Innovation i AT/SO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Større Skriftlig Opgave
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Innovation i samfundsfag og AT
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Almen sTudieforberedelse - AT
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT - Viden i spil.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Fra vejledning til biologi c
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Almen studieforberedelse
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
AT-eksamen 2017.
John Hattie.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
-en model til at styre idéudvikling
Company programme - Veda
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Innovation.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

Innovation i AT/SO

Innovation i bekendtgørelsen I SO-læreplanen: …Uddannelsen skal træne elevernes kreative og innovative evner, deres kritiske sans, valgkompetencer og evne til at reflektere over eget arbejde. i AT-læreplanen: Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans

Hvad er innovation? ”Nytænkende forbedring af noget i verden” (Michael Paulsen, lektor i læringsfilosofi, AAU) Ny løsning på et konkret problem Noget, som har værdi for nogen og kan tilføre den konkrete sammenhæng noget nyt Innovation i faget biologi http://www.emu.dk/sites/default/files/Biologi%20-Innovationstemaer%20og%20innovationsundervisning.pdf

Elementer i innovation Nytænk-ning Handling Proto-type Aftagere Nytænk-ning Handling Proto-type Aftagere Innovation i fuld skala

Produktkrav Der skal i AT stadig laves en synopsis. Som svar på problemformuleringen laves en innovativ løsning, der vurderes under inddragelse af fagenes metoder Der kan laves en prototype/model af løsningsforslaget Der skal i SO fortsat arbejdes med portfolio. En løbende evaluering, refleksion og dokumentation.

Bedømmelseskriterier (AT) Vurdering af eget løsningsforslag – relevans og konsekvenser Anvendelse af fag og metoder til at undersøge sagen Undersøgelse af problemet, udarbejdelse og vurdering af innovativt løsningsforslag (Behandle en problemformulering) Vurdering af fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til undersøgelsen. Demonstrering af videnskabelige tankegange i behandlingen af problemet. Se vejledningen punkt 10

Forskellige fasemodeller Åbne-lukke modellen (og KIE-modellen) Overblik Handle Udfordring Åbne Lukke Det innovative rum – hvor ideerne skabes Det innovative rum – hvor ideerne sorteres, bearbejdes og tilskrives værdi Det entreprenante rum - hvor ideerne føres konkret ud i livet med henblik på værdiskabelse Det kreative rum Det innovative rum Det entreprenante rum KIE-modellen Kilder: Moving Minds Irmelin Funch Jensen, m.fl.: KIE-modellen

Ulven kommer! - AT-projekt mellem biologi, historie og dansk Problem: Hvad gør vi med ulven? Den bekymrede borger, bionørden, staten osv. Biologi: populationsøkologi, forvaltningsbiologi, fødekæder osv. Dansk: Formidling, storytelling, skriftlighed Histori: Kildeanalyse, historiesyn

Åbne-fasen Hvad ved vi? Hvad ved vi ikke? Hvad vil vi gerne vide? Hvordan afbilledes ulven i litteraturen? Hvad ved vi? Hvad ved vi ikke? Hvad vil vi gerne vide? Historiske erfaringer Hvordan kan genetiske analyser anvende? Holdninger til ulven Hvilke økologiske krav stiller ulven? Ulven som skurken

Idégenerering Individuelle ideer Fællesarbejde om udvikling af ideer Udvide ideer vha. associationer Billeder Roller Ting Tekster …?

Horisontal tænkning – hvorfor?

Horisontal tænkning – hvorfor? Giver mere horisontal viden til rådighed, når man skal løse en opgave eller forstå noget nyt. I stedet for standard (kendte) løsninger finder man på nye løsninger. I stedet for (kun) at anvende fagets viden til at forstå noget nyt, kan man anvende AL sin viden.

Overblik 1. Systematiser ideerne 2. Del og stjæl 3. Udvælg den bedste idé

Ideen pakkes ud med faget Ideen handler om: Den handler også om: Idé: Fag 1 Fag 2 Det skal vi finde ud af: Det skal vi finde ud af:

Eksempler på projekter Vildtreservat på Lolland (BI-DA) Lav Lolland om til vildtreservat og safaripark. Pack-wolf (BI-DA) Computerspil, hvor ulven skal æde råvildt. Ulveskræmsel (BI-HI) Opsats, der kan sikre at ulvene ikke færdes steder, hvor de ikke er ønskede.

Evaluering Eleverne: Lærerne: Det giver mening, når man kan se målet med aktiviteterne! Det gjorde det nemmere at anvende metoderne, og også at se på fordele og ulemper. Det gav et større ejerskab sammenlignet med andre AT-forløb. Lærerne: Der kommer andre elevtyper på banen. Eleverne rykker hurtigere end lærerne. Lærerne bliver konsulenter i stedet for alvidende undervisere.

Opgave B - innovationsopgaven AT-eksamen Opgave B - innovationsopgaven Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor relationen mellem mad og mennesker spiller en central rolle Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Bonusinfo: Nyttige links: Innovation i biologi: http://www.emu.dk/sites/default/files/Biologi%20-Innovationstemaer%20og%20innovationsundervisning.pdf Michael Paulsen, AAU: http://www.michaelpaulsen.dk/#!talks/c1rpz Værktøjer til de indledende faser kan bl.a. findes på: http://www.kie-modellen.dk/tool.html Gefion Gymnasium har samlet en masse energizere på deres hjemmeside: http://www.gefion-gym.dk/partnerskaber/innovation/energizers.aspx