Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Anette Schjødt Thorsen
Arbejdspladsudvikling
Kladde til informationsdias
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Observation af din/andres undervisning –
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Relationer – Omgangstone
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Vejlederens kommunikation
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Årsplan – en kort en lang
brugerinddragelse i Danmark
Funktioner og roller i projekter
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Læreren som læringsleder
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Bachelorprojektvejledning?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Skriveperiode (synopsis)
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)

SOL er et sæt undervisningsprincipper, der fremmer de studerendes læring gennem øget aktivitet og uddelegering af ansvar, og som inddrager mangeartede evner. Hovedideen er, at de studerende lærer mest ved selv at undervise andre, ved at forhandle, tale og arbejde sammen; der er ikke blot tale om egen læring, men også om gruppens læring.

De tre grundprincipper for SOL 1: Benyttelse af de ressourcer og mangeartede evner, der er på holdet/i klassen. 2: I den pædagogiske strategi træner underviseren de studerende/eleverne i at benytte normer for samarbejdet, og roller: 3: For at sikre lige adgang til læring lærer underviseren at opdage og behandle statusproblemer

NORMER I SAMARBEJDE OM LÆRING: *Gør gruppeopgaven og din individuelle opgave færdig* *Spil din rolle i gruppen* *Du har ret til at spørge alle i gruppen om hjælp* *Du har pligt til at hjælpe enhver der spørger om hjælp* *Hjælp andre i gruppen uden at gøre arbejdet for dem* *Alle hjælper til* *Alle rydder op* *Læg mærke til hvad de andre i gruppen har brug for* *Ingen er færdige før alle er færdige* *Hjælp hinanden til at gøre tingene selv* *Forklar ved at fortælle hvordan* *Diskutér og vælg*

*Begrund dine forslag* *Alle giver oplysninger* *Lav en plan* *Bliv enige om hvordan I løser opgaven* *Beskriv præcist og omhyggeligt* *Ingen er god til alt* *Alle er gode til noget* *Ingen af os er så dygtige som os allesammen tilsammen*

ROLLER I SAMARBEJDE OM LÆRING:

Vejviser har ansvar for at alle forstår opgaven / opgaverne har ansvar for at alle i gruppen deltager tilkalder læreren, hvis gruppen har brug for det har ansvar for at alle deltagere i gruppen får den hjælp, de har brug for

Ressourceperson har ansvar for at gruppen gør omhyggeligt brug af Informationskortene og / eller af informations- materialerne

Materiale-person har ansvar for at skaffe alle materialer der er brug for i gruppen

Reporter har ansvar for gruppens rapport til klassen diskuterer med gruppen, hvad der skal rapporteres holder øje med tiden

Tillidsskaber har ansvar for at alle i gruppen bliver hørt sikrer at konflikter bliver løst opmuntrer til positiv samtale