Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humaniora.
Fagets formål, fokus og fagmål
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori og faglige metoder
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
SRP-konference workshop 2
Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Innovation i AT/SO.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
KNÆK KODEN.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen

Karikaturen Dansk er altid med – fordi der skrives på dansk! Historie er altid med – fordi der er historie i alt! Svar:  I alle fag skal eleverne kunne formidle på dansk.  Alle fag indeholder en historisk dimension – jf. læreplanerne.

Hvordan kan dansk/historie indgå? Tre fag:  dansk og historie kan kun indgå i samme opgave hvis den omfatter 3 fag  dansk og historie kan frit kombineres som hoved- og underordnet fag, blot skal det 3. fag altid være hovedfag To fag:  dansk eller historie kan efter elevens valg indgå i ethvert studieretningsprojekt  dansk eller historie kan ikke være eneste hovedfag

Opgaveformulering eller problemformulering? Bilag 4 om dansk/historieopgaven: 2.4 Eleven tilbydes vejledning med henblik på, at vejleder og elev i fællesskab indkredser en problemformulering inden for området. Problemformuleringen skal godkendes af vejlederen/vejlederne … Bilag 7 om Studieretningsprojektet: 2.5 Opgaveformuleringen udfærdiges af elevens vejleder(e).

En god ide! Opgaveformuleringen skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven i vejledningsprocessen. ….. Vedlæg gerne ukendt materiale til opgaveformuleringen!  I dansk kan det fx være krav om en perspektiverende inddragelse af en novelle, skrevet af forfatteren til det værk, som eleven analyserer.  I historie kan det fx være to opfattelser eller to kilder som modsiger hinanden eller kan bringes i dialog med hinanden.

Danskfaget

Faglige mål – dansk A. Eleverne skal kunne:  udtrykke sig præcist, nuanceret og personligt såvel mundtligt som skriftligt  demonstrere kendskab til normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug samt kunne beherske skriftsprogets normer for sprogrigtighed  anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer med blik for den retoriske dimension, herunder kunne læse op, fortælle, referere, redegøre, holde oplæg og indgå i dialog, diskussion og debat  dokumentere indblik i sprogets funktioner og dets betydning for bevidsthedsliv, samfund og samspil mellem mennesker, herunder træk af sprogets historie og forskellige former for sproglig variation  dokumentere indblik i sprogets opbygning samt kunne beherske grammatikkens og stilistikkens grundlæggende terminologi  anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af litterære og ikke-litterære tekster, herunder kunne give en sproglig karakteristik  dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden  demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund  aflæse og uddrage betydningen af trykte og elektroniske medietekster med blik for samspil mellem skrift og billeder  navigere i skærmbaserede tekster samt kunne indsamle, sortere og anvende materiale i trykt og elektronisk form. Sprog Litteratur Medier

Eksempel på to typiske måder at bruge danskfaget på: Danskfaget i fokus - hovedfag Samarbejdsfaget i fokus – dansk som underordnet fag Et litterært værk er omdrejningspunktet. Værket behandler et tema. Temaet hører til i et andet fag. Dette fag trækkes ind i analysen af værket, fordi det kan bidrage til analysen og fortolkningen af det pågældende værk. Et tema fra et andet fag er omdrejningspunktet. Et litterært værk omhandler mere eller mindre eksplicit dette tema og derfor inddrages værket som eksempel på temaet.

Eksempler – dansk & samfundsfag Dansk Samfundsfag Senmodernitet Politisk spin

Dansk og samfundsfag Senmodernitet Med udgangspunkt i teorier af Ulrich Beck, Anthony Giddens og Thomas Ziehe ønskes en karakteristik af det senmoderne samfund ud fra en sociologisk synsvinkel, herunder en diskussion af samspillet mellem individ og samfund. Dernæst ønskes en analyse og fortolkning af to selvvalgte noveller fra Naja Marie Aidts novellesamling ”Vandmærket” fra I analyserne skal det undersøges, hvordan tidstypiske træk kommer til udtryk i novellerne. Danskfagligt fokus: Det litterære stofområde  anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af litterære og ikke-litterære tekster, herunder kunne give en sproglig karakteristik  demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund.

Dansk og samfundsfag Politisk Spin Med udgangspunkt i en redegørelse for sproglige spin- teknikker ønskes en analyse af Dansk Folkepartis Spin- strategi som den viser sig i partiets fremtoning i medierne i forbindelse med sommermøderne 2006 og Diskutér, hvorvidt den valgte Spinstrategi kan forklares med inddragelse af viden om partiets kernevælgere. Danskfagligt fokus: Det sproglige og mediemæssige stofområde  dokumentere indblik i sprogets funktioner og dets betydning for bevidsthedsliv, samfund og samspil mellem mennesker, herunder træk af sprogets historie og forskellige former for sproglig variation  aflæse og uddrage betydningen af trykte og elektroniske medietekster med blik for samspil mellem skrift og billeder

Eksempler – dansk & sprogfag Dansk Sprogfag Fra Chamisso til H.C.Andersen

Dansk og tysk Skyggemotivet Der ønskes en sammenlignende analyse og fortolkning af Adalbert von Chamissos Peter Schlemihl (1813) og H.C.Andersens Skyggen (1847). Analysen skal indeholde en undersøgelse af skyggens symbolske betydning i de to tekster samt en periodemæssig perspektivering. Danskfagligt fokus: Det litterære stofområde  anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af litterære og ikke-litterære tekster, herunder kunne give en sproglig karakteristik  dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Hvad er minimum for at danskfaget er med?  Opgaveformuleringen skal lægge op til ”hvordan- spørgsmål” – eksempelvis med opfordring til en eller flere af følgende undersøgelser: Fokus på virkemidler (formidlingsformen, retorik) Fokus på argumentation og sammenhængskraft Fokus på forholdet mellem form og indhold  De faglige mål skal i spil – fx: Analyse og fortolkning

Historiefaget

 dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling  dokumentere viden om forskellige samfundsformer  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid  analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne  analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum  forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper  forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår  reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende  indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden  bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden Faglige mål: Historie A. Eleverne skal kunne:

Eksempler – historie og matematik - analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund - dokumentere viden om centrale udviklingslinjer - analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund - forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper Matematiske nybrud i en periode. Redegør kort for den samfundsmæssige udvikling i … fra … til …. med henblik på at diskutere samspillet mellem naturgrundlag, menneske og samfund i perioden. Foretag herunder en begrundet opdeling i matematikhistoriske perioder og vurder betydningen af (en eller to matematikeres? Eller et eller to matematiske nybruds..?) betydning på kort og på langt sigt Renæssancen. Redegør for den samfundsmæssige udvikling i Europa under renæssancen med særligt henblik på at forklare den naturvidenskabelige udvikling. Diskuter forskellige opfattelser af renæssancebegrebet. Analyser matematiker ”Børge” og ”Kurts” bidrag til matematikkens udvikling og vurder deres opdagelsers betydning på kort og på langt sigt.

Eksempler - biologi og historie - dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder - indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden - bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk Den sorte død. Redegør kort for de samfundsmæssige forhold og den sorte døds forløb i Europa i Middelalderen. Redegør kort for biologien bag den sorte død. Opstil et eller flere eksperimenter, der kan give dig øget viden om bakteriespredning. Inddrag eksperimenterne og din viden om metoder til bekæmpelse af epidemier samt den samfundsmæssige baggrund i en diskussion af årsagerne til den sorte død.

Hvad er minimum for at historiefaget er med? – eks. med engelsk: En redegørelse er ikke i sig selv nok – fx: Med udgangspunkt i en redegørelse for den amerikanske borgerkrigs forløb ønskes en analyse af romanen/filmen xxxxx med henblik på at vurdere forfatterens/instruktørens holdning til borgerkrigen. Fagets mål skal i spil – fx: (Redegør kort for den amerikanske borgerkrigs forløb.) Med udgangspunkt i en sammenlignende analyse af de to vedlagte opfattelser af årsagerne til den amerikanske borgerkrig, ønskes en analyse af romanen/filmen xxxxx med henblik på at vurdere forfatterens/instruktørens holdning til borgerkrigens årsager.

Formålsparagraffen for stx, §1 Stk. 4. Uddannelsen skal have et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden: medmennesker, natur og samfund, og til deres egen udvikling. Uddannelsen skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans. Det er vigtigt at eleverne i opgaven uanset fag dokumenterer deres arbejde og demonstrerer kritisk sans – alle opfattelser er ikke lige lødige!

Relevante links  Dansklærerforeningen om Studieretningsprojektet:  Studieretningsprojektet på Historiesiden:  Generelt om Studieretningsprojektet på EMU: