Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGeorg Marcussen Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang
2
Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5. På opfordring: 5 tips til forelæsningerne
3
Hvordan gør vi det? Én tekstanalyse Ét trick Én øvelse (af forrige trick) Gruppearbejde Én - tre Pointer Dagens pointer. Tekst ting
4
Siden Sidst
5
Genopfriskning: De tre niveauer Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Tag bogen I hånden 2. Overskrift og forfatter 3. Bladre igennem billeder billedtekst Underoverskrifter 4. Indledning og konklusion (eller abstrakt)
6
Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Har gennemført foregående 2. Læser hele teksten 3. Understreger de 5 vigtigste 4. Spurgt sin kloge klassekamerat hvem forfatteren egentlig er Genopfriskning: De tre niveauer
7
Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Har gennemført foregående 2. Læs udvalgt igen eller google 3. Søgning på forfatteren 4. Hvad spiller teksten op imod? Genopfriskning: De tre niveauer
8
at arbejde begrebsorienteret™
9
1)Vi tænker i begreber 2)Det er nemt at sætte begreber op imod hinanden 3)Uenighed bunder ofte i begreberne 4)Folk snakker…men det gør begreberne ikke Begrebernes styrke Den grundlæggende
10
Hvad er tekstens tema? Den overfladiske
11
1)Hvad er målet med artiklen? 2)Hvilke afsnit består artiklen af? 3)Hvad er målet med hver af disse afsnit? 4)Hvilke begreber træder frem i teksten? Gruppearbejde Den grundlæggende
12
Den fuldstændige Videnskab vs Teknologi
13
1)Hvad har de to begreber tilfælles? 2)Hvor adskiller de sig? Gruppearbejde Den fuldstændige
14
VidenskabTeknologi Den fuldstændige
15
Den fuldstændige Kritik
16
1) Postulerende
17
Man kan faktisk sige, at hvor videnskabsmanden ønsker at skrive, men ikke læste, så er teknologen interesseret I at læse, men ikke I at skrive En civilisations teknologi er vilkårlig, hvorimod dens naturvidenskab, hvis den forefindes, nødvendigvis må følge hvad der snarere synes at være et diktat fra naturens siden end en egenskab ved den menneskelige hjerne. “
18
2) Partisk
19
“ … de når frem til noget nyt, og filosofien flytter sig, men der er ikke tale om den positive og stadig nye erkendelse, der kan opnås I naturvidenskaben (s. 221) I en sådan situation plejer videnskabsfolk at lade sig friste til at lyve på en særdeles skamløs og fræk facon (s. 224)
20
?
21
Lektier
22
5 tips til forlæsningen
23
5 tips til forelæsningen Find én fejl
24
1) Sæt dig forrest 5 tips til forelæsningen
25
Hvad har de tilfælles? -
26
2) Afbryd din underviser 5 tips til forelæsningen … før det er forsent
27
3) Bed om pauser 5 tips til forelæsningen
29
4) RESPEKTER din læringsstil 5 tips til forelæsningen http://www.ldpride.net/learning-style-test.html http://www.gyldendalsstudiebog.gyldendal.dk/
30
5 tips til forelæsningen Hvorfor er meningen med livet?
31
5) Skriv dig vågen 5 tips til forelæsningen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.