Akademisk arbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
TPG handleplans-skema
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Energi- & Vandværkstedet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Innovation og iværksætteri
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
Udvidet problemformulering
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Synopsis VIP13 HH3.
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Skrivekursus 1.e ..
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Præsentationens transcript:

Akademisk arbejde

Præsentation Nanna Johanne Aude, 25 år Bachelor i biologi 2014 – nu kandidatstuderende Underviser på Det Rullende Universitet Formidler på Naturhistorisk Museum Projektansat ved SubUniversity og Akademiet for Talenfulde Unge.

Program 16.15-16.30: Akademisk proces og videnskabelige problemer 16.30 -17.15: Idegenerering 17.15-17.45: Aftensmad 17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating) 18.15-18.45: Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform 19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

Målet med aftenen I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé

Akademisk proces og videnskabelige problemer Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændigt Der vil opstå nye erkendelser undervejs Arbejdet foregår ofte i samspil med andre

Mit Bachelorprojekt

Mit Bachelorprojekt 3 måneders arbejde i samarbejde med et forskningscenter Vejledere til at hjælpe og rådgive Tværfagligt projekt – samarbejde med mange fagområder Videnskabsfolk og praktikere – biologi, teknologi, jura, økonomi Den oprindelige plan: At arbejde ud fra hypotesen om at tang har potentiale som fødevare. At arbejde ud fra hypotesen om at der kan være sundhedsmæssige risici relateret til at spise tang.

Mit Bachelorprojekt Problemformulering Har Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang et potentiale som fødevare i Danmark? Hvilke sundhedsrisici findes der i forbindelse med indtag af Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang? Hvordan minimeres sundhedsrisici? Hvordan kan aktuel og fremadrettet forskning bidrage til fastsættelsen af klare retningslinjer ved indtag af tang som fødevare?

Min Bachelorproces 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater Mine hypoteser viste sig ikke helt at holde stik 2: Snakke med ”praktikere” på området Oplever ”verden” anderledes – hvordan håndterer jeg det?

Konklusion Opgaven fik ikke det indhold jeg indledningsvist havde forestillet mig. Jeg var nød til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere. Resultat: Udbyttet af mit bachelorprojekt blev anderledes end forventet (men stadig godt og spændende )

Praktisk problem vs. videnskabeligt problem Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden.

Hvad kan vi bidrage med? ”Små sten til videnskabens store hus”

Idegenerering og ideudvikling

Øvelse 1: Idearket Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen” Individuelt: Udfyld arket (5 min) 2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver) Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min) evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer

Metode: Nonstopskrivning Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.

Øvelse 2: Nonstop-skrivning 7 min: Individuel nonstopskrivning 3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering 3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad de har fået ud af det Opsamling i plenum på metodens anvendelighed

Når vi mødes igen efter aftensmaden Ideudvikling via speeddating Skal kunne præsentere sin ide for andre og få inputs

Aftensmad – vi mødes igen 17.45

Program 16.15-16.30: Akademisk proces og videnskabelige problemer 16.30 -17.15: Idegenerering og udvælgelse af ”idéen” 17.15-17.45: Aftensmad 17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating) 18.15-18.45: Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform 19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

Øvelse 3: ”IDE-Speeddating” Formål: Høre hinandens ideer Stille spørgsmål Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet Person 1: Præsenterer sin ide Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt fagligt Efter 3 min bytter man roller Derefter taler man med en ny  Tilladt at udvikle sin ide undervejs

Opfølgning på speeddating Hvad fik I ud af øvelsen? Hvad skete der med jeres ide undervejs?

Fra ide til problemformulering (og en opgave / et oplæg)

Problemformulering Summe-øvelse to og to: (3 min) Hvad er en problemformulering? Hvad kan man bruge en problemformulering til?

Den gode problemformulering Udspringer af din undren – er interessant for dig Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares  Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan? Angiver det centrale i opgaven Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, vælge metoder, teorier, disposition etc. Er sprogligt præcis

Taksonomi i problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. Er bedst egnet til at producere viden

Blooms taksonomi

Øvelse 4: Taksonomi i din ide Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier: Beskrivelse: Hvad …? Forståelse: Hvorfor… ? Løsning: Hvordan… ?

Den (natur)videnskabelige artikel / opgave Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD): Introduktion: hypotese / formål Metode: Hvad og hvordan Resultater og Analyse: Hvad fandt man ud af? Diskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv Konklusion ” Kan også bruges til oplæg

Problemformulering Fremgangsmåde Formål Teori/metode Empiri Analyse Opgavens pentagon Problemformulering Fremgangsmåde Formål Teori/metode Empiri Analyse

Næste trin: Skrivning / litteratursøgning / læsning

Næste seminar: 28. Oktober På seminaret: Arbejde i mindre grupper Læse hinandens beskrivelser og forberede spørgsmål Holde oplæg for hinanden (ca. 5 min hver) Give hinanden respons

Nu: Kvalitetstid med jeres ide I kan fx bruge tiden på: At læse litteratur eller søge yderligere info Arbejde på problemformulering Vi mødes i Science kl. 19.45 I mellemtiden: Brug mig endelig