Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?

2 Den bio-medicinske forståelse
Hjerneskade Kognitive funktions-nedsættelser Indlærings-vanskeligheder

3 Overensstemmelse mellem barnet og omgivelserne
Barnets udvikling Typisk barn Sociale krav

4 Uoverensstemmelse mellem barn og omgivelser
Barn med handicap Sociale krav Barnets udvikling

5 En dialektisk tilgang til indlæringsvanskeligheder

6 Kognitive funktionsnedsættelser og indlæringsvanskeligheder
Fagspecifikke Ikke-fagspecifikke Dansk Afledelighed Visuo-perceptuelle vanskeligheder Matematik Matematik Fritidsaktiviteter

7 Ikke-fagspecifikke kognitive vanskeligheder med betydning for indlæring:
Langsommere motorisk tempo Langsom informationsbearbejdning, lavere arbejdstempo Hurtigere udtrætning Variabelt præstationsniveau Svært ved at planlægge og strukturere opgaveløsning Svært ved at skifte opgave Afledelighed Vanskeligere ved følelsesmæssig selvregulering, set i forhold til barnets alder Sværere ved at aflæse situationer, gøre sig parat til at lære

8 Eksekutive funktioner (pandelapsfunktioner)
Samlebetegnelse for en gruppe af overordnede kapaciteter: Hæmme impulser Forholde sig og handle fleksibelt Styre følelser, reaktioner svarende til hændelse Initiering, at komme i gang At arbejde med sin hukommelse; komme i tanke om noget, indlære informationer systematisk Planlægge, målsætte i forhold til sine egne mål og fælles mål Monitorere egne handlinger; er man på vej mod målet, går tingene som de skal? Funktionerne modnes biologisk set sent, helt ind i teenageårene

9 Matematik Vanskeligheder med højere visuo-perceptuelle funktioner: Svært ved at opfatte og operere med rumlige forhold. Tal- og mængdeforståelse, større-mindre Spejle figurer, rotere figurerer, omsætte 2D til 3D og omvendt Omsætte tekst til udregning Opfatte og arbejde med sekvenser: Tabeller, talbehandling Eksekutive vanskeligheder: Finde strategier, fastholde strategi, skifte strategi Skifte opgavetype (fx skifte regneart) Holde tal og udregning i hovedet (arbejdshukommelse)

10 Dansk/Norsk/Svensk & andre Sprogfag
Perceptuelle problemer: Lydlig og visuel afkodning Motoriske, visuo-motoriske vanskeligheder: Langsommere skrivning, langsommere automatisering af skrift Langsommere informationsbearbejdning: Lavere læsehastighed Vanskeligheder med læseforståelse Stavevanskeligheder Eksekutive vanskeligheder: Analysere en tekst, finde strukturerer i tekst, forstå længere tekster, læse efter information

11 Natur & teknikfagene Rumlige færdigheder:
Læse og udfærdige fx kort og grafer Læsefærdigheder: Læse faglige tekster Læse opgaveinstruktioner Eksekutive funktioner: Omsætte instruktioner til handling

12 Idræt og kreative fag Motoriske funktionsnedsættelser kan stille krav til lærerens kreative tankegang for at sikre at barnet har mulighed for at deltage aktivt: Med hjælp fra lærer/klassekammerat Med hjælpemidler Med særlig rolle i aktiviteten

13 Forstå indlæringsvanskelighederne
Neuropsykologisk udredning Informationer fra barnet, barnets forældre Barnets deltagelse i forskellige aktiviteter og sociale sammenhænge: Hvad deltager barnet i, Hvad deltager det ikke i? Hvilke grunde kan der være til at barnet ikke deltager? Hvad fungerer godt i de situationer og aktiviteter, hvor barnet fungerer?

14 Forebygge og afhjælpe indlæringsvanskeligheder
Vurdere om barnet med CP skal arbejde mod samme mål som sine klassekammerater eller mod et andet mål. Målrette barnets arbejdsindsats. Målrette tidsforbrug. Inkludering handler om deltagelse i såvel faglige som sociale. Støtte at barnet har reelle deltagelsesmuligheder både i det faglige og det sociale.

15 Udfordringer på barnets vej gennem skolen
Indskoling Sikre fokus på basale færdigheder i regning, læsning Vurdere behov for/træne brug af hjælpemidler Træne at blive parat til time, til at lære Mellemtrin Sikre barnets mulighed for at fokusere på nye fag Skrivehjælp, læsehjælp: Tid, hjælpemidler? Støtte overgang til mere selvstændigt skolearbejde Udskoling Støtte eller proces-konsulent til mere komplekse opgaver, projektarbejde Sikre støtte til faglig læsning, fx at skimme, læse og forstå faglige tekster

16 Litteratur Bøttcher, L. & Dammeyer, J. (2010). Handicappsykologi. København: Samfundslitteratur. Sneafridur, T. E. & Traustadottir, R. (2010). Assistance to pupils with physical disabilities in regular schools: promoting inclusion or creating dependency? European Journal of Special needs education. Vygotsky, L.S. (1993). The collected works, Vol 2. The Fundamentals of Defectology. New York: Plenum Press.


Download ppt "Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google