Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Krav til informationsformidling
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Faglig læsning i samfundsfag
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
5.lektion: Økonomisk politik
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Studieretningsprojekter
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Den Regionale LEAN Enhed
Studie rapport opbygning
Politik i teori og praksis 1
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Politiske partier Jan Christiansen Sosufyn
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Skriveperiode (synopsis)
SUF - gevinstrealisering
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
1. Trin – Problemstilling
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Om prøveformen Filosofi C.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig argumentation, hvori konsekvenserne af de forskellige løsningsforslag præsenteres. Denne del vil typisk være den mest fyldige og indeholde dokumentation (tabeller, diagrammer, modeller, tekst). Argumentationen kan bygges op som en (skematisk) sammenstilling af flere løsningsforslag, hvori fordele og ulemper præciseres. I argumentationen vil tidsperspektivet normalt også indgå således der skelnes mellem konsekvenser på kort sigt konsekvenser på lang sigt – en konklusion med en anbefaling af hvilket forslag, der bedst kan løse problemet. Et notat vil normalt være nøgternt og sagligt i fremstillingen og have en identificerbar modtager (fx en minister, en partileder eller et folketingsudvalg ) og en tydelig afsenderrolle (fx politisk rådgiver eller økonom eller ansat i EU). Både afsenderrollen og modtageren vil fremgå af opgaveformuleringen. Et notat kan som sådan ikke henføres til et bestemt taksonomisk niveau, men vil indeholde elementer af både redegørelse, påvisning og diskussion. Centralt er det, at der opstilles flere forskellige løsninger – konsekvenserne af disse sættes op (fordele og ulemper) i forhold til målet – og der er en bestemt løsning der anbefales. Modsat diskussionen som lægger op til en mangesidig belysning af en tematik vil notatet være snævrere og mere målrettet i fokus, hvorfor den faglige argumentation vil være mere grundig. Opgaver, hvori der skal skrives et notat kan indeholde bilag, men det mest normale vil være at dokumentationen sker på grundlag af materiale til de øvrige spørgsmål i samme delopgave eller ved henvisning til hjælpemidlerne.

Notat Notat ifølge vejledningen sept. 2007: En bestemt afsender til en bestemt modtager. Giver inspiration! Faglig argumentation: Snæver, målrettet/fokuseret og grundig. Nøgternt og saglig Indhold: – En eller normalt flere strategier / løsningsforslag – En gennemført faglig argumentation, med konsekvenserne (fordele og ulemper) af strategier eller løsningsforslag og med – Dokumentation: Brug fx materiale til de øvrige spørgsmål og hjælpemidlerne. – En konklusion, der skal indeholde en præcis og velbegrundet anbefaling af en bestemt strategi/løsningsforslag.” Fx: ”Du er politisk rådgiver for AFR. Skriv et notat, der indeholder en begrundet strategi for hvordan globaliseringsspørgsmålet skal håndteres i en kommende valgkamp.” (figurer i spm. 2)

Uddrag af et notat til Fogh ”Rent udenrigspolitisk gælder det om at du ikke selv sætter fokus på Irak-krigen, for i spørgsmålet om hvorvidt der var en god ide, at Danmark deltog, er befolkningen meget delt, og selvom det ikke er et emne du taber stemmer på, da undersøgelser viser, at der er et klart flertal af Venstres vælgere der bakker op om beslutningen, så er det heller ikke et emne, der er mulighed for at vinde så mange stemmer på, i hvert fald ikke fra de venstreorienterede partier (…) Et andet emne, som ifølge Søren Risbjerg Thomsen er vigtigt for vælgerne, er flygtningepolitikken. Globaliseringen medfører en stor mængde flygtninge og indvandrere og dette tema var det afgørende i valgkampen i 2001, og det kunne være rigtig godt, hvis det blev det igen. Der er god mulighed for at rette angreb mod Socialdemokratiet, der har svært ved at finde ud af hvad deres holdning er på dette område, og der er god mulighed for at skabe splid i oppositionen (…) Regeringen er kendt for at Danmark skal være et samfund med mange højt uddannede og for skattestoppet. Begge dele er vigtige set i forhold til globaliseringen, for hvis Danmark skal være konkurrencedygtig er vi nødt til at satse på uddannelsesstrategien frem for lønspredningsstrategien, og en høj skat vil betyde at mange højt uddannede vælger at flytte væk fra Danmark.

Notat