Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere."— Præsentationens transcript:

1 Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere 1 1 Bekymring for barn/forældre/ familie fra samarbejds- partnere 2 2 Handicap- afdeling/- forvaltning 1 1 4 4 3 3 5 5 7 7 8 8 10 11 12 3 3 Er familien informeret om bekymringen? Er der udpeget kontaktperson? Forløb sluttes Skal sagen drøftes i handicap- team? Sagen drøftes i handicap- team Orienter familien Afdæk bekymrings- niveau Du er kontakt- person Skal der nedsættes miniteam? Drøft hvem der skal deltage i miniteamet Orienter familien 13 Afhold møde i miniteam Kontaktperson udpeget og alle relevante parter orienteres JaNej 2.1 3.1 3.2 Borger Figur forklaring » Infor- mation til familie Infor- mation til familie Kontaktperson overtager 9 9 6 6 Information til familie og Samarbejds- partnere Information til familie og Samarbejds- partnere Nej Ja 6.1 6.2 Kontakt- person overtager Iværksæt indsats Opfølgning på indsats Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Infor- mation til familie Ja Nej Information til familie og Samarbejds- partnere Information til familie og Samarbejds- partnere Orienter Kontakt- person Handlevejledning for tildeling af koordinator til familier med 'bekymringsbørn'

2 Tilbage 1. 2. 2.1 3. 3.1 3.2 4. 5. Du har som medarbejder i Børne- og familieteamet eller Dagtilbudsteamet en bekymring for et barn, barnets forældre eller øvrige familie, der muligvis kan relateres til funktionsnedsættelse hos barnet. Bekymringen kan enten være opstået på baggrund af direkte kontakt med barn og familie, eller på baggrund af andres bekymring, der har formidlet den til dig. Bekymring kan være opstået hos: Dagpleje Vuggestue Børnehave Skole Fritidshjem SFO Forældre Pårørende Øvrige civilsamfund Husk her at være opmærksom på regler omkring videregivelse af private og fortrolige oplysninger. Undersøg om familien er informeret om bekymringen. Hvis familien ikke er orienteret tages kontakt til familien, der orienteres om bekymringen. Endvidere spørges familien om de modtager støtte fra det offentlige i forvejen (i forbindelse med barnets eventuelle handicap), og om de har en kontaktperson i kommunen. Undersøg, om der er oprettet sag på familien, og om der er udpeget en tovholder. Dette gøres via ESDH-systemet. Medarbejdere uden adgang til ESDH- systemet kontakter sagsbehandler i Børne- og Famlieteamet, og beder vedkommende om at tjekke ESDH-systemet. Hvis der er udpeget tovholder for familien, kontaktes denne. Tovhodleren orienteres om bekymringen. Tovholderen overtager forløbet herfra. Hvis der ikke er udpeget tovholder, er du foreløbig tovholder for familien. Du tager kontakt til familien og uddeler en folder om tovholderfunktionen med dine kontaktoplysninger i. Det noteres i ESDH-systemet, at du er tovholder og, at du har uddelt folder. Din opgave er nu at lave en indledende afdækning af bekymringsniveaet. Hvor bekymret er du? Du kan afdække graden af din bekymring ved at: Tale med familien (se eventuelt afsnit 4) Anvende en bekymringsskala, jf. tabellerne i afsnit 5. Få råd og vejledning i anonymiseret form fra andre i Børne- og Familieteamet.Anvende en bekymringsskala, 6. 6.1 6.2 7. 8. 9. 10. 11. 12. Hvis din bekymring overstiger nederste niveau på bekymringsskalaen, kan du tage sagen op i det lokale handicapteam. Hvis du vurderer, at sagen ikke behøver at blive drøftet yderligere, iværksætter du den fornødne indsats overfor barn og familie. Herunder tager du stilling til, hvornår der skal følges op på indsatsen. Du følger op på indsatsen over for barn og familie. Gå til punkt 5 herover. Du orienterer familien om, at barnets og/eller familiens situation bør drøftes i et tværfagligt forum. Du bør tage stilling til, om sagen skal drøftes anonymt eller ej. Hvis sagen ikke skal drøftes anonymt, skal der indhentes samtykke. Du tager sagen med i det lokale handicapteam, hvor sagen drøftes tværfagligt. På baggrund af den tværfaglige drøftelse tages der i handicapteamet stilling til, hvorvidt der skal nedsættes et miniteam omkring barnet/familien. Hvis I vurderer, at der ikke bør nedsættes et miniteam, gå til punkt 6.1 herover. Hvis der nedsættes et miniteam, tages der i handicapteamet endvidere stilling til, hvem der bør inviteres med i miniteamet. Du orienterer familien om det fremtidige forløb i sagen. Du indkalder til og afholder møde i miniteamet. På dette møde: Udpeges relevant tovholder Drøftes det, hvem der skal informeres, om hvem der er kontaktperson (se checklister side 4) Udarbejdes en samlet plan for afdækning af barnets funktionsevne.

3 Handlevejledning for tildeling af koordinator til familier med 'bekymringsbørn' Tilbage Herunder har du et forslag til en: Dagsorden ved miniteam i handicapgruppen Tovholderen indkalder til dette møde og udarbejder referat af mødet Tovholderen præsenterer de oplysninger der er på barnet Der diskuteres bekymringsniveau Der lægges plan for, hvad der skal ske efterfølgende Der diskuteres om tovholderen skal være den samme eller om der er en anden, som er mere kompetent til opgaven frem over og i forhold til nye opgaver Dagtilbudsteamet skal have besked, hvis man forventer at barnet ikke skal tilbydes en plads i en ordinær institution. Udarbejdes en samlet plan for afdækning af barnets funktionsevne Der aftales nyt miniteam 13. Relevant tovholder for familien er nu udpeget. Alle relevante parter informeres om dette – herunder familien. Husk at noter i EDSH- systemet. Se også afsnit 2, side 4. HUSK at det er tovholderens opgave at informere om mulighed for råd og vejledning hos Kommunen. HUSK hele vejen gennem forløbet at være opmærksom på regler omkring videregivelse af private og fortrolige oplysninger. HUSK at der altid kan søges om råd og vejledning i de relevante forvaltningsafsnit, så længe sagen er anonymiseret.

4 x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning handicapforvaltningen Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra handicapafdeling Til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til handicapforvaltning Aktiviteter i Handicapforvaltningen Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutningspun kter i Handicapforvaltningen Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage


Download ppt "Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google