Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde 26. 9. 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Den forenklede inkassoproces Lov nr. 450 af
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
1. Byggevarer- produktion og salg 2. Nybyggeri, anlæg og renovering 3. Nedrivning, herunder nedrivning i relation til Renovering Erhvervs- genbrugspladser.
Velkommen.
Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Velkommen til Silkeborg Genbrug & Affald
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Pilotprojekt for håndtering og bortskaffelse af jern- og metalskrot
REnescience & Amagerforbrænding
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Lederforum Dagsorden: Velkommen og generel orientering Aftaler 2008
Idékatalog til affaldsplaner og affaldsplanlægning DAKOFA 25. februar 2009 Odense.
Affaldsdatamodel Dialogmøde 17. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Gebyrer Dialogmøde 14. september 07 velkommen til Miljøstyrelsen.
Frit valg for genanvendeligt erhvervsaffald. Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
PlanDK3 - muligheder og krav Workshop den 20. januar 2009 Plan09 – hos Høje-Taastrup Henrik Larsen Chefkonsulent By- og Landskabsstyrelsen.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Standardregulativer Dialogmøde 18. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Affaldskampagne sortering og bortskaffelse af affald
KO-kontrol Sikre overholdes af udvalgte miljøregler (Natur og miljø) Beskyttelse af grundvand og undergrund KO kontrol / KO anden kontrol KO kontrol.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Ressourcestrategien - Hvordan kommer vi i mål?
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Kompostering af ”tang”
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af spildevandsslam.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Affaldshåndtering og –sortering på byggepladsen
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Helbredstillæg Folkepension.
Under udbudsgrænserne
Databehandleraftaler
v/Hanne Ramussen og Annette Arent
Affaldsdatasystemet - Til brug for virksomhedstilsyn
Præsentationens transcript:

Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde velkommen til Miljøstyrelsen

Dagsorden Velkomst Ny ansvarsfordeling – register over transportører og indsamlere Fritvalgsmodellen - register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Centrale behandlingskrav - for udvalgte affaldsfraktioner Afrunding og information om den videre proces

Ny ansvarsfordeling – register over transportører Nu: Kommunal registrering af alle affaldstransportører Fremover: Central registrering. Transportøren registreres som affaldstransportør hos Færdselsstyrelsen v/ ansøgning om godskørselstilladelse Kun transportører, der er registreret som affaldstransportører, må transportere affald for fremmed regning Brugerbetalt registrering Ingen supplerende uddannelsesmæssige krav for at blive transportør af affald eller farligt affald udover kravene i godslovgivningen om transport af gods og farligt gods

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Definition En affaldsindsamler er en godkendt transportør, som overtager ansvaret for, at affaldet genanvendes, fra en affaldsproducent Indsamleren har ansvaret for afhentning, sortering, mærkning og evt. sammenblanding af affald og for at affaldet genanvendes på et anlæg, der er opført i det nationale register over genanvendelsesanlæg

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Godkendelse Uddannelse, der sikrer kendskab til affaldsreglerne, krav om sikkerhedsstillelse. Vognmanden skal gennemføre uddannelse som afsluttes med eksamen og kursusbevis. To forskellige kursusforløb, et for daglige ledere/driftsledere (1½-2 dage) og et for chauffører (½ dag) Kursets indhold –Rådgivning om opsamlingsmateriel, genanvendelseskrav, krav om hygiejne og mærkning og reglerne om import og eksport af affald –Indberetning til det centrale datasystem.

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Indsamlerens forpligtelser Dokumentere, at affaldet er afleveret til den krævede behandling på et registreret og miljøgodkendt genanvendelsesanlæg eller et tilsvarende udenlandsk anlæg. Indberette data til det nationale affaldsdata-system. Sikre at affaldets genanvendelighed bevares, hvis der sker sammenblanding af affaldsfraktioner eller affald fra forskellige affaldsproducenter blandes. Sikre tilstrækkelig mærkning af sammenblandede affaldsfraktioner, så affaldet kan genanvendes. Stille sikkerhed på kr. jf. godskørselstilladelsen. Evt. suppleres sikkerhedsstillelsen med regler om, at ikke kun uheld, men også f.eks. dumping af affald er dækket af sikkerheden. Krav om sikkerhedsstillelse for vognmænd uden godskørselstilladelse, der udelukkende kører firmakørsel.

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Udelukkelse Virksomheden/indsamleren skal til stadighed kunne dokumentere, at kravene overholdes, f.eks. at alle chauffører har været på kursus. Dom for overtrædelse af miljølovgivningen. Udelukkelse berører ikke godskørselstilladelsen – kan fortsat være transportør Kontrol og tilsyn Færdselsstyrelsen udsteder fortsat godskørselstilladelsen, herunder tilladelsen til kørsel med farligt gods Miljøstyrelsen udsteder godkendelsen som indsamler. Tilsynet med at indsamlerne overholder godkendelseskravene varetages af de kommunale myndigheder, der indberetter overtrædelser til Miljøstyrelsen.

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Registeret Landsdækkende Internetbaseret, placeres sammen med registeret over genanvendelsesanlæg, så det er nemt for affaldsproducenten at få overblik over forskellige muligheder for at håndtere en given affaldsfraktion. Drift og vedligeholdelse af registeret udbydes af Miljøstyrelsen med passende mellemrum, f.eks. 3 år.

Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Spørgsmål Er der rimelig grund til at gøre registreringen af indsamlere tidsbegrænset? Hvem skal føre tilsyn med at indsamlere håndterer affaldet korrekt, herunder mærker indsamlingsmateriel, sorterer/sammenblander/opbevarer korrekt og ikke mindst fører det til den korrekte behandling på et registreret anlæg eller eksporterer det til en tilsvarende behandling? - indsamlerens hjemkommune eller - den kommune, der fører tilsyn med affaldsproducenten, der benytter sig af en indsamler eller - den kommune, hvor behandlingsanlægget er beliggende? Er der andre alternativer? F.eks. politiets tungvognskontrol. Hvordan skal sikkerhedsstillelsen, udover den sikkerhedsstillelse, der følger af vognmandsgodkendelsen, beregnes? Pr. ton affald, pr. transport eller pr. bil?

Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald I dag: Kommunerne vurderer hvilke GA anlæg, der kan anvises genanvendeligt erhvervsaffald til på baggrund af kap. 5 godkendelser. Fremover: GA anlæg med gyldig miljøgodkendelse, der kan leve op til genanvendelseskravene for en given fraktion optages på et nationalt register

Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Optagelse i registret Anlægget søger om optagelse og oplyser om: –kontaktoplysninger om virksomheden –dokumentation for gyldig miljøgodkendelse eller tilsvarende, herunder godkendelses- og udløbsdato, –anslået årlig kapacitet –hvilke fraktioner, anlægget kan og må behandle samt –erklæring om, at eventuelle nationale behandlingskrav for den pågældende affaldsfraktion overholdes. Pligt til tilbagemelding, hvis der sker ændringer i miljøgodkendelsen, der har betydning for, hvilke affaldsfraktioner, anlægget kan eller må behandle. Anlæg, der genanvender affald, der er reguleret via restproduktbekendtgørelsen, slambekendtgørelsen eller anden lovgivning, optages ikke i det nationale register. Genanvendelse af eksempelvis slam og restprodukter vil fortsat ske efter slambekendtgørelsens og restproduktbekendtgørelsens regler.

Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Udelukkelse Registreringen ophører, når virksomhedens miljøgodkendelse udløber, efter eget ønske eller ved dom. Kontrol og tilsyn Tilsyn med genanvendelsesanlæggene sker i form af det almindelige tilsyn med, at vilkårene i anlæggenes miljøgodkendelse overholdes, dvs. tilsyn efter kapitel 5 i Miljøbeskyttelsesloven. Tilsyn med at affaldsproducenterne afleverer deres genanvendelige affald til et genanvendelsesanlæg, der er optaget i det nationale register, foretages af kommunerne i forbindelse med tilsynet med at affaldsreglerne overholdes, dvs. tilsyn efter Miljøbeskyttelseslovens kapitel 6.

Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Registeret Landsdækkende Opbygget, så der for hver fraktion findes kontaktoplysninger på de genanvendelses- virksomheder, der kan behandle den givne fraktion Internetbaseret, placeres sammen med registeret over godkendte indsamlere, så det er nemt for affaldsproducenten at få overblik over forskellige muligheder for at håndtere en given affaldsfraktion. Drift og vedligeholdelse af registeret udbydes af Miljøstyrelsen med passende mellemrum, f.eks. 3 år.

Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Spørgsmål Hvilke anlæg skal kunne optages i registeret? –sorteringsanlæg? –eksportører? -anlæg som er reguleret udenfor affaldsbekendtgørelsen? (anlæg som genanvender slam, jord mv. jf. §19-godkendelse eller anden regulering) Hvad skal fremover lægges til grund, når det vurderes om en given behandling er genanvendelse? - hvad gør kommunerne i dag? Hvilke krav skal stilles til anlæg, der ikke har (ikke skal have) en miljøgodkendelse? - hvad gør kommunerne i dag? Hvordan sker tilbagemelding til registret om overtrædelser (af krav til behandlingen og af miljøgodkendelsen) eller ændrede vilkår, f.eks. at anlægget ikke længere har en miljøgodkendelse? Skal anlæggene kunne markere i registeret, hvis de har etableret miljøstyrings og/eller kvalitetsstyringssystemer?

Farligt erhvervsaffald til genanvendelse – særlige krav? Er der behov for at stille supplerende krav til anlæggenes genanvendelse af farligt affald - ud over hvad der følger af miljøgodkendelsen? Hvad gør kommunerne i dag?

Centrale behandlingskrav Anlæggenes miljøgodkendelse regulerer ikke altid, hvilke affaldsfraktioner, anlægget må genanvende Mange fraktioner bliver opdelt i kvaliteter ”af markedet” der også sikrer optimal udnyttelse af ressourcerne i affaldet. Det gælder f.eks. papir, pap og metaller Behandlingskrav fastlægger et minimumsniveau for miljøkvaliteten i genanvendelsen Kravene sikrer at anlæggenes konkurrence på pris og service ikke gør affaldsbehandlingen miljømæssigt uacceptabel I dag findes centrale behandlingskrav for affaldsfraktioner både i affaldsbekendtgørelsen og i særlig regulering af specifikke affaldsfraktioner. De specifikke behandlingskrav i de kommunale affaldsregulativer bortfalder, når den nye organisering træder i kraft, så det frie valg kan fungere

Eksempler på centrale behandlingskrav Affaldsbekendtgørelsen stiller bl.a. krav genanvendelse af plast- og metalemballager Elskrotbekendtgørelsen stiller krav om særlig behandling af elektronikskrot Indenfor en kortere årrække stilles formentlig krav om særlig behandling af bl.a. imprægneret træ og affald fra røggasrensning Kravene udspringer af de miljømæssige krav i Affaldsstrategien

Centrale behandlingskrav Proces Der kommer ikke nye behandlingskrav i og med den nye organisering Nye affaldsfraktioner, der skal stilles behandlingskrav til, udpeges i den næste Affaldsstrategi

Videre forløb – nyt ansvar og frit valg Dialog med Færdselsstyrelsen om udbygning af register over transportører Udarbejdelse af internetbaseret register over indsamlere og genanvendelsesanlæg, herunder projektbeskrivelse og opbygning af system Januar 2008 – August 2008 Afprøvning af testversion og justering heraf August 2008 – November 2008 Registre og database klar til brug januar 2009 Piktogrammer – aktørdialog og udvikling af database Januar 2008 – August 2008 Udvikling af kurser til indsamlere – efterår 2008 Uddannelse af indsamlere i løbet af første halvår 2009 Centrale behandlingskrav udbygges løbende, hvor det er relevant

Afrunding og information om den videre proces Lovforslag om ændring af regler om ansvaret for affald og kommunal anvisning af genanvendeligt erhvervsaffald i Miljøbeskyttelsesloven sendes i høring i slutningen af 2007 Der afholdes dialogmøde i slutningen af høringsfasen Lovforslaget fremsættes i foråret 2008 De nye regler forventes at træde i kraft 1. januar 2009