Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Struktur: ”Quiz og byt”
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sigrid .
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Carl-Johan Dalgaard (
”Kaldet til kærlighed”
?.
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Introduktion til Kongen og hans Rige
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Karl Henrik Flyums model
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse - AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Introduktion til opgaveskrivning
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Feltarbejde og det anvendelsesorienterede aspekt i KS
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Udkast til justering af KS
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Teoretisk Pædagogikum
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013 Helle Dreyer Møller VUC Århus

Indhold Kristendom i HF og Hfe Kursistgruppen At introducere til kristendom – fokus på nutiden Kildelæsning – eksempel på metode Billeder i undervisningen Skriftlighed og empiri Repetitionsøvelser

Faglige mål som undervisning i krd. på hf-e bl. a Faglige mål som undervisning i krd. på hf-e bl.a. skal bidrage til opfyldelse af: Kursisterne skal kunne: a) analysere, fortolke og perspektivere fagets dokumentariske materiale, herunder vurdere hvorvidt et givet materiale anskuer en religion indefra eller udefra, dvs. fra en deltagersynsvinkel eller et eksternt, evt. religionskritisk synspunkt c) gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne d) redegøre for væsentlige sider af kristendommen i dens nutidige, historiske og formative skikkelse med hovedvægt på nutiden f) redegøre for centrale religiøse fænomener g) sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning h) demonstrere en reflekteret forståelse af religioners og livsanskuelsers betydning for menneske, samfund og kultur

Fællesfaglige mål som undervisningen i kristendom i ks skal bidrage til opfyldelsen af: Kursisterne skal kunne: - redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger og deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng - diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier - anvende viden om centrale epoker til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmarkshistorien - sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning

Kernestof i hf og hf-e Kernestoffet for hf kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster samt tekster fra det Gamle og det Ny Testamente. Kernestoffet for hf-e kristendommen, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster, enkelte tekster fra kristendommens historie samt tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente

Overvejelser i forhold til kursistgruppen: Aldersfordeling Erfaringsbagagen: kan nogen bidrage med indefra-vinkler eller egne erfaringer i øvrigt Kontakter til relevante ekskursionsmål Samarbejdsevner: valg af arb. former mm. Særlige interesser: hvad tænder denne gruppe på? Vanskeligheder ift. faglig læsning

Introduktion til kristendom Hf – fokus på kursisternes forforståelse/erfaring:

Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse. Baseret på Lene Madsen et. al. Grundbogen til Religion C. Systime, 2012, s. 49 – 62 Spørgsmål Svar Initialer Hvor mange kristne findes i verden og hvor mange retninger? (cirka) Hvilken højtid opfattes som vigtigst af de fleste kristne? Hvorfor spiser kristne deres gud? Hvad betyder ordet ’kristus’? Se resten af øvelsen i dropbox

Udgangspunkt i nutiden: ’MIG OG GUD – OG MIG’ Manuel Vigilius, Ud & Se. Okt. 2004 Fokus på det særlige ved danskernes religiøsitet, belyst ved fagfolk samt diverse repræsentanter for religiøse mindretal Introduktion af begreber som sekularisering, individualisering, religionsblanding, højt vs. lavt religiøst engagement, kulturkristendom, ortodoksi

CL-Øvelser til ’Mig og Gud – og Mig’ Bordet rundt: ’Hvilke træk er ifølge artiklen kendetegnende for danskernes forhold til religion?’ - kursister skriver svar på ark efter tur, siger eget svar højt så alle kan følge med (konkret viden, opsummering) Huskesedler: begrebsindlæring Hjørner: emne/problemstilling fra teksten diskuteres i klassens hjørner, kursister deler egne og partneres tanker med klassen (analyse, refleksion, lyttefærdighed, argumentation)

Læsning af lignelser Luk 10,25-37, Luk 15, 11-32, Matt 20,1-16, Matt 25, 14-30 4 teams analyserer hver en lignelse ud fra skabelon givet af lærer: (genfortæl, oversæt elementer i lignelsen f.eks. Vingårdsejer = Gud, find temaer f.eks. retfærdighed, budskab i kristen forståelsesramme, anvendelse udenfor kristen forståelsesramme) – derefter Tre til te: fokus på træning i notetagning, aktiv lytning, mundtlig præsentation, præcision i opsummering Variation, auditivt indslag: kendte fortæller om lignelser mm. Audio, Svend Auken genfortæller lignelsen om den barmhjertige samaritaner: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/Fortaellerhjoernet/DenBarmhjertigeSamaritaner.aspx Audio, Peter Madsen genfortæller lignelsen om den fortabte søn: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/Fortaellerhjoernet/LignelsenOmFaderenOgDeToSoenner.aspx

CL-øvelse: rollelæsning Lidelseshistorien, Mark 14-16 Kursist 1 læser afsnit højt Kursist 2 genfortæller med egne ord Kursist 3 redegør for ’svære’ eller vigtige ord Kursist 4 forholder sig til hvordan indholdet hænger sammen med Markus’ ærinde: at forkynde at Jesus er Kristus. Øvelsen er velegnet til alle former for tekster, som er relativt svære for kursister at få åbnet op for.

Billeder i kristendom

Billedbibel – på jagt i kalkmalerierne Materiale findes på www.kalkmalerier.dk Både billeder og video – godt til aktivering af de ’tekst-trætte’ På baggrund af læste kilder/emner findes illustrationer fra hjemmesiden – præsentation evt. som powerpoint Kursister konstruerer egen billedbibel – interessant at se hvad forskellige grupper synes skal med.

Gregorsmessen og Torslunde altertavlen Illustration af væsentlige ændringer efter reformationen; anderledes syn på præstens og menighedens roller, kirkerum, ritualer, beklædning mm.

Før reformationen

Efter reformationen

Den skriftlige dimension - hvordan styrke kursisters skriftlige færdigheder i alle fagene – fælles opgave: Indtekster: (faglig viden ind i hovedet) fastholder, udvikler og afprøver faglig tænkning på øvebanen Udtekster: (faglig viden ud af hovedet) præsentation for andre, fokus på faglig diskurs, argumentationsfærdighed mm.

Indtekst: Udtekst: Eksempler: Brug 5 minutter på at skrive et resumé af dagens tekst Hurtigskrivning om fagligt spørgsmål: ’hvorfor har folkekirken så højt medlemstal, men så lav medlemsdeltagelse?´’ Nedskriv 3 temaer i lignelsen om de betroede talenter og begrund dine valg Diverse andre CL-øvelser med et skriftligt twist – kan varieres i det uendelige – fokus på skriftlighed som vej til kognitiv bearbejdning. Udtekst: Skriv analyse af Søren Krarups ’Næstekærlighed og kristendom’. Der skal perspektiveres til Luk 10,25-37 (1-2 sider) Mini-rapport efter ekskursion/feltarbejde

Kristendom og empiri Hvordan kan man ’gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne’? Eksempler på enkle metoder: Brug internettet, men hjælp med at indsnævre feltet Aftal besøg i den lokale kirke Inviter en person med en ’indefra-vinkel’ Lav spørgeskema-undersøgelse på skolen

Repetition/opsummering i slutning af emne – brug af CL øvelser: Huskesedler Flashcard-spil Dobbeltcirkler