RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Professionel relationskompetence
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Kultur i organisationer
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Dansen omkring handicapbegrebet
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Relationskompetence – hvad er det?
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI Introduktion til uddannelsen

www.relationspsykologi.dk

at indgå i samspil med andre: omhandler, hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til: at indgå i samspil med andre: - og ser på din evne til at afstemme og synkronisere med den anden samt din evne til at følge de initiativer den anden tager at understøtte den andens udvikling og læring: - og ser på din evne til at tilpasse dig den andens udviklingsniveau og hensigter, således at I sammen kan opnå fælles opmærksomhed og mening for det ”fælles 3” at reflektere over dine samspil - og ser på hvordan du alene og sammen med andre kan udvikle din indsigt om såvel bevidste som ubevidste aspekter af menneskeligt samspil

RARRT er et udviklingskoncept, som henter sin inspiration i relationspsykologien RARRT bygger på et humanistisk eksistentielt grundlag og integrerer den nyeste pædagogiske og psykologiske forskning om, hvordan vi skaber udvikling blandt mennesker RARRT styrker din evne til at skabe udvikling for dig selv og andre RARRT er udviklet af Institut for Relationspsykologi

5 principper for udviklende samspil Introduktion til RARRT 5 principper for udviklende samspil

1. Relationer skaber individet Hele livet funderer menneskets udvikling sig på relationelle processer

Intersubjektive møder To mennesker etablerer intersubjektivitet, når de både har forståelsen for hinanden som subjekter og formår at etablere bevidstheden om en fælles opmærksomhed på et tredje objekt ”Relationspsykologi – i praksis” s. 53 Intersubjektive møder Interintentionalitet - at dele intentioner Interattentionalitet - at dele opmærksomhed Interaffektivitet - at dele følelser Stern 2000 Still face video her

2. Anerkendelse åbner for udvikling Udviklingsstøttende samvær Tilkende oplevelsen gyldighed Selvafgræns-ning

3. Ressourcefokus frigiver potentiale Vores fortolkning af virkeligheden bestemmer vores handlinger og forventninger

Fra patogenese til salutogenese

4. Refleksion udfordrer selvfølgeligheder Gennem refleksion kan vores relationelle mønstre betragtes fra nye perspektiver

”Mennesket er Aand. Men hvad er Aand. Aand er selvet ”Mennesket er Aand. Men hvad er Aand? Aand er selvet. Men hvad er selvet? Selvet er et forhold, der forholder sig til sig selv, eller er det i Forholdet, at Forholdet forholder sig til sig selv.” Kierkegaard 1849

Refleksion At forholde sig refleksivt til sit fag betyder at gøre sine egne tanker, følelser og forestillingsbilleder til genstand for en undersøgelse i stedet for blot at have dem og handle på dem

5. Teori kvalificerer praksis

5 faktorer der understøtter mønsterbrud: - Find ilden - Giv kærlighed - Vis tillid - Sørg for uddannelse - Hør barnet ”For at kunne udvikle sig har et barn behov for det vedvarende irrationelle engagement fra en eller flere voksne i omsorg og fælles aktivitet med barnet” Russisk / Amerikansk psykolog, Urie Bronfenbrenner