Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Verden ind i undervisningen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Evalueringskriterier for artikel
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der?
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
At udforske sin egen praksis
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Fagenes samspil november 2009
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
1. April 2014.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Fra novice .. imod ekspert!
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
It-støttet religionsundervisning
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
DPU – Aarhus Universitet
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet DUN Konference – Maj 2007

Oplægget Et innovativt uddannelsesdesign –Cand. mag. i læring og forandringsprocesser Udfordringer til curriculum design og udvikling –Diversitet i aktørernes opfattelser og håndteringer Studerende Undervisere og vejledere

Grundlæggende ideer Lærings- og forandringsagenter i vidensamfundet ”Alignment” mellem kompetencer og uddannelsesaktiviteter Teori- praksis relation Arbejds- og evalueringsformen

Uddannelsesdesign SemesterModulerEvalueringGennemgående aktiviteter 7. Viden om L &F Viden om L&F LæringsPF i teori og praksis Projektrapport i gruppe Netartikel Website Studenter- udviklings- samtaler: Fagprofil Lærings- portfolio: Refleksion Dokumen- tation Virtuelt læringsmiljø: Information Samarbejde Videndeling (Reflexen)Reflexen 8. Design af L &F Læring i multikulturelle kontekster Pæd. og pædagogisk innovation Organisatorisk læring Konferenceartikel Tekstsamling: 3 bidrag plus ramme Netartikel 9. L &F i praksis Praksisrelation Teoretisk bearbejdning Opgave i læringsPF Logbogsudvalg plus tematisering Netartikel 10. Speciale Specialerapport

Diversitet Studerendes diversitet –Alder –Livssituation: familie og arbejde –Uddannelsesbaggrund: akademisk eller professionsbachelor; hovedområde – Arbejdsbaggrund –IT kompetencer

Underviseres og vejlederes diversitet –Kendskab til uddannelsesdesign –Vaner og traditioner: syn på undervisning, vejledning og evaluering –Fagområder –IT kompetencer

Udfordringer Individualitet vs. Kollektivitet –Projekt gruppe arbejde Støtte vs. Selvstændighed –IT blokeringer Traditioner vs. skabelse af nye uddannelseskultur –Aktører i et nyt akademisk miljø

Venner eller fjender? Hvordan håndterer vi udfordringer i spændingsfeltet mellem innovation og diversitet?

Aktionsforskning i curriculum udvikling –Identificere udfordringer –Opsamle erfaringer systematisk –Reflektere over mulige forandringer i design –Implementere ændringer –Evaluere forløbet