Skriftlige opgaver. SSO og EP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Formalia ved opgaveskrivning
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Skriftlige opgaver. SSO og EP. Fagdidaktisk kursus religion 24.-27. september 2013 Helle Dreyer Møller VUC Århus

Indhold: Progression og rammer Krav og mål i SSO og EP Udfordringer for vejleder Kursisternes vanskeligheder og mulige løsninger Øvelse Eksempler på opgaveformuleringer

Progression i skriftlige opgaver 1.Semester Danskopgave 2. Semester Historieopgave Løbende synopsisprojekt i ks 3. Semester SSO 4. Semester NV evalueringsopgave KS synopsis

Rammer for opgaven SSO EP X 1-3 fag, mindst et B-niveau. Individuelt udarbejdet X 2-3 fag Individuelt eller i gruppe Omfatter alle HF kursister Omfatter kun HFe kursister uden eksamen i en af fagpakkerne Kursist vælger selv område Krav om fordybelse i stof, der ligger ud over timerne, men gerne i forlængelse heraf Vejleder udarbejder opgaveformulering Kursist udarbejder opgaveformulering Mundtlig eksamen, synopsis Fuldt udfoldet opgave Krav om brug af for kursisten ukendt materiale/aspekt Krav om resumé på engelsk

Krav til synopsis i EP 3. Problemformulering 3.1. Kursisten, henholdsvis kursisterne, formulerer en problemformulering, der godkendes af vejlederen/vejlederne. Den skal rumme flerfaglige krav i de fag, der indgår, og den kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i kursistens, henholdsvis kursisternes, undervisning. Der er dog intet til hinder for, at projektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de fag, der indgår, eller har forbindelse hermed. 3.2. Kursisten, henholdsvis kursisterne, udarbejder en synopsis, som indeholder: – titel på emne og angivelse af de fag, der indgår – problemformulering – oversigt over de problemstillinger, der er arbejdet med – en præcisering af projektets konklusioner – oversigt over, hvilke metoder der er anvendt i arbejdet – en konklusion, herunder eventuelt formulering af spørgsmål til videre arbejde – en oversigt over anvendte kilder.  

Mål for SSO 1. Opgavens formål Formålet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område. Kursisterne skal demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant materiale, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt grundlag. I arbejdet med den større skriftlige opgave styrker kursisterne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling. 2. Mål Målet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne skal kunne: – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder, – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og dermed forstærke den faglige fordybelse, – beherske relevante faglige mål i de(t) indgående fag, – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale, – demonstrere evne til faglig formidling, – besvare en stillet opgave, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt – beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).

Udfordringer for vejleder i SSO og EP, eksempler: Kursister, der tilmelder sig, men aldrig dukker op til vejledning Ingen ideer hos kursisten: ’har du ikke et eller andet som er nemt at skrive om?’ Vage ideer hos kursisten: ’jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Religiøst engagerede kursister, der ønsker at skrive om egen religion: erfaringsmæssigt svært at holde emnet ud i strakt arm og undgå den meget subjektive indefra-vinkel. Kursister, der ønsker at skrive om et perifert og eksotisk emne, vejleder ingen viden har om. Få timer til arbejdet..

Hvad kursister ofte har svært ved: Præcisere emne Forstå taksonomi-krav At få alle fag i flerfaglige opgaver tilstrækkeligt med i opgaven At få tilstrækkelig anvendelse af de faglige metoder i spil i opgaven. Skrive analyserende, sammenhængende og med rød tråd i forhold til emnet Især EP: At opbygge en mundtlig fremstilling af et emne med anvendelse af synopsismodellen – ikke nødvendigvis kendt fra almindelig undervisning

Hvordan hjælper vi kursisterne til bedre opgaveskrivning? Målrettet fokus på skriftlighed i alle fag Opmærksomhed på taksonomi og faglige krav Anvendelse af synopsismetoden, også i fag hvor det ikke er et krav. Synopsis giver gode sidegevinster. Træning i materialesøgning Struktureret vejledningsfase; delafleveringer, deadlines, opfølgning.

Den gode opgaveformulering er en sammenhængende eksplicit formulering med: - en overordnet problemformulering øverst i opgaveformuleringen (signalerer sammenhængskraft og fokus) - underspørgsmål med taksonomiske niveauer, der tilgodeser begge fag

Spørgeord: Redegør for … Analyser … Diskuter … Perspektiver til … Vurder … Sammenlign … Undersøg … Angiv og dokumenter … Karakteriser … Påvis … Opstil hypoteser … Anvend/opstil en model … Forklar … Hv-ord. Fx: Hvad kan der af materialet udledes om sammenhængen mellem…

Spørgeords taksonomi Redegør for Karakteriser Analyser Undersøg Laveste taksonomiske niveau mellemste taksonomiske niveau Højeste niveau Redegør for Karakteriser Analyser Undersøg Angiv og dokumenter Påvis Opstil hypoteser Anvend/opstil en model Forklar Hv-ord Diskuter Perspektiver Vurder Sammenlign Subjektiveringsgrad

Råd Opgaverne skal være empirisk og teoretisk funderet. Det er altså ikke nok blot at undersøge/analysere/… et fænomen/en kirke/en begivenhed/… Man skal altid gøre dette på et empirisk grundlag – altså med udgangspunkt i en eller flere kilder. Og dette bør fremgå af opgaveformuleringen. Der bør vejledes i betydningen af spørgeordene – hvad forstås f.eks. ved ’diskussion’?

Eksempel på SSO opgaveformulering Rel c + hist B: Hvordan har ægteskabet ændret sig gennem tiden? Redegør kort for ægteskabet som institution i dagens Danmark. Undersøg med inddragelse af vedlagte bilag hvordan opfattelsen af ægteskabet har ændret sig gennem historien. Diskuter fordele og ulemper ved hhv. religiøs og borgerlig vielse. Bilag 1: Løkke og Jacobsen Familieliv i Danmark s. 146 -48 Bilag 2: ’Præster vil fjerne vielsen fra folkekirken’, Politiken 22. sept. 2010

Eksempel SSO fortsat: Rel B: Kan kristendommen siges at være årsag til vore dages klimakrise? I din besvarelse skal indgå: En redegørelse for tesen om, at kristendommen ligger til grund for den moderne naturudnyttelse. Analyse af 2-3 eksempler på hvordan et natursyn er blevet tolket ud fra bibeltekster eller andre centrale dele af den kristne tradition, herunder bilaget (Sally McFague ’Klimateologi’, Anis 2010, s. 77 – 86.En diskussion af hvorvidt kristendommen indeholder et bestemt natursyn, og om kristendommen er løsning eller årsag til klimakrisen.

EP opgaveformuleringer, eksempler Hvordan kan det være at man i Danmark, der er et for længst sekulariseret vestligt samfund, kan tale om øget religiøsitet eller afsekularsering? (rel/samf) Islam og buddhisme er vigtige mindretalsreligioner i Danmark og deres tilstedeværelse har forskellig baggrund og konsekvens. (rel/hist – burde måske være samf?) Hvilke faktorer ligger til grund for kristendommens indførelse/indtog i Norden, og hvordan kom det til udtryk i datidens kultur? (rel/hist) Hvad var baggrunden for reformationen i Danmark, og hvilke teologiske elementer var vigtige for Luther? (rel/hist)

Øvelse: Hjælp SSO kursisten fra før med at få fokuseret sin opgaves emne, og vejled til videre læsning indenfor emnet. ’Jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Overvej i hvilke situationer det kan blive nødvendigt at foreslå kursisten et andet emne.