Deltagerstyret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Fra formel til funktionel undervisning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Deltagerstyret undervisning
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Workstations.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
AT - Viden i spil.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Dannelse og kompetencer
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Generel introduktion til EC
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Innovation i AT/SO.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Hvem er Jeg ? Camilla Gyldendahl Jensen
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Øvelse 1: First Impressions
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Digital Didaktisk Design
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Skriveperiode (synopsis)
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Fra almendidaktik til fagdidaktik
It i folkeskolens matematikundervisning
1. Trin – Problemstilling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Deltagerstyret undervisning

Hvem er vi ? Jannie Dodensig Civilingeniør i arkitektur og design Underviser til daglig på UCN, konstruktøruddannelsen Camilla Poulsen

Vi modtager studerende som: Udfordringen Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Har stor aldersspredning og erfaringsgrundlag er uddannet via mesterlærer tankegangen

Vi modtager studerende som: Udfordringen Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen

Vi modtager studerende som: Udfordringen Reflekterende Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Udfordringen Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Udfordringen Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Innovative og kreative Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Kritisk tilgang Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele

Vi modtager studerende som: Kritisk tilgang Udfordringen Samarbejde Reflekterende Analytisk tilgang Problemløser Kunne aflære viden Vi modtager studerende som: Er eksperter i at lave løsninger Er eksperter i at følge anvisninger Har et solidt fagligt fundament som er forankret i traditionen Proces orienteret Horisontal tænke Innovative og kreative Kunne vidensdele

Produktorienteret Procesorienteret

Det er svært at bryde med en vanetænkning Vi oplever derfor Stor frustration Forvirring Modvilje Det er svært at bryde med en vanetænkning De tør ikke fejle

Hvorfor netop den deltagerstyret undervisning ? Det deduktive princip Det induktive princip Læreren præsentere regler, løsningsprincipper osv Et problem rejses for eleven. Problemet kan ikke umiddelbart løses Læreren forklarer ved eksempler eller illustrationer Der opstilles forslag til løsning af problemet (hypotesedannelse) Eleverne øver reglen, løsningsprincippet (øvelsesopgaver) Forslagene afprøves – om de er anvendelige Læreren kontrollerer indlæringseffekten Konklusion

Produkt orienteret Proces orienteret Hvorfor netop den deltagerstyret undervisning ? Det deduktive princip Det induktive princip Læreren præsentere regler, løsningsprincipper osv Et problem rejses for eleven. Problemet kan ikke umiddelbart løses Produkt orienteret Læreren forklarer ved eksempler eller illustrationer Der opstilles forslag til løsning af problemet (hypotesedannelse) Eleverne øver reglen, løsningsprincippet (øvelsesopgaver) Proces orienteret Forslagene afprøves – om de er anvendelige Læreren kontrollerer indlæringseffekten Konklusion

Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering For at kunne håndtere denne udfordring har vi udviklet 3 konkrete undervisningsmetoder ud fra tankegangen om den deltagerstyret undervisning Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering Vi har arbejdet med ”kort” som værktøj som styring af de tre ”ledet” undervisningsformer

Disse ”plantes” før start hos deltageren. Ledet diskussion Ved at kombinere den traditionelle ledet diskussions metode, med nogle forberedte fokuspunkter på kort. Disse ”plantes” før start hos deltageren. Herved har alle deltagere et afgrænses område hvortil de skal bidrage til diskussionen - diskussionen er for alle og ikke de få der ”tør” sige noget. Den enkelte studerende skal derfor heller ikke rumme hele diskussionen fra start af.

Ledet Skitsering Her kobles den Ledet diskussion med skitseringsteknikker – her i gruppesammenhæng Diskussionen er nu både mundtlig og skriftlig – gennem tegning og skitser behandles de udvalgte problemstillinger. Skitserne evalueres og problemformuleres herefter af en ny projektgruppe – herved skabes der vidensdeling og problemstillingerne ses fra flere perspektiver

Ledet Evaluering De studerende præsentere udvalgt arbejde skriftlig. De studerende har herefter selv ansvaret for at evaluerer hinanden gennem dialogen. Igen ”plantes” en række forberedte problemafklarende spørgsmål, som de studerende kan støtte sig op af – bruge til at igangsætte deres dialog Kortene sikrer det faglige niveau i evalueringen

Hvordan gør vi det så i praksis Ledet diskussion Ledet skitsering Ledet evaluering Lad os se på nogle konkrete undervisningssituationer

Hvad indeholder kortene ?

Ledet diskussion som styring af dialogen Hvordan gribes den mundtlige fremlæggelse an

Ledet skitsering Stimuli og benspænd - Blokering - hindre vanetænkning Provokation - giver dialog - Inspiration - Horisontal tænkning

De innovative løsninger Skitser Tre benspænd skaber når de kombineres nye løsninger Løsningerne fremtvinges gennem en skitseproces Undervejs bidrager kortene til diskussion og refleksion over de fremkomne løsningsforslag

Det ”fag” faglige udgangspunkt 2 1 3 4 5 Ledet skitsering Det ”fag” faglige udgangspunkt

Ledet diskussion som evalueringsmetode