De styringsmæssige relationer mellem Odense Kommune og Odense Vandselskab as Anders Bækgaard DANVA temadag den 21. november 2007, Scandic Odense.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Den Danske Kvalitetsmodel
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Præsentation af Fredericia Spildevand
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Orientering om Vandrammedirektivet
Virksomheder - definition
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Spildevandsrensning i det åbne land i Guldborgsund Kommune
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Indlæg på Gudenåkonferencen på "Værket" den 9. maj 2008 ”Punktkilderne – Indsats og forventninger” Nels Markussen Natur- og Vandchef Miljø- og Teknik Randers.
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Trafikselskab i Region Midtjylland Udvalg for regional kollektiv trafik og infrastruktur 15. Marts 2006.
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Vandrådet (VR) i Skanderborg Kommune
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Natur og Miljø’s opgaver i Region Sjælland Miljø, Natur og plan (bl.a. myndighed) Råstoffer (myndighed) Lokal Agenda 21 Jordforurening (myndighed) Kommuner.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ved Peter Petersen Formand for Oksbøl Vandværk 24. marts 2015.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
MYNDIGHED OG FOREBYGGELSE Hvem er vi? Fælleskommunalt § 60 selskab dannet pr. 01. januar 2016 Bestående af Kalundborg, Holbæk, Lejre, Odsherred og Sorø.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Strukturreformen i Danmark
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Hovborg Borgermøde d. 16. marts 2017
Overordnede bestemmelser
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Vandsamarbejder v/Lise Højmose, Teamkoordinator, Aalborg Kommune
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Generalforsamling 2018.
Introduktion Økonomiudvalget 23. januar 2018
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
Referat af bestyrelsesmøde den 6
Referat af bestyrelsesmøde den 30
Præsentationens transcript:

De styringsmæssige relationer mellem Odense Kommune og Odense Vandselskab as Anders Bækgaard DANVA temadag den 21. november 2007, Scandic Odense

Odense Vandselskab as Hovedopgaver Produktion og distribution af drikkevand Bortskaffelse og rensning af spildevand Salg af ydelser i ind- og udland

Odense Vandselskabs Historie I1853 blev Odense Vandværk etableret (det første i DK). I 1864 blev de første kloakker lagt. I 1907 blev det første renseanlæg, Ejby Mølle bygget. (et af de første i DK) I 1994 blev Odense Vandselskab as etableret som et resultat af en sammenlægning af Odense Kommunes Vandforsyning og Spildevandsafdeling (det første i DK )

Selskabets formål Selskabets formål er formuleret i selskabets vedtægt, §2: ”Selskabets formål er at varetage vandforsyning og spildevandsbehandling, herunder udføre forberedende sagsbehandling i forbindelse med myndighedsopgaver indenfor de pågældende områder (som rådgivning for Odense Kommune, tilf. forf.). Selskabet kan herudover sælge drifts- og serviceydelser på det danske og udenlandske marked. Leverancer fra selskabet skal være åben for alle indenfor det område, hvori selskabet arbejder.”

Odense Vandselskab as Nøgletal Vandforsyning  45 vandboringer  6 vandværker  11 mill. m 3 udpumpet pr. år  1001 km vandledninger  vandmålere  indbyggere forsynet Spildevand  84 km 2 kloakopland  km kloak  134 overløbsbygværker  154 pumpestationer, hovedkloak  301 pumpestationer, stiklednninger  3 renseanlæg  29 mill. m 3 behandlet pr. år  rensekapacitet PE Medarbejdere: 160 Omsætning :293 mill. kr. Egenkapital: mill. kr.

Organisationsplan for Odense Vandselskab as 160 medarbejdere Direktør Anders Bækgaard Direktør Anders Bækgaard Plan og Projekt Gerda Hald Plan og Projekt Gerda Hald Drift Arne Svendsen Drift Arne Svendsen Marked Henrik Werchmeister Marked Henrik Werchmeister Administration Allan Hansen Administration Allan Hansen Vand- og spildevandsplanlægning Anlægs- og ledningsprojektering Ledningsregistrering(GIS) Rådgivning Kildepladser, grundvand og recipienter Kunderådgivning Information og PR IT Indtægtsdækket virksomhed Produktion af vand Distribution af vand Transport af spildevand Rensning af spildevand El & SRO Laboratorium Maskin-, bygnings- & arealservice Økonomi Personale

Kunde grundvand vand- indvinding vand- behandling distribution kilde- opsporing spildevands- transport spildevands behandling slam- håndtering recipient- beskyttelse areal- forvaltning OVs kerneydelser 2010

Vand Spildevand Odense Vandselskab as Økonomistyring Bilag 1 Plan og Projekt Drift Marked Administration Direktion Indtægtsdækket virksomhed Indtægtsdækket virksomhed

VANDFORSYNINGSPLAN 2006 – 18 SPILDEVANDSPLAN ODENSE KOMMUNE ODENSE VANDSELSKAB BESTYRELSE REGULATIVER FOR VANDFORSYNING OG SPILDEVAND TAKSTER FOR VAND OG SPILD ANLÆGSBUDGET HOVEDAFTALE OG VEDTÆGTEJERSTRATEGI DRIFT, VEDLIGEHOLD, ANLÆG KOMMUNEPLAN OG ANDEN PLANLÆGNING BORGEREN / KUNDEN VANDINDVINDINGSTILLADELSER UDLEDNINGSTILLADELSER TILSYN MED VANDFORSYNING Vision og mål Strategi års budget Virksomhedsplan 2007 Årsbudget 2007 Regnskab 2007 Årsrapport 2007

Odense Vandselskab as er 100% ejet af Odense Kommune Hovedaftale 1994 Odense Byråd Odense Vandselskab as Bestyrelse : - 6medlemmer udpeget af byrådet - 3medlemmer valgt af medarbejdere

Forvaltningsrevision I Odense Byråds beslutningsprotokol fra mødet den 23. juni 1993 står blandt andet, at hensigten med etableringen af selskabet er at opnå: ”Kortere/mere effektive beslutningsprocesser, idet ansvaret for selskabets ledelse og drift er henlagt til bestyrelse/direktion.” I 1999 – 2000 blev der på foranledning af Odense Byråd foretaget en omfattende ekstern forvaltningsrevision med henblik på evaluering af de to kommunale aktieselskaber Odense Vandselskab as og Odense Renovationsselskab as. Der var for Deloitte Consulting ingen tvivl om, at selskabsdannelsen de facto havde ført til mindre enkeltsagsbehandling og dermed mindre direkte politisk/administrativ kontrol. På den anden side vurderede Deloitte Consulting følgende: Et af de væsentligste spørgsmål ved dannelsen af selskabet var, om Byrådet havde fået mindskede muligheder for at fastlægge kommunens indsats på vandmiljøområdet på generelt niveau. Deloitte Consulting vurderede, at Byrådet er udstyret med tilstrækkelige muligheder for at kunne kontrollere og styrke indsatsen. For det første har Byrådet med selskabsdannelsen ikke formelt afgivet nogen væsentlig indflydelse på de elementer, som overordnet er afgørende for selskabets virksomhed. Med Hovedaftalen har Byrådet således på helt traditionel vis adgang til at fastlægge indholdet i sektorplaner og regulativer, idet det endelige ansvar for disse opgaver er placeret i kommunen. For det andet er det Byrådet, som skal godkende selskabets forslag til både rammebevillinger for anlægsarbejder og forslag til takster. Muligheden for at kontrollere to så væsentlige dele af selskabets samlede budget betyder i praksis, at Byrådet har endog meget store muligheder for at påvirke selskabets planlægning og drift.

Ejerstrategi Hvad vil Odense kommune med det pågældende område Hvad skal Odense Kommune vide om det pågældende selskab Styringsgrundlaget, herunder udpegning og honorering af bestyrelsesmedlemmer

Hvad vil Odense kommune med det pågældende område Strategiperiode: 1/ / Analyse af den samlede selskabsstruktur og de økonomiske relationer mellem OK og OV Odense Kommunes erhvervs- og vækstpolitik understøttes Selskabet skal sikre tilstrækkelig spildevandsrensning og fastlæggelse af klare mål for tilladelige udledninger fra såvel transportsystemet som renseanlæg for spildevand. Miljøet skal ligeledes sikres gennem klare strategier for vandindvinding og grundvandsbeskyttelse. Selskabet skal løbende arbejde for at sikre et godt arbejdsmiljø Et kvalitets- og miljøledelsessystem indføres i 2007 med henblik på certificering. Udarbejde en strategi for effektiviseringer Økonomiske værdier i selskaberne skal bevares og udbygges Mulighederne for at arbejde og konkurrere i et frit marked skal løbende styrkes Overførsel til kommunen af det sagsforberedende plan- og myndighedsarbejde Selskabet kan overtage eller sammensluttes med andre selskaber/forsyningsvirksomheder, hvis formål falder inden for selskabets kerneydelser.

Hvad skal Odense Kommune vide om selskabet Selskabet er forpligtet til løbende at informere kommunen om selskabets virksomhed, ligesom kommunen er pligtig til at informere selskabet om alle relevante forhold, der må antages at have selskabets interesse Selskabet er forpligtet til løbende at have fokus på en åben og troværdig kommunikation med mest mulig indsigt for brugerne Efter afholdelse af selskabets ordinære generalforsamling sendes selskabets årsrapport til byrådet til orientering. Årsrapporten gennemgås på en særlig byrådsorientering i november måned, hvorpå der også orienteres om selskabets udviklingsplaner for de kommende år Selskabet udarbejder et sammendrag af årets resultat og status, og disse oplysninger indgår som bilag i kommunens årsregnskab Forslag til anlægsbudgetter og takster skal indtil videre godkendes af Odense Byråd

Styringsgrundlag et Vedtægt (aktuelt) Antal medlemmer i bestyrelsen Kompetenceprofil for bestyrelsen (ss for samlet bestyrelse) Honorar til bestyrelsen Formålsparagraf (jf. vandsektorloven) Hovedaftale (gennemskrives i øjeblikket) Ejendomsret Myndigheds- og planlægningsaftaler Drift og vedligehold Anlægsopgaver Budget og regnskab Personaleaftaler Eksklusivitet Tvister

Kloak Vandforsyning Rensning af spildevand …….. i Odense og omegn Visionen: Odense Vandselskab vil være et forbillede lokalt, nationalt og internationalt.

Tak for opmærksomheden