Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere."— Præsentationens transcript:

1 SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere

2 Hvorfor fokus på skoleforsømmere?
For at sikre; at alle børn og unge i Esbjerg Kommune med bekymrende fravær får en indsats og at skoletilbud altid er en del af indsatsen (paradigmeskiftet) at alle børn og unge bliver så dygtige de kan At alle børn trives og er en del af et fællesskab

3 Bekymrende fravær Elever med bekymrende fravær er elever, der har:
5 eller flere fraværsdage den seneste måned 2 dages ulovligt fravær den seneste måned for elever i klasse eller 5 lektioners ulovligt fravær for elever i klasse 11 eller flere fraværsdage i det seneste år Tendens til at komme for sent eller gå før tiden

4 Hvordan Systematiske fraværsregistrering
Systematisk brug af data ift. fravær og planlægning af indsats for den enkelte elev Indsatsen har fokus på Årsager til fravær Inddragelse af elev og forældre Indsats i forhold til at bringe eleven tilbage til skolen Konkrete aftaler om, hvem der gør, hvad og hvornår, der følges op Mål med indsatsen

5 Indsats Fase 1 Fase 3 Fase 2 Afdækning af årsager til fravær
Dialog med elev Dialog med forældre Samarbejde med forældre Iværksættelse af initiativer for at få eleven tilbage i skole Inddragelse af Familie&forebyggelse (underretning) Pædagogisk handleplan Indsats på skolen Tværfaglig sammentænkt indsats skole og Familie&Fore-byggelse Fase 2 Indsats ift. pædagogisk handleplan Inddragelse af TVÆRS institution Tværfaglig indsats i fokus

6 Hvor er vi nu? Rapport er sendt ud til skolerne, der har arbejdet med indsatsen siden 1. august. Rapporten er bearbejdet til en guide ift. indsatsen, som er tænkt som et arbejdsredskab for det pædagogiske personale. Pixi er udsendt. Skolerne er begyndt at registrere lektionsfravær for eleverne i 7. til 10. klasse. Der er udarbejdet et nyt dashboard i LIS, som følger udviklingen i elever med bekymrende fravær.

7 Skoleforsømmere – den ledelsesmæssige opgave
Indtroducer rapport og pixi til alle medarbejdere, herunder en fælles forståelse af "bekymrende fravær" Lav fast procedure for hvordan I følger fraværet på LIS – både hos personale og medarbejdere Sikre at registrering sker som aftalt Indarbejd de arbejdsgange der er beskrevet i guide til indsats.

8 Fremadrettet Indsatsen skal implementeres til faste arbejdsgange
TVÆRS strukturen skal inddrages i arbejdet med skoleforsømmere Erfaringerne fra projekt Sofie skal inddrages i implementeringen af indsatsen


Download ppt "SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google