Habermas: kommunikativ handlingsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om Habermas og demokrati
Advertisements

Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Workshop almene boligdage
Livets Ord April 2012.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
- gennem Marte Meo metoden
Livets Ord Livets Ord December 2011 December 2011.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Pligtetik.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Hermeneutik og strukturalisme
Sprog/billeder på Internettet
En konflikthåndterende kultur
Jeg støtter barnet ved:
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation.
Livets Ord September 2009.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad er handlingslogik?
Introduktion til Fagsprogslingvistikken II
Gråzonesprog – hvorfor?
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Argumentationsteori.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Ledelse og kollega-adfærd
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Den sproglige læreplan
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Semantiske roller Roller (ifølge Yule 2001, 117):
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
1 Do Categories have Politics ? The Language/Action Perspective Reconsidered 1993 Lucy Suchman.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Den gode tone Lse.
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Den dobbelte genreforventning
Den gode tone Lse.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Habermas: kommunikativ handlingsmodel Den kommunikative handlingsmodel opfatter sprog som medium for uindskrænket forståelse. Udfra horisonten af deres forud interpreteret livsverden refererer taler (AUT) og tilhører (ADR) samtidig til noget i deres objektive, sociale og subjektive verden for at forhandle sig frem til en fælles situationsdefinition. (Habermas 1995, 142) Zeller kmmunikativ handlen

Indskrænkede kommunikationsmodeller Til forskel fra den gensidige eller tosidige kommunikationsmodel findes der forskellige former for indskrænket eller ensidig kommunikation (jf. Habermas 1995, 142): teleologisk kommunikation/handling normativ kommunikation/handling dramaturgisk kommunikation/handling Zeller kmmunikativ handlen

Teleologisk kommunikation (TK) TK anvendes af talere (AUT), som er orienteret mod deres egen succes og indvirker på K-partneren (ADR) for at foranledige ham/hende til at acceptere eller overtage de i talerens interesse liggende meninger eller intentioner. Talerens K-mål er at realisere sine egne intentioner/formål (jf. Habermas 1995, 143) Zeller kmmunikativ handlen

Normativ kommunikation (NK) NK benytter sprog som medium til overførsel (tradition) af kulturelle værdier. Målet med NK er at skabe konsens mellem K-partnere, som reproduceres i deres videre K-forløb hhv. deres gensidige forståelsesprocesser. Zeller kmmunikativ handlen

Dramaturgisk kommunikation (DK) DK benytter taleren (AUT) sprog (og andre udtryksmidler) som medium for selviscenesættelse. Tilhøreren (ADR) bliver her reduceret til en (mere eller mindre passiv) tilskuer. Målet med DK er, at taleren (AUT) får gennem tilhøreren (ADR) sin selvopfattelse bekræftet. I forbindelse med DK bliver de propositionale bestanddeles kognitive mening og de illokutionære bestanddeles interpersonelle betydning reduceret til fordel for sprogets ekspressive funktioner. Sprog bruges som stilistisk og æstetisk udtryksmiddel. Zeller kmmunikativ handlen

Sprogfunktion og kommunikationsmål Den teleologiske, den normative og den dramaturgiske kommunikation realiserer kun én af de forskellige mulige sprogfunktioner, nemlig hhv. den perlokutionære (TK), den illokutionære eller interpersonelle (NK) og den lokutionære eller udtryksmæssige (DK) sprogfunktion. Den kommunikative handlingsmodel opfylder derimod ifølge Habermas alle disse sprogfunktioner i samme udstrækning. Habermas støtter sig her til symbolsk interaktionisme (Mead), sprogspilteori (Wittgenstein), sproghandlingsteori (Austin) og hermeneutik (Gadamer) (jf. Habermas 1995, 143). Zeller kmmunikativ handlen

Sprogfunktioner ifølge sproghandlingsteori Lokutionær (L): vi benytter sprog (og andre kommunikationsmidler) til at udtrykke oplevelser, meninger, holdninger. Illokutionær (IL): vi benytter sprog (og andre kommunikationsmidler) til realisering af handlinger rettet mod andre sprogbrugere; dvs. vi opretter interpersonelle og sociale relationer gennem sproglig og anden kommunikation. Perlokutionær (PL): vi benytter sprog (og andre kommunikationsmidler) til realisering af hensigter og formål – tit gennem foranledning af kommunikationspartneren til at udføre bestemte handlinger. Zeller kmmunikativ handlen

Analyse af L-, IL- og PL-funktionen Analysen af en ytrings lokutionære funktion undersøger de forskellige sproglige udtryksmidler, der anvendes i ytringen til realisering af illokutionære hensigter og perlokutionære mål, dvs. ordvalg, grammatiske (bøjninger, syntagmer), syntaktiske (sætningsled, sætningstype) og tekstuelle (kohæsion, kohærens) udtryksformer. Analysen af en ytrings illokutionære funktion undersøger, hvilke forskellige slags handlinger taleren (AUT) forsøger overfor tilhøreren (ADR) at realisere gennem ytringen. Analysen af en ytrings perlokutionære funktion undersøger, hvilke virkninger eller formål taleren (AUT) forsøger overfor tilhøreren (ADR) at realisere gennem ytringen. Zeller kmmunikativ handlen

Øvelse: sprogfunktion og kommunikationsform Undersøg nedenstående tekst mhp. a) sprogfunktion (L, IL, PL) og b) kommunikative handlingsmodeller (TK, NK, DK, KK). Jeg forstår til fulde, hvor ubehageligt det må være for avisens chefredaktør i disse dage, men han bør ikke lytte til dårlige råd fra "eksperter" i islam. Man gør klogt i at holde sig langt væk fra langt de fleste af de danske islameksperter. De ser det tilsyneladende som deres opgave at udglatte, at tegne glansbilleder af islam og forklare "misforståelser", som ikke er misforståelser, men realistiske opfattelser af islam. Danmark har postet millioner og atter millioner af skatteyderkroner i noget, der kaldes "dialog" med den arabiske verden. Udenrigsministeriet har hældt 100 millioner kr. i ørkensandet i håb om at skabe forståelse og demokrati. I Ægypten findes der et såkaldt Dialogcenter. I Danmark går der et tocifret millionbeløb til et center for såkaldt kulturel udveksling med muslimske lande. Så vidt man forstår, vil det danske center gerne medvirke til, at danske lærebøger og aviser, som skriver om islam og islamisk kultur, ikke skriver noget slemt og anstødeligt, men pæne og (for de islamiske regimer) acceptable ting. Kort sagt: censur. Det er anstødeligt. Det er lederen af en sådan statsstøttet institution, der bør gå. (Bent Jensen, professor, dr. phil., p.t. Rezzo, Italien fra Jyllands Posten 14-02-2006: http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mmeninger:aid=3555664 ) Zeller kmmunikativ handlen