Læring i skolen og i organisationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Sociale medier og læring
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Formåls-beskrivelsens betydning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Chris Argyris f
Hvad der er vigtigt for børns læring
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Vejledning i projektarbejde
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Grunde til at jeg elsker dig
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læring i skolen og i organisationer Mediepædagogisk og organisatorisk vejledning Rikke Schultz

Problemstilling Hvordan kan vi ændre på den eksisterende tradition, så vi bliver bedre til at bruge hinanden (lære i organisationen)?

Delproblemstilling Hvad er det i den nuværende struktur eller kultur, der forhindrer os i at bruge hinanden? Et bud: At den ”privatpraktiserende lærer” har været den styrende mentale model for lærerrollen igennem mange generationer af lærere Strukturelt: Et lærer, et fag, en time, en klasse Metafor: Tankpasserpædagogik

Delproblemstilling Hvad har man gjort for at bryde dette mønster gennem de sidste 10 -15 år i skolen? Hvad har disse ændringer betydet for skolens struktur/ kultur Ny strukturer: Nye metaforer:

Delproblemstilling Hvordan kan vi ændre på den nuværende struktur/ kultur, så der opstår nye samarbejdsmønstre

SWOT Brug swot-analyse til at vurdere det nuværende skolebiblioteks Styrker Svagheder Muligheder Trusler

Den lærende organisation Med udgangspunkt I Senges 5 dicipliner

1. Mentale modeller Evnen til at være bevidst om sit indre "verdensbillede" og om, hvordan det påvirker ens handlinger: - udforske, synliggøre og udvikle egne mentale modeller/interne "verdensbilleder", - konkretisere, hvad vi mener med det, vi siger - udvikle en meningsfyldt og læringsfyldt dialog

Hvad er det for et billede af lærerrollen og af undervisning man er bærer af? Anderkendende pædagogik og det kompetente barn

Forudsætningen for udvikling er, at vi kan ændre på vores billeder Sejlskib eller MS

2. Personlig mestring Evnen til at gøre sig klart, hvad der er vigtigt for én, og hvor man er i forhold til sine mål: - kontinuerligt afklare og uddybe ens personlige mål og visioner - udvikle evnen til at "se det man ser" og at "vide hvad man ved" - bygge på den "konstruktive utilfredshed" - fokusere ens energi, prioritere og beslutte - både ord og handling

Praksisviden udvikles i spændingsfeltet mellem teori og handling

3. Udvikling af fælles vision Evnen til sammen at skabe og forfølge mål gennem kobling af fælles og personlige visioner: - finde frem til og dele individuelle og fælles "fremtidsvisioner" - skabe retning for "hvad" og "hvordan"

4. Fælles læring/teamlæring Evnen til at føre en åben og læringsrettet dialog uden at være forudindtaget og defensiv: a) dialog frem for diskussion b) lære (og aflære) sammen med andre c) summen er større end delene (skabe "synergi")

5. Systemisk tænkning Den grundlæggende forudsætning for en lærende organisation er, kontinuerlig at udvide sin egen evne til at skabe sin egen fremtid: -se helheder og forstå komplekse og dynamiske sammenhænge -sikre generativ læring, der forøger organisationens evne til at skabe nyt, afvikle og dermed udvikle ("double-loop learning") -arbejde med både divergente og konvergente processer -summen af disciplinerne

Undervisning som omverden for læring Didaktiske overvejelser Hvorfor skal vi vide det? Hvad er formålet? Hvad er målet? – den fælles vision – et større sejlskib – eller en MS Hvordan kan vi lære det? Forudsætninger, rammer og form

Agyris læringsmodel: single- eller Dobbelt loop

Single loop At lære at bruge den nye teknologi Ressourcer store små lille stor Udnyttelse

Didaktisk analyse Hvad er det eksemplariske indhold? (det almene - nødvendige) Hvad behøver lærerne at vide, for at de kan udnytte elevernes IT-kompetencer i undervisningen? Hvilke kompetencer er det nødvendigt, at læreren selv har?

Dobbelt loop Afdækning og diskussion af skolekulturen: mentale billeder og grundlæggende antagelser Udvikling af fælles vision Afprøvning af nye handlemåder

It som murbrækker til ny erkendelse Hvad er lærernes mentale billeder af IT og medier rolle i undervisningen? It som murbrækker til ny erkendelse It understøtter elevernes motivation It gør det lettere at differentiere undervisning … It er en smart skrivemaskine?

Hvad er lærernes mentale billeder af driveren i skoleudviklingen? Tre styrende diskurser: Ny pædagogisk tænkning baseret på ny viden om læring, MI og anerkendende pædagogik. Ny teknologi åbner for nye effektive undervisningsformer Større fokus på faglighed og træning i undervisningen

Dannelse, socialisation og læring

Fire Læringsparadigmer Behavioristiske Fænomenologiske Virksomhedsteoretiske Konstruktivistiske (Lars Qvortrup, 2006)

Det lærende menneske Retninger Metoder Tænkning Sokratisk læring Rationalisme Frigørende pæd. Dialog Formidling af “Sand viden” Stimulering af egen tænkning Sansning og imitation Fænomeno-logisk/ Kropslig Behavorisme Reformpæd. Æstetisk Læring Kulturhist. Skole Stimuli/ respons Sansning/ eksperiment Rollemodeller/ æst. læreproc. Zonen for nærmeste udvikling Læring som vanedannelse Kropslig Tavs viden Erfaringspæd. (Aristoteles, Dewey, Bateson, Dreyfus) Praksislæring, learning by doing, læring i organisationer Mesterlærer Situeret læring Læring som konstruktion Konstruktivisme Social Konstruktionisme Kommunikation Samarbejde i forbindelse med problembaseret læring

Refleksion forudsætter distance Hvordan skaber man et fælles refleksionsrum?

Personlige læringspræferencer Mange intelligenser (Gartner) Læringsstrategier Læringsstile (Dun og Dun) Motivation og flow

Kommunikation Udarbejde Kommunikations og vejledningsstrategi

4 typer af behov for vejledning træning diskussion Vejledning kan være flere ting! konsultation HJÆLP!!! 7. april 2017 Side 30 30

Lidt Produktvejledning Meget ces vej- led-ning Lidt Diskuterende: Tilpasset vejledningssøgende der kan meget, men som mangler selvtillid i gennemførelsen af arbejdsopgaverne. Vejlederen lægger mere vægt på at støtte i arbejdsprocessen og er mindre instruerende.   Meget procesvejledning, lidt produktvejledning. Trænende: Vejledningssøgende som er interesserede og har tro på sig selv, men har lavt kompetenceniveau.   Meget produktvejledning meget procesvejledning. Konsulterende: Vejledningssøgende med høj faglig kompetence og stærk motivation for opgaven. Vejledningssøgende er selv meget udfarende mht. vejledning. Er bevidst om hvor behovene er. Svagt styrende og svagt støttende. Lidt produktvejledning, lidt procesvejledning.   Instruerende: Vejledningssøgende er usikker, har lavt kompetenceniveau. Vejlederen giver klare instruktioner og følger gennemførelsen af arbejdet op. Stærkt styrende, stærkt støttende Meget produktvejledning, lidt procesvejledning. Lidt Produktvejledning Meget 7. april 2017 Side 31

Litteratur Hvordan lærer børn?Fra Signe Holm-Larsen m.fl:Jesper E. Larsen: Det lærende menneske – læring idéhistorisk set, s. 174-201 Peter Andersen: Tænkningens og læringens stil – forskellige måder at tænke og lære på, fra Pæd. Teorier, Billesø og Baltzer, 4. udgave, 2005