Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler

2 Udgangspunkt 1 Gymnasiereformen stiller krav om øget samspil mellem fagene og mellem hovedområderne Gymnasiereformen fordrer øget videnskabsteoretisk præcision: a) hvad kendetegner fagene, deres metoder og deres særlige optik? b) hvad er relationen mellem det enkelte fag og hovedområdet? Gymnasiereformen forudsætter kommunikation, formidling og vidensdeling mellem fag og hovedområder Gymnasiereformen indeholder et vognstangsvink om, at de naturvidenskabelige fags profil som dannelsesbærende, meningsfyldte, relevante, nysgerrighedsstimulerende osv. skal skærpes Kort og godt: reformen er en forstyrrelse udefra, som kræver omlæring

3 Udgangspunkt 2 En mulig vej (blandt mange andre) til at håndtere fordringerne og forstyrrelsen er systematisk brug af virksomhedskontakter! Virksomhedskontakter er noget andet og mere end virksomhedsbesøg Ofte tænkes virksomhedskontakter ind i nogle bestemt fagkasser – især de humanistiske fag glimrer ved deres fravær Men på den konkrete studieretning kan og bør fagene udnytte deres (samspils)muligheder i forhold til virksomhedskontakter

4 Udgangspunkt 3 Den mest populære studieretning indeholder engelsk A og samfundsfag B På en god dag har studieretningsklassen valgt fysik B som naturvidenskabeligt valgfag Vi tænker os et samspilsprojekt, hvor fagene engelsk A, dansk, historie og samfundsfag B deltager – dvs. en lettere humanistisk toning!

5 Skitse til et konkret projekt I dansk skal der arbejdes med visuelle udtryksformer, med kommunikationsteori og med sprogbrug og stilistik I engelsk A skal der arbejdes med kommunikationsformer og kommunikationsstrategier og med det engelske sprog som globalt kommunikationssprog I historie skal der arbejdes med tidsperioden 1989- i dag, hvor nøgleord er Danmarks internationale placering og globalisering I samfundsfag B skal der arbejdes med globaliseringens betydning for Danmark, herunder især samspillet mellem nationale, regionale og globale forhold. Titel på et konkret projekt: Brüel & Kjær – virksomhed i en globaliseret verden

6 Skitse til et konkret projekt Fokusord i projektet: Brüel & Kjærs strategier i forhold til globaliseringens udfordringer og i forhold til kommunikation Samfundsfag og historie fokuserer på den historiske, samfundsmæssige og organisatoriske kontekst Dansk og engelsk fokuserer på virksomhedens kommunikationsstrategi og selvbillede Fagene kan samarbejde parvis, men de to elementer forudsætter hinanden

7 Skitse til et konkret projekt Et vigtigt materiale er virksomhedens hjemmesider – den danske og den internationale: www.bksv.dk www.bksv.com Ved hjælp af et virtuelt virksomhedsbesøg arbejder eleverne med forskellige aspekter som forberedelse til en fysisk kontakt

8 Skitse til et konkret projekt Historie undersøger de lange linjer i virksomhedens historie under overskriften fra regional til global. Her kan profilen ”Setting the Standard” bruges som kilde og underkastes en kildekritisk analyse. Samfundsfag B undersøger virksomhedens organisationsstruktur og ejerskabsforhold og dens vision og mission Begge fag undersøger årsagerne til, at produktionen ikke længere foregår i Danmark og de globale konkurrenceforhold, virksomheden er underkastet

9 Skitse til et konkret projekt I dansk undersøges hjemmesidens visuelle fremtræden og virkemidler. ”Setting the Standard” underkastes en tekst- og billedanalyse med henblik på at afdække det image, der skabes. Hjemmesiden analyseres ud fra kommunikationsteoretiske begreber. I engelsk analyseres den kommunikationsstrategi, som (dele af) hjemmesiden er udtryk for. Her fokuseres der på den internationale version af hjemmesiden. Virksomhedens sprogpolitik undersøges. Eleverne udformer fx en tværfaglig rapport på grundlag af en problemformulering, som indeholder momenter fra begge hovedområder, og som oplister en række forhold, det ville være værd at undersøge ved et virksomhedsbesøg.

10 Skitse til et konkret eksempel Eksemplet kan sagtens tænkes med 2. fremmedsprog som deltagende fag – B&Ks internationale hjemmeside har links til alle store europæiske sprog Eksemplet kan sagtens medtænke et naturvidenskabeligt fag – fx fysik B. Det vil blot give en anden vinkling Kort og godt: Der er mange muligheder for at tænke på tværs af hovedområderne, at skabe reelt samspil Og som de naturvidenskabelig fag bør tænke ”ud af boksen”, således kan og bør de humanistiske


Download ppt "Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google