Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, 26.-27. februar 2009 Jan Lindschouw.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og læring i klagesager
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
BEFRIENDE RAMMER Svend Skriver, adjunkt, ph.d.. Rammer for vejledning  Jeg har i mine vejlederbreve til henholdsvis opgaver og specialer tydeligt understreget.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
De sidste undervisningstimer
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
1. Forventninger og information • Vejlederbrev med den rette detaljeringsgrad tilgængelig på hjemmeside og sendes efter første henvendelse fra studerende.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Kirsten Kragh, Engerom Erfaring: Vejledning af to specialer (forud for adjunktpædagogikumforløb) To parallelle forløb –Samme overordnet ramme for emne.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Et fælles lederudviklingsprogram i Psykiatrien. Generisk modulindhold Tragten…. Hvad er topic af dette emne? ”The state of art..!” Psykiatri tilgangen.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Læse/studiegrupper.
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Vejledning til oprettelse af CV
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Obligatorisk selvvalgt opgave
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
OSO.
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
EKSAMEN OG PRØVER.
Dagens program – ugens program
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Præsentationens transcript:

Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw

Tidligere vejledning Begrænset erfaring med opgavevejledning. Ingen opgavevejledning under adjunktpædagogikumforløbet. Evaluering af tidligere vejledning: -Ingen dokumentationspraksis =>Ad hoc- vejledningsprocedure (uden præcise retningslinjer for selve vejledningen). -Jeg vejledte for meget og var overambitiøs på de studerendes vegne. -Jeg læste samme afsnit flere gange.

Fremtidig dokumentationspraksis I min fremtidige vejledning (fra E09) vil følgende dokumenter indgå: Vejlederbrev, uddeles f.eks. på forberedende BA- projektseminar og lægges på hjemmeside. Projektstyringsskema/timeregnskab: planlægning af vejledningsforløbet: fastsættelse af mødedatoer for hele forløbet og udarbejdelse af råskitse over, hvad der afleveres hvornår. Bede den studerende udfylde AS’ pentagon og føre logbog. Afslutte forløbet med skriftlig evaluering.

Rationaler bag fremtidig dokumentationspraksis Vejlederbrev: fortæller de studerende om de emner, jeg vejleder i, og om min vejledningspraksis, giver de studerende realistiske forventninger til vejledningen og sikrer et bedre vejledningsforløb for begge parter. Projektstyringsskema/timeregnskab: for at den studerende kommer godt fra start, kan planlægge sin tid og overholde afleveringsfristen, for at sikre progressionen i projektet og holde styr på timeforbruget. Pentagon: for at den studerende får skærpet fokus fra start på, hvad en god opgave skal indeholde og derved minimere vildfarelser. Evaluering: for at kunne belyse fordele ved min vejledningspraksis og forbedre den i fremtiden.