Etik og moral, registrering og handleplaner Dilemmajagten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Konklusion på Workshop om sindslidende
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
John.M.Nielsen Metode & Co.
Handleplaner VISS – Sølund
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Vi gennemførte en række interview ifm
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Analyse- og udviklingsmodel
Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov.
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Hverdagsrehabilitering
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Dan Zielke og 1.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Indhold, indsatser, implementering
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Muligheder og rettigheder
Årskursus for visitatorer
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Persondata – kortlægning af skolens behandling
SUF - gevinstrealisering
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Rehabilitering og hjemmehjælp
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Etik og moral, registrering og handleplaner Dilemmajagten Knud Ramian www.knudramian.pbworks.com

10 års samliv med handleplanernes dilemmaer Hvad er en god plan? Hvordan laver man den? Hvordan gør man den levende? Hvordan får man det til at ske?

Servicelovens § 81 Omsorgspligten Til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, skal der ydes en særlig indsats. Formålet med indsatsen er: at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktioner samt udviklingsmuligheder at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje, og at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder botilbud efter lov om almene boliger mv. eller i botilbud efter denne lov

Servicelovens § 82 Omsorgspligt – tilsidesætter tavshedspligten Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp efter denne lov i overensstemmelse med formålet jf. § 81 til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, der ikke kan tage vare på deres egne interesser, uanset om der foreligger samtykke fra den enkelte. Hjælpen kan dog ikke ydes ved brug af fysisk magt. Kommunalbestyrelsen skal påse, om der er pårørende eller andre, der kan varetage interesserne for en person med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skal være opmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at beskikke en værge efter værgemålsloven.

Omsorgspligten Medarbejdere skrider ind mod borgerens vilje, hvis en handleplan fører til sundhedsfare eller omsorgssvigt.

Servicelovens §141 Handleplanen og den pædagogiske plan Et tilbud om en skriftlig handleplan for indsatsen for personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller personer med alvorlige sociale problemer. Handleplanen bør udarbejdes ud fra brugerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne. Planen skal angive formålet med indsatsen, hvilken indsats der er nødvendig for at opnå formålet, den forventede varighed af indsatsen samt særlige forhold vedrørende boform, beskæftigelse, personlig hjælp, behandling m.v.

Det store overgreb Vi skal lave handleplansarbejde med borgere, selv om de ikke selv ved, hvad de vil med deres liv

En billet til fremtiden ? Fortæller mig prisen En rejseplan viser vejen Giver systemet kontrol: Har jeg billet? Kan rejsen planlægges? Viden om valgmuligheder: veje og transportmidler Skaffer mig en plads i systemet Noget at glæde sig til Forudsætning for en god oplevelse Læring på vejen

Hvad er succeskriteriet for en god plan? Lyst til fremtiden Oplevelse af succes Læring på vejen

HVAD ER DEN STYRENDE DAGSORDEN? Dialog eller diktat? Garanti eller kontrol? Tilbud eller krav? Proces eller papir? CNTX

Kontrolaspektet Handleplaner og status oplever borgeren som en kontrol af dem.

Diskretionen I forbindelse med en handleplan/ status, der indberettes elektronisk videregives personlige oplysninger af en karakter, der overskrider hensynet til diskretion.

Diktatet Der er krav om, at vi skal lave handleplaner, så det er ikke et tilbud man kan sige nej til at medvirke i.

Skriftligheden Kommunen stiller så store krav til den skriftlige indberetning af handleplaner og status at det går ud over dialogen.

Hvilke slags planer skal jeg medvirke i? Personlige planer -------------------- Handleplaner efter §141 Delhandleplaner – indsatsplaner Pædagogiske planer/ omsorgsplaner Kriseplaner

Hvilke vilkår har jeg til min rådighed? High eller low-profile forvaltning Stifinder-modellen Rejsebureau-modellen Vejledningen

Hvem hos os har styr på love og regler? Samlivet med det offentlige kræver viden, overblik og argumenter Grundviden Specialisering

Kompetencen Der er medarbejdere, der laver handleplansarbejde, som ikke har indsigt i servicelovens paragraffer og ikke overblik over kommunens muligheder.

Hvilke værktøjer har jeg til min rådighed? Tilbudsafgivelse Afklaring og målfinding Prioriteringsarbejde Målsætningsarbejde Planlægning og gennemførelse: økonomi og arbejdstilrettelæggelse Evaluering og læring

Handleplanskonceptet Et fælles handleplanskoncept passer ikke til alle borgere, men fagfolkene kan ikke at tilbyde borgerne forskellige måder at lave handleplaner på.

Hvordan kan vi kvalificere os så vi kan udnytte planarbejdet? Brugerkvalificering Informationer Kurser Fagfolk Grunduddannelse Specialisering

Borgerkvalifikationer Borgeren tilbydes ikke information/undervisning om, hvordan der arbejdes med handleplaner og er uforstående overfor arbejdet.

Hvordan skal jeg samarbejde med andre om handleplanerne? Samarbejdsguiden de andre med forvaltningen med psykiatrien med netværk med beskæftigelse lokalsamfund

PLANERNE OG REALITETERNE

Papirplanen En handleplan der bliver lavet, men har ikke meget med virkeligheden at gøre, men dækker kommunens behov

PLANPROCESSERNE DEN STYRENDE DAGSORDEN HPPS Status Evaluering Gennemførelse Plan Målsætning Vision Status Kontekstforhandling HPPS

PLANER HAR EN LIVSCYKLUS TDO

Dilemmaer omkring tid Handleplanen skal laves før vi får etableret en ordentlig relation

HVAD ER EN STATUS MED BORGEREN? Forhandling mellem virkelighederne ASI- COPM-CAN -LMB- PADL

Problemerne Handleplanerne får først og fremmest sat fokus på problemerne og ikke på ressourcerne så borgeren mister modet af planarbejdet.

Kontaktpersonen Borgeren er nødt til at lave handleplan med en person hun ikke bryder sig om

De to verdner Selvom borger og fagperson har forskellige opfattelser fremgår det ikke af handleplanen.

Fortroligheden Da alle skal kende indholdet af handleplanerne ved borgeren ikke, hvad der kan tales fortroligt med en kontaktperson om.

Hvilke ønsker har kommunen til status? Borgervenlighed Timing Aktuel situation Indsats i relation til §141 Indsatsens virkning Fremtidsperspektiv

Statuskrav Det er kommunens ønsker, der styrer hvornår der laves status og ikke borgerens behov.

HVAD ER VISIONSARBEJDE? Skabelsen af en drøm Identifikation af de grønne trafiklys

HVAD ER MÅLSÆTNINGER? GAS -LMB 1. Et mål kan være nyskabelse 2. Et mål kan være genskabelse. 3. Et mål kan være forebyggelse 4 Et mål kan være bevarelse 'oppebevaring' 5. Et mål kan være forsinkelse 6. Målet kan være lettelse GAS -LMB

Forbedringspresset I handleplanerne forventes det, at der er ønsker til forandringer og udvikling, hvis der skal gives en bevilling.

HVAD ER EN PLAN PLAN FOR? Forhandling af årsag og virkning, skyld og ansvar GAS

Metodefriheden Medarbejderen lavede handleplaner som han synes. Der var ingen sikkerhed for at de dækkede borgerens behov.

Effekten Handleplansarbejdet bliver bare til en ny måde at tilpasse borgerens behov til institutionens løsninger.

Underskriften En underskrift bruges til at antyde, at man har en forpligtende aftale

Arbejdsdelingen Handleplanen handlede mere om, hvad borgeren skulle gøre, end hvad fagfolkene skulle

HVAD ER GENNEMFØRELSE? Mobilisering af tilstrækkelig vilje og de nødvendige ressourcer ENG – KOMP

Individualiseringen Når alle skal have individuelle løsninger går det ud over, hvad der kan laves i fællesskabet.

Gennemslagskraften Da handleplanen var vedtaget var det svært at få den realiseret.

HVAD ER EN EVALUERING? Definition af succes og fiasko Aftale om belønning og straf maxpos minneg

DEN LEVENDE PLAN Når planerne giver mening Når planerne er præsente Når tilrettelæggelsen har baggrund i aftalerne og den udvikling der sker Når samarbejdet fører til løbende revision af planerne

Skuffeplanen Der var ingen, der kunne huske, hvad der stod i handleplanen – så derfor virkede den ikke.