool Kids programmet implementeres som kommunalt tilbud Birgitte Rønnow 2014

Hvordan kan man så vide, at det kommer i gang ude i virkeligheden ? Birgitte Rønnow 2014

PALS som implementeringsramme Kendt form på skolen – kendte rutiner - teamet arbejder med vejleder - teamet arbejder med hele personalet - praksis afprøves - praksis evalueres med vejleder Alle er inddraget Fortrolighed med at forholde sig til praksis på baggrund af dataindsamling Fortrolighed med evaluering Birgitte Rønnow 2014

Implementeringen styrkes af At koble indsatsen til eksisterende arbejder Kobling til skolereform i form af at sikre at den nyeste evidensbaserede viden kommer i spil i det daglige arbejde med børnene Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse Understøttende læringsaktiviteter med henblik på øget trivsel Birgitte Rønnow 2014

Hvordan kan man så se om skidtet virker? Baselinbemåling i december 2013 med Skolesundhed.dk gennemføres af COWI Opfølgningsmåling gennemføres i december 2016 Procesevaluering Birgitte Rønnow 2014

Og hvad giver det så anledning til at spørge om ? Birgitte Rønnow 2014