Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE."— Præsentationens transcript:

1 NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE

2 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PRÆSENTATION Nanna Johanne Aude, 26 år › Bachelor i biologi 2014 – nu kandidatstuderende › Underviser på Det Rullende Universitet › Formidler på Naturhistorisk Museum › Projektansat ved SubUniversity og Akademiet for Talenfulde Unge. › Ved at starte egen virksomhed

3 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 HVEM ER I?

4 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MÅLET MED AFTENEN › Vi skal arbejde med, at udvikle en god idé › Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé › Jeres problemstilling må gerne ligge tæt op ad jeres SRP/SRO, men det er hverken nødvendigt eller et krav.

5 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MÅLET MED AFTENEN › At give jer redskaber til at gå fra en almindelig undren til et akademisk spørgsmål, der kan besvares på en måde, så andre kan følge og bidrage til processen › I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering › I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge

6 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROGRAM › 16.15-16.30: Akademisk proces og videnskabelige problemer › 16.30 -17.15: Idegenerering (I skal få en idé) › 17.15-17.45: Aftensmad › 17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating med henblik på at udvikle jeres idé) › 18.15-18.45: Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform › 19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

7 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NATURVIDENSKAB?T

8 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK PROCES OG VIDENSKABELIGE PROBLEMER › Arbejdet foregår ikke lineært › Processen kan ikke styres fuldstændigt › Der vil opstå nye erkendelser undervejs › Arbejdet foregår ofte i samspil med andre

9 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015

10 MIT BACHELORPROJEKT

11 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIT BACHELORPROJEKT › 3 måneders arbejde i samarbejde med et forskningscenter › Vejledere til at hjælpe og rådgive › Tværfagligt projekt – samarbejde med mange fagområder › Videnskabsfolk og praktikere – biologi, teknologi, jura, økonomi Den oprindelige plan: › At arbejde ud fra hypotesen om at tang har potentiale som fødevare. › At arbejde ud fra hypotesen om at der kan være sundhedsmæssige risici relateret til at spise tang.

12 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIT BACHELORPROJEKT Problemformulering › Har Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang et potentiale som fødevare i Danmark? › Hvilke sundhedsrisici findes der i forbindelse med indtag af Søsalat, Søl, Blæretang og Sukkertang? › Hvordan minimeres sundhedsrisici? › Hvordan kan aktuel og fremadrettet forskning bidrage til fastsættelsen af klare retningslinjer ved indtag af tang som fødevare?

13 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 MIN BACHELORPROCES 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater › Mine hypoteser viste sig ikke helt at holde stik 2: Snakke med ”praktikere” på området › Oplever ”verden” anderledes – hvordan håndterer jeg det?

14 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 KONKLUSION › Opgaven fik ikke det indhold jeg indledningsvist havde forestillet mig. › Jeg var nød til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere. › Resultat: Udbyttet af mit bachelorprojekt blev anderledes end forventet (men stadig godt og spændende )

15 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PRAKTISK PROBLEM VS. VIDENSKABELIGT PROBLEM Praktisk problem › Udspringer af omstændigheder i verden. › Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem › Udspringer af manglende viden eller forståelse. › Løsningen er en bedre forståelse af verden.

16 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 HVAD KAN VI BIDRAGE MED? ”Små sten til videnskabens store hus”

17 NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 IDEGENERERING OG IDEUDVIKLING

18 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 1: IDEARKET › Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen” › Individuelt: Udfyld arket (5 min) › 2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver) › Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min) › evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer

19 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 METODE: NONSTOPSKRIVNING › Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum › Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) › Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs › Bearbejd teksten efterfølgende › Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.

20 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 2: NONSTOP-SKRIVNING › 7 min: Individuel nonstopskrivning › 3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering › 3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad de har fået ud af det › Opsamling i plenum på metodens anvendelighed

21 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NÅR VI MØDES IGEN EFTER AFTENSMADEN › Ideudvikling via speeddating › Præsentér jeres ide for andre og få inputs

22 NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AFTENSMAD – VI MØDES IGEN 17.45

23 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROGRAM › 17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating) › 18.15-18.45: Problemformulering og den naturvidenskabelige opgaveform › 19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

24 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 3: ”IDE-SPEEDDATING” Formål: › Høre hinandens ideer › Stille spørgsmål › Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet › Person 1: Præsenterer sin ide › Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt. fagligt › Efter 3 min bytter man roller › Derefter taler man med en ny  Tilladt at udvikle sin ide undervejs

25 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 OPFØLGNING PÅ SPEEDDATING › Hvad fik I ud af øvelsen? › Hvad skete der med jeres ide undervejs?

26 NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 FRA IDE TIL PROBLEMFORMULERING (OG EN OPGAVE / ET OPLÆG)

27 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 PROBLEMFORMULERING Summe-øvelse to og to: (3 min) › Hvad er en problemformulering? › Hvad kan man bruge en problemformulering til?

28 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 DEN GODE PROBLEMFORMULERING › Udspringer af din undren – er interessant for dig › Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares  Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog › Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan? › Angiver det centrale i opgaven › Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, metoder, teorier, disposition etc. › Er sprogligt præcis

29 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 TAKSONOMI I PROBLEMFORMULERINGER Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. Er bedst egnet til at producere viden

30 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 BLOOMS TAKSONOMI

31 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 ØVELSE 4: TAKSONOMI I DIN IDE › Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier: › Beskrivelse: Hvad …? › Forståelse: Hvorfor… ? › Løsning: Hvordan… ?

32 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 DEN (NATUR)VIDENSKABELIGE ARTIKEL / OPGAVE Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD): › I ntroduktion: hypotese / formål › M etode: Hvad og hvordan › R esultater og A nalyse: Hvad fandt man ud af? › D iskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv › Konklusion ” Kan også bruges til oplæg

33 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015

34 NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NÆSTE TRIN: SKRIVNING / LITTERATURSØGNING / LÆSNING

35 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK FEEDBACK 26. OKTOBER I VIBY OG 27. OKTOBER I HERNING Du skal medbringe et to-siders handout i 6 eksemplarer. Du må også medbringe en poster eller en grafisk præsentation. Du skal have printet, før du kommer. Du skal give feedback til de øvrige i din gruppe, og du skal forberede fem minutters omlæg om dit eget projekt.

36 AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 NU: KVALITETSTID MED JERES IDE I kan fx bruge tiden på: › At læse litteratur eller søge yderligere info › Arbejde på problemformulering › Vi mødes i Science kl. 19.45 › I mellemtiden: Brug mig endelig


Download ppt "NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google