RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI Introduktion til uddannelsen
www.relationspsykologi.dk
at indgå i samspil med andre: omhandler, hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til: at indgå i samspil med andre: - og ser på din evne til at afstemme og synkronisere med den anden samt din evne til at følge de initiativer den anden tager at understøtte den andens udvikling og læring: - og ser på din evne til at tilpasse dig den andens udviklingsniveau og hensigter, således at I sammen kan opnå fælles opmærksomhed og mening for det ”fælles 3” at reflektere over dine samspil - og ser på hvordan du alene og sammen med andre kan udvikle din indsigt om såvel bevidste som ubevidste aspekter af menneskeligt samspil
RARRT er et udviklingskoncept, som henter sin inspiration i relationspsykologien RARRT bygger på et humanistisk eksistentielt grundlag og integrerer den nyeste pædagogiske og psykologiske forskning om, hvordan vi skaber udvikling blandt mennesker RARRT styrker din evne til at skabe udvikling for dig selv og andre RARRT er udviklet af Institut for Relationspsykologi
5 principper for udviklende samspil Introduktion til RARRT 5 principper for udviklende samspil
1. Relationer skaber individet Hele livet funderer menneskets udvikling sig på relationelle processer
Intersubjektive møder To mennesker etablerer intersubjektivitet, når de både har forståelsen for hinanden som subjekter og formår at etablere bevidstheden om en fælles opmærksomhed på et tredje objekt ”Relationspsykologi – i praksis” s. 53 Intersubjektive møder Interintentionalitet - at dele intentioner Interattentionalitet - at dele opmærksomhed Interaffektivitet - at dele følelser Stern 2000 Still face video her
2. Anerkendelse åbner for udvikling Udviklingsstøttende samvær Tilkende oplevelsen gyldighed Selvafgræns-ning
3. Ressourcefokus frigiver potentiale Vores fortolkning af virkeligheden bestemmer vores handlinger og forventninger
Fra patogenese til salutogenese
4. Refleksion udfordrer selvfølgeligheder Gennem refleksion kan vores relationelle mønstre betragtes fra nye perspektiver
”Mennesket er Aand. Men hvad er Aand. Aand er selvet ”Mennesket er Aand. Men hvad er Aand? Aand er selvet. Men hvad er selvet? Selvet er et forhold, der forholder sig til sig selv, eller er det i Forholdet, at Forholdet forholder sig til sig selv.” Kierkegaard 1849
Refleksion At forholde sig refleksivt til sit fag betyder at gøre sine egne tanker, følelser og forestillingsbilleder til genstand for en undersøgelse i stedet for blot at have dem og handle på dem
5. Teori kvalificerer praksis
5 faktorer der understøtter mønsterbrud: - Find ilden - Giv kærlighed - Vis tillid - Sørg for uddannelse - Hør barnet ”For at kunne udvikle sig har et barn behov for det vedvarende irrationelle engagement fra en eller flere voksne i omsorg og fælles aktivitet med barnet” Russisk / Amerikansk psykolog, Urie Bronfenbrenner