Vejlederrollen Annette Kjærgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Overordnet målsætning:
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Refleksion i kommunikationen
Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Det Internationale Område Studieområde 3/
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Deltagerstyret undervisning
Karl Henrik Flyums model
IT i undervisningen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vejlederrollen Annette Kjærgaard IFPR, SDU. september 2010
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Synopsis VIP3/2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Procesværktøjer.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Relations kompetencer
Skrivekursus 1.e ..
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Implementering af PALS
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Metoden fælles beslutningstagning
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Vejlederrollen Annette Kjærgaard Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Forskydningerne i ”landskaberne” Forskydningen i undervisningens landskab Tidligere: Undervisning defineret som en undervisers formidling af en faglig tradition til eleverne. I dag fokuseres i højere grad på læring Læring er blevet den primære og undervisning den sekundære kategori. Det handler ikke længere om alene at ”overføre” og ”hælde på” men også om at ”plante” og ”lade gro” Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

fra instruktion til refleksion Forskydningerne i ”landskaberne” Forskydninger i vejledningens landskab Tidligere: Vejledning knyttes til en kompetent person, en ”mester” som anviser en mindre kompetent person, den vejledte, hvilken vej denne skal gå. I dag: Vejledning er løsrevet fra den, der selv har gået vejen – Vejledning handler ikke blot om at vise vej og om at instruere, men om at hjælpe den vejledte i dennes lære- og valgprocesser. Vejlederen er ikke ( længere ) vejviser, men stifinder fra instruktion til refleksion fra at skulle nå et bestemt mål til at være på vej Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Vejledning som en undervisningsaktivitet En planlagt og målrettet aktivitet der har til formål at der foregår læreprocesser hos deltagerne Vejledning En planlagt aktivitet der sigter mod at fremme læreprocesser Målet er ofte ukendt Vejlederen er ”bagved” i processen Underviseren er “foran” Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Vejledningens organisationsformer Traditionel vejledning – vejleder og elev to vejledere og én elev en vejleder og flere elever Eleverne fremlægger deres opgaver undervejs på klassen for læreren/vejlederen og de øvrige i klassen ( evt. skriftligt på nettet) hvor begge parter kan komme med supplerende forslag til opgavearbejdet. Eleverne er opponenter/vejledere for hinanden på midtvejsseminarer, med læreren som suppleant Èn elev vejledes af èn vejleder foran hele klassen ( akvarium ) Forskellige grupper af elever fremlægger deres projekter og fx to lærere/vejledere vejleder ud fra hver deres faglige perspektiv Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Hvad siger styredokumenterne om vejledning Hvad siger styredokumenterne om vejledning? Vejledningens indhold og fokus Almen Studieforberedelse Eleverne ………………….. præsenterer vejlederne for nogle af de valg, de har truffet mht. hvilke problemstillinger og konklusioner der hovedsageligt udfoldes i synopsen, ………..Eleverne får respons på deres oplæg. Alle eleverne præsenterer vejlederne for udkast til problemformulering samt for et antal problemstillinger, der efter planen skal indgå. Vejlederne giver kritisk respons………… Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Studieretningsprojektet og større skriftlig opgave på Hf: Hvad siger styredokumenterne om vejledning? Vejledningens indhold og fokus Studieretningsprojektet og større skriftlig opgave på Hf: Indholdet i vejledningen kan både være faglig og procesorienteret og fx handle om forståelse af opgaveformuleringen, vægtning og anvendelse af de deltagende fag og afgrænsede faglige problemstillinger. Vejlederens rolle er at få eleven til selv at tænke videre, dybere og perspektiverende. Vejlederen skal udelukkende vejlede og må altså ikke give en egentlig forhåndsvurdering endsige forhåndskarakter. Adskillelsen mellem vejledning og bedømmelse skal sikre, at vejleder og censor stilles frit, når opgaven bedømmes. Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Eksamensprojektet - Hf: Hvad siger styredokumenterne om vejledning? Vejledningens indhold og fokus Eksamensprojektet - Hf: Formuleringen ’Vejlederen medvirker i alle projektforløbets faser’ dækker over, at vejlederen er impliceret i hele processen vedrørende eksamensprojektet, og at vejlederen har forskellige funktioner og arbejdsopgaver i denne proces. Det vil dog være naturligt, at vejlederen medvirker mest i begyndelsen af forløbet, hvor emnet blandt andet skal indkredses og afgrænses.

Vejleder: Elev: Hans – lad os lige snakke om problemformuleringen …….. Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om……….. Hvis det er religion, hvad synes du så……. Er vi ikke nødt til at vælge tørklæde eller bandekrig? Hvorfor synes du, at det er interessant? Hvad siger du til, at vi afgrænser…….. Det er ligesom to forskellige ting er det ikke det? Mindre-vidende? Min problemformulering er jo …… Jeg kunne godt tænke mig at …….. Når jeg siger at jeg kunne tænke mig…..så er det fordi…. Det er fordi. at i min konklusion vil jeg prøve at integrere….. (kilder, integration, researching, brainstormplan, indvirkning, den muslimske religion, korstogene, konflikt) Mer-vidende?

Karakteristiske træk? Fysisk – et næsten intimt møde : to mennesker om et bord – sammen om en sag - direkte personlige henvendelser… Hans, lad os lige prøve at…… Eleven taler tidsmæssigt mere end læreren ( har ejerskab til sin opgave) Læreren lytter – spørger ind til – tjekker sin forståelse Læreren er meget høflig ( jeg kunne godt tænke mig at spørge dig…) Eleven bruger det faglige sprog – og argumenterer (Tilsyneladende) ligeværdighed/jævnbyrdighed i samtalen dvs. en demokratisk, antiautoritær samtale

Magtrelationer? Hvad siger du til at du afgrænser din problemformulering…..? Jo det kunne jeg godt gå med til! Det kunne du godt gå med til ( konstaterende )

Vejledningsstrategier Formidlingsorienteret vejledning Procesorienteret vejledning Kritisk orienteret vejledning Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Formidlingsorienteret vejledning Vejlederen ”Mesterlæreren” - formidler sine erfaringer Rådgiver, påpeger faldgruber mv. Vurderer elevens præstation undervejs Eleven Lytter - observerer, noterer og overtager det bedste fra vejlederen. Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Formidlingspræget I en formidlingspræget rådgivning vil vejlederen primært benytte sig af kognitive spørgsmål, der undersøger det faglige indhold. Disse spørgsmål vil af den bevidste elev kunne besvares rimelig enkelt og kortfattet. Inglar anfører, at formidleren/rådgiveren ofte vil undlade at stille uddybende men i stedet respondere med: “Ja, netop.” “Ja, udmærket”. “Ja, det synes jeg også.” “Ja, korrekt.” ”Ja, det er glimrende, men jeg synes hellere, du burde...”“ Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Procesorienteret vejledning Vejlederen: Fokuserer på elevens nærmeste udviklingszone Er aktivt lyttende og spørger til elevens tanker, idéer mv. Opstiller alternative mål og metoder Styrer samtalen evt. ud fra fokuspunkter Eleven: Reflekterer over sin opgave og det faglige indhold Overvejer alternative muligheder Konstruerer sin egen opgave Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Procesorienteret Den procesorienterede vejledning beskæftiger sig med elevens måde at anskue det faglige indhold på. Vejlederen vil have eleven til at beskrive sine egne tanker og idéer om opgaven og det faglige indhold. Derfor vil han typisk spørge således: “ kan du beskrive, hvad du har gjort?” “ hvordan virker det. Hænger det sammen? Giver det mening? Er der en rød tråd? “ hvad synes du er særligt godt ved din opgave?” ” er der afsnit i opgave du ikke synes fungerer? ” hvad kan grundene være til det?” “ har du alternativer? Ser du alternative måder at gøre/skrive det på “ hvad med din afslutning ...” Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Kritisk orienteret vejledning Vejlederen: Fremmer en analyserende og problematiserende indstilling i forhold til det bestående Insisterer på refleksion over refleksion: analyse af alternativer Kunne du have tænkt dig at gøre det anderledes? - Hvad havde du så opnået? – hvilke svar ville du i så fald nå frem til? Eleven: Gennemtænker konsekvensen af sine valg omkring problemformulering – metode osv. Foretager bevidste valg STYRKER:En Kritisk orienteret vejledning har mange fællestræk med de to foregående, men den adskiller sig, som navnet siger, ved at være kritisk og konfronterende. Vejledningen sigter mod handlinger og begrundelser, den vil udvikle den kritiske stillingtagen og refleksionen. Derfor vil det typiske spørgsmål indledes med det konfronterende hvorfor. Man kan selvfølgelig erstatte dette med andre spørgeord i samme betydning: Udvikler eleven til en selvstændig og kritisk elev SVAGHEDER: Kan gøre kandidaten usikker og frustreret – rutiner etableres ikke Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Kritisk orienteret “Hvad vil (ville) du opnå med ...?” “Hvad gjorde, at det var væsentligt?” “Hvad vil dette indebære for det faglige indhold / samfundet el. lign , hvis det du når frem til er rigtigt?” ”Hvad gjorde at det var væsentligt for dig at anvende netop denne metode? Hvad ville det have betydet for din opgave og for din konklusion, hvis du havde anvendt en anden teori? Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Situationsbestemt vejledning Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09

Aktiv lytning - Samtalens tre faser 1 At udrede og klargøre Lytte Spejle Opmuntre Sammenfatte i fokuspersonens perspektiv 2 At udvide perspektivet Sammenfatte i lytterens perspektiv Konfrontere Dele erfaringer/informere 3 At sammenfatte Anvende brainstorming Stille op i punkter Teoretisk pædagogikum Samspilskurset 11.12.09