Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArthur Paulsen Redigeret for ca. et år siden
1
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) anb@eogs.dk Tine Kromann Kapper Erhvervs- og Selskabsstyrelsen FAL tkk@eogs.dk
2
EU-indsaten for administrative lettelser2 A-regulering28 pct. B-regulering15 pct. C-regulering57 pct. På nogle styrelsers område er tallet over 95 pct.! Førhen ikke den store interesse for at gøre noget ved dette i EU ”det er prisen for det Indre Marked!”… ”byrderne fra EU kan vi ikke gøre noget ved”… Baggrund – ”byrderne fra EU kan vi ikke gøre noget ved… Byrderne udgør ca. 31 mia. kr. årligt, men ca. 40 pct. stammer fra EU:
3
EU-indsaten for administrative lettelser3 …men selv EU bevæger sig nu i den rigtige retning 17 Europæiske lande anvender i dag AMVAB (SCM) i varierende omfang Flere af dem har sat kvantitative reduktionsmål som i NL og DK Det Europæisk Råd udtalte derfor følgende på sidste topmøde: Det Europæiske Råd bemærker, at nogle medlemsstater allerede har opstillet reduktionsmål på 25% for de administrative byrder, og det er overbevist om, at det må være muligt at opstille tilsvarende mål på EU- plan, og opfordrer Kommissionen til at fremsætte passende forslag senest i begyndelsen af 2007 forud for Det Europæiske Råds forårsmøde.
4
EU-indsaten for administrative lettelser4 Hvad sker der så, og hvad kan vi bruge det til? Pilotprojekt sammenligner byrderne i CZ, DK, NL, UK Projektet skal udpege den mest byrdefulde EU-lovgivning i november Tanken er at genbruge data fra alle 17 lande, hvis muligt Forventer kvantitative reduktionsmål på områderne primo 2007 En række af de største, danske EU-byrder (A+B) vil formentlig indgå
5
EU-indsaten for administrative lettelser5 Hvad kan vi gøre mere konkret? Kort sigt: Præsentere konkrete forslag til forenklinger på de udpegede områder Bidrage til at forenklingsforslag behandles hurtigt i arb.grupper etc. Overbevise andre medlemsstater Iværksætte et politisk pres i Bruxelles Længere sigt: Forebygge byrder i ny EU-regulering Lægge strategi for, hvordan forenklingen kommer på dagsordenen Gennemføre strategien
6
EU-indsaten for administrative lettelser6 Grundigt analysearbejde – hvad skal forenkles og hvorfor? Identificere hvilken EU-lovgivning vi gerne vil have forenklet Udarbejde relevante byrde-beregninger o.l. Klarhed om strategi og mål – hvordan og hvornår? Dialog med relevante beslutningstagere – hvem og hvornår? For at skabe enighed om linjen Alternativt for at skabe forståelse for og udbrede kendskabet til danske synspunkter - fx h jælpe Kommissionen med at udpege nye prioriteter Tålmodighed og vedholdenhed? Hvad kræver det at få dansk indflydelse?
7
EU-indsaten for administrative lettelser7 En effektiv varetagelse af danske interesser i EU stiller mange krav til det politiske system. For at få større indflydelse i den uformelle del af beslutningsprocessen i EU er det nødvendigt at: afsætte de nødvendige ressourcer og prioritere indsatsen sikre en tidlig, koordineret holdning til alle nye politiske initiativer sikre en tidlig opbakning i Folketinget med brede mandater være aktiv i den uformelle del af EU-beslutningsprocessen, før Kommissionen fremsætter forslag udbygge netværket nationalt og i de andre medlemslande, Kommissionen og blandt de øvrige europæiske interessenter sørge for samtidig påvirkning af relevante beslutningstagere Vejen til indflydelse - forudsætninger?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.