Taksonomisk mindmap i religion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Struktur: ”Quiz og byt”
Metode i AT Religion.
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
iBøger og didaktisk design
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Kulturforståelse niveau C
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Karl Henrik Flyums model
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Forfatter: Jens Christian von Holck
Portfolio opgaven 2kok1122.
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
God læring God undervisning
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Celle.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Studieretningsprojektet!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Den analyserende Artikel
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Om prøveformen Filosofi C.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Taksonomisk mindmap i religion Koncept: Jens Christian von Holck

Hvorfor taksonomisk mindmap? Sikrer en tekstnær humanistisk og metodisk fokuseret tilgang til religion. Mindmappet er en visualiseret model for, hvad der sker til eksamen > hvad skal man gøre (synliggør læreplanen). Mindmappet kan bl.a. bruges som en effektiv prøveform i A3. Resultatet af prøven er hurtig at rette. Efter en prøve kan mindmappet udgøre et fagligt fokuseret udgangspunkt for en individuel mundtlig evaluering med eleven.

Strukturen i et taksonomisk mindmap Jens Christian von Holck og Forlaget Systime. Strukturen i et taksonomisk mindmap 3B. Fx Buddhitekst 3. Perspektivering (uden for emneområdet) 3B. Andre fag 3B. Fx Kristen tekst A: Tekstnærhed, evt. - Find eller byg videre på citater/ord i teksten eller analysen B. Sæt citatet/ ordet i forhold til Andre emneområder i religion Evt. *=tekst, ∆=begreb, О=baggrund - Andre fag Evt. 3A 2B. Et andet Nøglebegreb 2B. Anden tekst fra pensum.. 2B. Baggrundsviden 2B. Tekst fra pensum.. 2. Analyse inden for emneområdet (fx Islam) 2A. Fx Mekka Li 31 2B. Nøglebegreb B. Sæt citatet/ ordet i forhold til *) tekster fra emneområdet, ∆) nøglebegreber/teori eller О) baggrundsviden fra undervisningen A: Tekstnærhed - Find citater/ord i teksten. - Notér linjetal! 1b. Fokuseret referat > 1A. Præsentation Forståelse af teksten A. Præsentation - Titel + evt. hovedpointe Emneområde Forfatterkarakteristik Teksttype/alder B. Fokuseret referat Ca. 4-5 afsnit Linjenumre (1-12; 13-15; 16-29 osv.) Overskrift.

Strukturen i et taksonomisk mindmap Jens Christian von Holck og Forlaget Systime. Strukturen i et taksonomisk mindmap 3B. Fx Buddhitekst 3. Perspektivering (uden for emneområdet) 3B. Andre fag 3B. Fx Kristen tekst A: Tekstnærhed, evt. - Find eller byg videre på citater/ord i teksten fra analysen B. Sæt citatet/ ordet i forhold til Andre emneområder i religion Evt. *=tekst, ∆=begreb, О=baggrund - Andre fag Evt. 3A 2B. Et andet Nøglebegreb Fortsæt nu med udlægningen af teksten til der ikke er mere tid… 2B. Anden tekst fra pensum.. 2B. Baggrundsviden 2B. Tekst fra pensum.. 2. Analyse inden for emneområdet (fx Islam) 2A. Fx Mekka Li 31 2B. Nøglebegreb B. Sæt citatet/ ordet i forhold til *) tekster fra emneområdet, ∆) nøglebegreber/teori eller О) baggrundsviden fra undervisningen A: Tekstnærhed - Find citater/ord i teksten. - Notér linjetal! 1b. Fokuseret referat > 1A. Præsentation Forståelse af teksten A. Præsentation - Tekstens hovedpointe Emneområde Forfatterkarakteristik Teksttype/alder B. Fokuseret referat Ca. 4-5 afsnit Linjenumre (1-12; 13-15; 16-29 osv.) Overskrift.

Strukturen i et taksonomisk mindmap Jens Christian von Holck og Forlaget Systime. Strukturen i et taksonomisk mindmap 3B. Fx Buddhitekst Når jeg laver mindmaps, bruger jeg altid koderne som fx 2B*, når jeg præsenterer formen for eleverne. Det skyldes, at rettelserne af et elevmindmap går hurtigere og bliver mere præcist, hvis jeg kan skrive ”2BО” i stedet for ”baggrundsviden på analyseniveau inden for emneområdet”. Det er også nemmere at overskue i forbindelse med en mundtlig samtale. På religionsportalen kan du finde et eksempel på et mindmap fra midten af et forløb i islam. Her bruges koderne systematisk. Eksemplet suppleres af uddybende faglige kommentarer/ råd. Med venlig hilsen, Jens Christian von Holck 3. Perspektivering (uden for emneområdet) 3B. Andre fag 3B. Fx Kristen tekst A: Tekstnærhed, evt. - Find eller byg videre på citater/ord i teksten fra analysen B. Sæt citatet/ ordet i forhold til Andre emneområder i religion Evt. *=tekst, ∆=begreb, О=baggrund - Andre fag Evt. 3A 2B. Et andet Nøglebegreb 2B. Anden tekst fra pensum.. 2B. Baggrundsviden 2B. Tekst fra pensum.. 2. Analyse inden for emneområdet (fx Islam) 2A. Fx Mekka Li 31 2B. Nøglebegreb B. Sæt citatet/ ordet i forhold til *) tekster fra emneområdet, ∆) nøglebegreber/teori eller О) baggrundsviden fra undervisningen A: Tekstnærhed - Find citater/ord i teksten. - noter linjetal! 1b. fokuseret referat > 1A. Præsentation Forståelse af teksten A. Præsentation - Tekstens hovedpointe Emneområde Forfatterkarakteristik Teksttype/alder B. Fokuseret referat Ca. 4-5 afsnit Linjenumre (1-12; 13-15; 16-29 osv.) Overskrift.