Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw
Tidligere vejledning Begrænset erfaring med opgavevejledning. Ingen opgavevejledning under adjunktpædagogikumforløbet. Evaluering af tidligere vejledning: -Ingen dokumentationspraksis =>Ad hoc- vejledningsprocedure (uden præcise retningslinjer for selve vejledningen). -Jeg vejledte for meget og var overambitiøs på de studerendes vegne. -Jeg læste samme afsnit flere gange.
Fremtidig dokumentationspraksis I min fremtidige vejledning (fra E09) vil følgende dokumenter indgå: Vejlederbrev, uddeles f.eks. på forberedende BA- projektseminar og lægges på hjemmeside. Projektstyringsskema/timeregnskab: planlægning af vejledningsforløbet: fastsættelse af mødedatoer for hele forløbet og udarbejdelse af råskitse over, hvad der afleveres hvornår. Bede den studerende udfylde AS’ pentagon og føre logbog. Afslutte forløbet med skriftlig evaluering.
Rationaler bag fremtidig dokumentationspraksis Vejlederbrev: fortæller de studerende om de emner, jeg vejleder i, og om min vejledningspraksis, giver de studerende realistiske forventninger til vejledningen og sikrer et bedre vejledningsforløb for begge parter. Projektstyringsskema/timeregnskab: for at den studerende kommer godt fra start, kan planlægge sin tid og overholde afleveringsfristen, for at sikre progressionen i projektet og holde styr på timeforbruget. Pentagon: for at den studerende får skærpet fokus fra start på, hvad en god opgave skal indeholde og derved minimere vildfarelser. Evaluering: for at kunne belyse fordele ved min vejledningspraksis og forbedre den i fremtiden.