Orienteringsmøde 11. november 2010
Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør
Fremtidens krav Turde prøve – rent konkret Turde fejle Tåle omgivelsernes forundring Gå fra ”brain-storm” til ”try-storm”
Eksekutive funktioner Det drejer sig om at kunne: - få en idé - planlægge med fastholdelse af mål i organiserede sekvenser - udføre målrettet med hæmning af irrelevante impulser og under hensyntagen til egne behov og situationens krav - vurdere løbende i forhold til mål og foretage eventuelle justeringer
Eksekutive funktioner Særligt vigtige ved aktiviteter præget af: Kompleksitet Problemløsning Relativ grad af nyhed Og når det handler om: Kognitive funktioner Sociale og emotionelle funktioner
Nye 7. klasser Beslutning: Hvert år dannes der fire nye 7. klasser ved overgangen til udskolingen
Baggrund Vi opfatter læring som noget der primært etableres i relationer mellem mennesker. Nye relationer vil generelt give mulighed for at se ting i et nyt lys At lære nyt består i både at koble nye input med gamle og at sætte allerede lært ind i nye sammenhænge. At koble informationer til ny viden vil være en kernekompetence i fremtiden
Hvad vil vi opnå? Vi ønsker at den enkelte elev oplever : at blive udfordret på sine faglige kompetencer og sociale egenskaber at komme i en ny klasse med en anden dynamik at få en ny rolle og blive set på en ny måde at bryde gamle vaner og kendte rammer at blive bedre til at samarbejde og få flere valgmuligheder at søge udfordringen mere end trygheden at leve op til krav om selvstændighed og personligt ansvar at få flere venner
Hvordan dannes de nye klasser? Lærerteamet i 6. klasse, ledelsen og AKT- medarbejderne foretager klassedannelsen på baggrund af: En resurseprofil på hver elev både fagligt og socialt. En samtale med hver enkelt elev om forventninger og ønsker til en ny klasse.
udfordring ved dannelse af de nye klasser At forandre elevernes frygt for det nye til frugtbar nysgerrighed At sikre alle voksne aktørers medvirken i denne proces