1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Mødeledelse og deltagelse
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Vejledning i projektarbejde
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Roller og afgrænsninger
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Omgangstone og kollegialitet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Innovation i AT/SO.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
implementering af sprogbaseret undervisning
Årsplan – en kort en lang
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Gruppevejledning på tæt hold
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen

Eksterne vejlederopgaver Vejlede på -selve analysemodellen -kommunikationen i LP gruppen -indholdet i casen -formen på LP-mødet -fagspecifikke udfordringer Anbefaling: minimum 2, men gerne 3-4 vejledninger pr. år 2

Fra samarbejde til lærende team Samarbejde mellem professionelle - Samarbejder omkring bekendtgørelser Udvidet samarbejde mellem professionelle - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne/børnene/studerende Teamsamarbejde - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne og for professionsrollen Det lærende team - Samarbejder omkring udviklingsmål for eleverne/børnene/studerende, professionsrollen og teamet i sig selv 3

Tovholderens opgave Struktur, loyalitet overfor modellen, kommunikation Lede og facilitere (at gøre det let for dem, man har ansvar for, at nå frem til fælles mål) -starte mødet og sætte konteksten -fokusere, styre mod målet og lukke diskussioner – skabe resultater og værdi -høre og inddrage alle – skabe mening og relevans for deltagerne 4

Struktur o Gennemgår dagsordenen o Strukturerer arbejdet og disponerer tiden o Sikrer at arbejdet munder ud i konkrete forslag o Opsummerer beslutninger og sikrer en fælles forståelse af de opretholdende faktorer og tiltag o Gennemgår mødereferatet og tegner konturerne af det næste møde 5

Loyalitet overfor modellen o Sikrer at principperne i analysemodellen bliver fulgt o Overholder rækkefølgen i modellens trin og faser o Sikrer at kontekst-, aktør- og individperspektiv tænkes ind i modellens trin o Sikrer en tidsfastsættelse af evaluering/redigering 6

Kommunikation o Tilstræber at alle i gruppen føler sig fagligt og kollegialt ligeværdige o Understøtter en åben, respektfuld og anerkendende atmosfære o Støtter og udfordrer kolleger gennem reflekterende og udfordrende spørgsmål (symmetrisk og komplementær kommunikation) o Arbejder på at udvide og ændre fastlåsende forståelser o Motiverer til at finde fælles løsninger og svar på kollegers udfordringer og spørgsmål o Skaber refleksion over samtaler, diskussioner og arbejdsproces (metakommunikation) o Forsøger at holde ”den røde tråd” i arbejdet og skaber overblik 7

Involveringsteknikker Tavs refleksion: tænke selv, notere pointer (1-3 min) Summe: snak to og to (4-10 min) Runde: høre kort fra alle – helst efter tavs refleksion (introvert – ekstrovert) Plukke: høre det, der har energi Udpege én eller to til oplæg/input: videndeling (Ravn 2010)

Case – LP-gruppers besvarelser på E-læringsforløb Vejledningsøvelse 1.Vælg en tovholder (holder tid og faciliterer) 2.Læs casen igennem individuelt (5 minutter), noter vejledningspunkter. 3.Foretag en cirkelsamtale (2 minutter pr. deltager), hvor du fremlægger dine vejledningspunkter for gruppen 4.Reflekter og diskuter i fællesskab. Bliv konkrete og vejled i forhold til den konkrete case (30 minutter) 5.Plenum med opsamling PS Bliver I færdige med den valgte case før tid, tager i fat på den anden case. 9