Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering.. Metodebeskrivelse, hvordan belyser vi emnet, hvordan gør vi i dag.
Motivation foldes ud Motivation i folkeskolen (uddybelse af EVA, Opgaven belyses, og der henvises til vores teori. Motivation og idræt; underviseren skal udvikle og indvie eleverne i de forskellige kompetencer (bilag 3 eller butt s.36) Den indre motivation styrkes ved disse kompetencer, kompetence-motivation fremmer lysten og glæden ved at lære. Fremmer lysten til at være aktiv i forhold til omgivelserne. Det omgivne miljø opfattes som en spændende udfordring som indbyder til handling, leg og nye oplevelser. Det personlige i idrætten, den indre motivation. Den indre glæde og en lykkedes følelse. Et positivt kropsbillede skal udvikles. Hvilke motiver handler mine elever udfra?
Vores praktiske program Vores overvejelser. Ideer og grundtanke; vi har tænkt motivation ind i vores program. Vejlederbåndet, medbestemmelse og planlægning. Målsætning for eleven. Basket; færdigheder, varieret arbejde, forskellige bolde, musikkens betydning, breaks som skal bryde det traditionelle spil. Badminton; indarbejde bevægelser u. ketcher, pararbejde, kobling m. fægtning, fokus væk fra det oprindelige, det legende element rundt om nettet, færdigheder med grundslagene (evt. bevægelses analyse clear slag) Springgym; elevernes forskellige kompetencer, arbejde alene, arbejde sammen, show shifter, progression, tryghed, tillid, udfordring, det vilde, vejlederbåndet, udvikle utraditionelle muligheder, de elever som ikke kan den færdighedsbaserede øvelse, men kan måske den alternative forøvelse. Model s. 44 motivation og personlighed (læreren må være bevidst om elevernes præstationsmotiv) Udskolingen De didaktiske overvejelser Læreren
Bevægelsesanalyse 1 Clear – slaget fra badminton Optages på video og fremvises til mundtlig del Fejlretning Armens bevægelse i fokus
Bevægelsesanalyse 2 Hovedspring fra redskabsgymnastik Beskrivelse af tilløb, afsæt og spring Måske komme ind på kropsspændingens betydning i redskabsgymnastik.
Konkurrencens betydning for motivationen Hvordan kan den integreres i folkeskolen?, skal den være en del af undervisningen? Negativ eller positiv præstationsmotiv Med og imod – indre og ydre motivation, teori ud fra hvem? Spil bold med livet som indsats, Brinch oder? Flow Fælles Mål skal inddrages Heddo opgave bruges
Opprioritering af idræt Idræt på trods på mange by-skoler Forsøgsskoler med meget idræt Fx Ballerup og Per Kølle Samfundets indstilling til at dyrke idræt Folkeskolen og idræt i fremtiden