Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Undervisningsplanlægning
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion til Sprogpakken
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Tillid Temadag for AMIR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Strategisk kompetenceudvikling
Kompetent til at støtte livet med kræft
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen Udvikling og teknologi i transporterhvervene
Hvad er fremtidens efter- og videreuddannelsesbehov for eud- og AMU-lærere? Indfrier diplom i erhvervspædagogik fremtidens lærerkvalifikationer på eud/AMU?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
SIP 4 Virksomhedspraktik
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser Oplæg på møde for ledere på Mad til mennesker 23-5-2014 7. april 2017

Det aktuelle fokus på pædagogisk ledelse Er aktualiseret af Kvalitetsinitiativer i forbindelse med FL 2013 og den kommende reform. I finanslovaftalen for 2013, 2.1Kompetenceløft – lærere og ledere står bl.a. Og den pædagogiske ledelseskompetence skal sikres gennem efteruddannelse svarende til en pædagogisk diplomuddannelse i ledelse på et modul. Endvidere står der i papir sagsnr.:106.851.391 Det fælles didaktiske og pædagogiske grundlag kræver en stærk pædagogisk ledelse, der engagere sig i den enkelte lærers undervisning og muliggør en løbende konstruktiv debat om løsning af skolens pædagogiske og didaktiske udfordringer. 7. april 2017

Pædagogisk ledelse I førnævnte papir defineres det, at med pædagogisk ledelse menes, at ledelsen sikrer: At de relevante medarbejdergrupper løbende deltager aktivt i den didaktiske og pædagogiske udvikling på skolen At denne udvikling sker systematisk blandt andet gennem løbende inddragelse af nyeste viden om, hvilken didaktik/pædagogik der virker for hvilke elevtyper. Endvidere at udviklingen understøttes praktisk fx ved at etablere fora og skabe tidsmæssigt rum for, at de relevante medarbejdergrupper reflektere over skolens didaktiske og pædagogiske praksis og på denne baggrund videreudvikler denne praksis 7. april 2017

At ledelsens engagement i og prioritering af didaktisk og pædagogisk udvikling mærkes tydeligt af såvel skolens ansatte som eleverne, fx ved at ledelsen indimellem deltager i undervisningen og/ eller indgår synligt i det daglige læremiljø på skolerne At skolen er en lærende organisation, hvor medarbejdernes udførelse af arbejdsopgaver i hverdagen indgår som en mulighed for at lære og udvikle sine kompetencer, og hvor medarbejderens kompetenceudvikling fx i form af kurser eller virksomhedspraktik overføres og anvendes i udvikling af skolens faglige, didaktiske og pædagogiske praksis 7. april 2017

Didaktisk - pædagogiske ledelsesopgaver At være leder på en erhvervsskole indebærer ofte, at man er ansvarlig for en eller flere uddannelser, men man er også sammen med andre ledere ansvarlig for skolens didaktisk pædagogiske kvalitet og udvikling. Dette er aktualiseret med Fælles didaktisk pædagogisk grundlag, dette sætter fokus på ledelsesopgaverne med at: Være indholdsmæssig og processuel ansvarlig for udvikling af grundlaget – nu som løbende At der skabes sammenhæng mellem grundlaget og den konkrete didaktisk og pædagogiske praksis som den udtrykkes i lokale undervisningsplaner og i undervisningen To foraer afdeling og ledergruppen 7. april 2017

Flere planer i det pædagogiske ledelsesarbejde Et strategisk niveau, på skole som afdelings plan Et operativt niveau, på skole som afdelingsplan Organisatorisk indgår lederen i skolens ledelsesgruppe Og i afdelingen som leder af lærerne og uddannelsen Dette medfører ofte paradokser på grund af forskellige interesser, disse skal håndteres 7. april 2017

Didaktisk - pædagogiske ledelsesopgaver på uddannelsesniveau Lederen er ansvarlig for, at uddannelsen og undervisningen gennemføres på en måde, så at elevernes læringsmæssige udbytte bliver så stort som muligt. Det indebærer, at lederens hovedfokus skal være på, at undervisningen foregår på en måde så det kan realiseres. Her kan tales om sikring og udvikling af: Den didaktiske kvalitet Den faglige kvalitet Den pædagogiske kvalitet Den strategiske retning for dette bestemmes i det fælles didaktisk pædagogiske grundlag 7. april 2017

Uddannelsesansvar – hvad? Udvikling og dokumentation Gennemførelse af uddannelsen Gennemførelse af undervisningen Kvalitetssikring, kvalitetsudvikling og kompetenceudvikling 7. april 2017

Uddannelsesansvar – udvikling Ansvar for udvikling og dokumentation af uddannelsen i en operationel anvendelig lokal undervisningsplan. Dette indebærer ansvar for: Udviklingsprocessen med inddragelse af alle relevante lærere. Med fokus på at der såvel er tale om et produkt altså den lokale undervisningsplan og kompetence udvikling, hvor der sker læring hos lærerne Kvaliteten af den lokale undervisningsplan, dette betyder bl.a. tydelig sammenhæng med fælles didaktisk pædagogisk grundlag, afspejler lov og bekendtgørelser, at den er opperationel 7. april 2017

Uddannelsesansvar – uddannelsen Lederen har det pædagogiske ansvar for gennemførelse af uddannelsen det betyder blandt andet: At sikre sammenhæng i uddannelsen, mellem grund- og hovedforløb og skole og praktik At sikre at uddannelsernes planlægning og gennemførsel er med udgangspunkt i didaktisk pædagogisk grundlag og de lokale undervisningsplaner At sikre den løbende evaluering og kvalitetsudvikling af uddannelserne 7. april 2017

Uddannelsesansvar – undervisningen Den pædagogiske leder har ansvaret for undervisningen gennemføres, så elevernes læringsudbytte bliver bedst muligt: Derfor må lederen vide hvordan der undervises Indgå i samtaler med lærerne om undervisningen Sikre at der gives feedback og evalueres Sikre metodisk udvikling af undervisningen 7. april 2017

Ansvar for kompetenceudvikling Lederens ansvar at lærerne kan udvikle deres kompetencer på det: Faglige Didaktiske Metodiske At det sker systematisk i forhold til skolens strategier og planer og såvel individuelle som team samtaler. At kompetenceudvikling tænkes på alsidige måder. 7. april 2017

Udvikling af lærerorganiseringen Ledelsens ansvar at overveje hvordan lærer- organiseringen bedst indrettes: Hvilke arbejdsopgaver skal læreren varetage? Skal der være faste lærerteam omkring grund- og hovedforløb? Fordele og ulemper Skal der også være faggrupper på tværs? Andre organiseringer? 7. april 2017

Sikring af udvikling Hvordan sikres kvalitetsudviklingen som en del af det daglige lærer og ledelsesarbejde? Hvordan skabes der tidmæssigt og organisatorisk rum? Hvordan sikres udvikling af lærerprofessionaliteten? 7. april 2017

Pædagogisk ledelseskompetencer Hvilke kompetencer er nødvendige for at kan varetage pædagogisk ledelse på erhvervsuddannelser? 7. april 2017