Dagsorden for seminar den 25.10.13 Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Introduktion til Sprogpakken
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
 Projektets ordinære målgruppe var ældreområdet  Efter at have foretaget interviews med ældrechefer i Vordingborg og Næstved, stod det klart, at projektet.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Tillid Temadag for AMIR
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Praksisnær offentlig ledelse i Syddanmark Erhvervsakademi Sydvest, Esbjerg og Sønderborg.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Det nye COK – og nye perspektiver på samarbejdet mellem BKF og COK Regionsformandsmøde i BKF Kastrup, 16. januar, 2009 Af direktør Jens Hornemann, COK.
Akademiuddannelsen i Ledelse
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Økonomi og organisation
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fem lærere på mentorkursus
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Dialogmøde den 24. januar 2014  Kl Velkommen og intro til dagens program v/Thomas Hey  Kl Velkomst ved Marie Nørgaard Laursen – om.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Hvad har kommunerne tænkt sig? Ledertræf den 10. december 2009 FOA Fag og Arbejde.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Fem lærere på mentorkursus
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Præsentation af UUL analyse
Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune.
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

Dagsorden for seminar den Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul

Spørgsmål vi stillede til os selv i LeaderLab og senere til Viborg Kommunes HR afdeling Hvorfor har vi så få offentlige ledere på vores Lederuddannelser? - nærmere bestemt GLU – Den Grundlæggende Leder Uddannelse

Via vores partnerskab med VEU Center Midtøst blev vi opmærksomme på et projekt med nogenlunde samme udfordring Trepartsaftalen fra 2007 afsatte 30 millioner til at styrke lederne i den offentlige sektor via deres brug af kompetencegivende lederuddannelser på AMU og AU niveau. Seks lokale udviklingsprojekter gennemfører i perioden 1. september 2012 – 31. december 2013 i et bredt samarbejde med kommuner, regioner og stat og med arbejdstagerorganisationerne - en række indsatser med det formål at finde bedst praksis i hvordan og med hvilke indsatser de praksisnære lederuddannelser kan bidrage til at styrke kvaliteten af ledelse i den offentlige sektor.

Fakta om projektet: Projektet vil afdække de behov, en førstelinje leder har for kompetenceudvikling via en interviewrunde i 3 kommuner(Viborg-Nord- og Syddjurs). Det er tanken, at projektet skal afdække de behov nuværende offentlige 1. linjeledere har i deres jobfunktion, og det gap der er mellem nuværende kompetencer og ønskede kompetencer og ikke mindst, grundlaget for at udvikle et nyt tillægsmodul til Den Grundlæggende Leder Uddannelse (GLU), der fokuserer på de særlige ledelsesmæssige udfordringer, en førstelinje leder i det offentlige mødes af. Samarbejdspartnere er Viborg Kommune, Nord- og Syddjurs Kommune, FOA, HK og 3F Projektet ændrede fokus sommeren 2013, da vi inddrog målgruppen Social- og Sundhedsassistenter. Vi oplevede et manglende fokus på en stor gruppe af 1. linjeledere i plejesektoren, der kunne være relevante at indfange

Mål/ gennemførte aktiviteter / planlagte aktiviteter: Mål: Interview + analyser +sammenfatning af resultater Udvikle et tillægsmodul til GLU Udbyde og gennemføre tillægsmodul Gennemførte aktiviteter: Etablere samarbejde med Viborg Kommunes HR afdeling Gennemføre interview med 1. linjeledere i teknisk afdeling Viborg Kommune+ Nord- Syddjurs Kommune Gennemføre interview med 1. linjeledere i plejesektoren Viborg Kommune+ Nord- Syddjurs Kommune Analyse af interviews og sammenfatning/tendenser Planlagte aktiviteter (fremdriftsplan) Seminar om interviewdata samt udvikling af endeligt indhold til tillægsmodul – Udbud og gennemførelse af modul – primo 2014

Den Grundlæggende Leder Uddannelse - GLU Modul 1 Introduktion til ledelse Modul 2 Ledelse og udvikling Modul 3 Situationsbestemt ledelse Modul 4 Kommunikation og konflikthåndtering Modul 5 Forandringsledelse Tillægsmodul

Projektet vil afdække de behov, en førstelinje leder har for kompetenceudvikling via en interviewrunde i 3 kommuner: Nord – Syddjurs og Viborg Kommune LeaderLab v/VEU Center MidtØst og COK har nu foretaget omkring 30 interview med fokus på førstelinjelederen i det offentlige Førstelinjelederen som AMU målgruppe Udarbejdet en analyse og udvalgt ønskede behov for opkvalificering (Økonomisk forståelse, politisk tæft, organisationsforståelse mm)

Udfordringer Svært ved at finde 1. linjelederen i organisationerne 1. linjelederen havde svært ved at afsætte tid til interview Kommuners HR strategi, at alle ledere skal på Diplom – DIL+ DOL Kommuners ønsker om individuelt tilpassede lederforløb i et åbent kursus koncept (AMU)

Hvilket udbytte får de ansatte i kommunerne-regioner-statslige virksomheder ved dette samarbejde? Tilpasset undervisningsmodul på Den Grundlæggende Lederuddannelse(GLU) til den offentlige leder Kompetenceprofil for førstelinjeleder på udvalgte organisatoriske områder, eks Teknik og Miljø området Analyserapport af førstelinelederes oplevelse af rekrutteringsprocessen og et eventuelt gab mellem kvalifikationer og krav fra Kommunen. Målrettet grundlag for rekruttering af kommende 1. linjeleder

Indbydelse til udvikling af ”ledelseslæring” til offentlige ledere Vi vil gerne indbyde dig til et seminar, hvor vi fortæller om vores analyser af interview med 1. linjeledere i Viborg, Nord- og Syddjurs kommuner – foretaget i et samarbejde mellem COK og Mercantec. Vi vil samtidighed gerne sammen med Jer/dig i udvikle indhold til et kursusmodul tilrettet de ønskede behov for lederen i det offentlige. Målgruppen for kursusmodul er et tilbud til såvel erfarne som nye og kommende ledere, f.eks. gruppekoordinatorer, teamledere, afdelingsledere, vejledere og andre med lignende ledelses-, økonomisk- og personaleansvar. Hvem er inviteret?: HR Viborg Kommune, FOA Viborg-Skive, HK Midtvest, 3F Viborg, LeaderLab – en del af Mercantec, VEU Center Midtøst, COK, 1. linjeledere i Nord- Syddjurs kommune samt Viborg Kommune Fredag den 25. oktober kl Sted: Vinkelvej 20, 8800 Viborg

Tillægsmodul skal være landsdækkende og kunne udbydes på alle landets erhvervsskoler Det har været muligt, at målrette indhold så kvalificeret, da vi har haft projektmidler til rådighed

Input fra Interview – analyser og tendenser

Ledere i det offentlige Som leder i en politisk styret organisation skal du håndtere mangeartede ledelsesopgaver. Du skal have økonomisk forståelse, have kendskab til økonomistyringsmetoder og bruge økonomiske nøgletal som medspiller og ikke modspiller. Som ny leder skal du bl.a. håndtere overgangen fra kollega/medarbejder og afkode de nye forventninger og krav. Selv om overgangen indebærer mange dilemmaer, kan du med de rette værktøjer og viden møde de nye udfordringer. Du skal som leder i det offentlige have politisk tæft. Det vil sige, at du skal kunne oversætte overordnede strategiske målsætninger til operationelt niveau.

Målgruppe Kurset er et tilbud til såvel erfarne som nye og kommende ledere, f.eks. gruppekoordinatorer, teamledere, afdelingsledere, vejledere og andre med lignende ledelses-, økonomisk- og personaleansvar. Hvis du har gennemført Den Grundlæggende Ledelse(GLU) er det et tillægsmodul til dette uddannelsesforløb, men kan også tages som et selvstændigt modul.

Form Kurset tager afsæt i din egen hverdag og erfaringer. Der veksles mellem teori, gruppeøvelser og personlig feedback. Der bliver inddraget konkrete problemstillinger, som deltagerne kan træne og diskutere. Kurset forudsætter aktiv deltagelse

Indhold Få en forståelse for hvordan kommuner og regioners aktiviteter finansieres, og hvordan budget og regnskab indgår som dokumentation for målopfyldelse Afkode nye forventninger og krav i lederrollen Hvorfor økonomistyring – lokalt og samfundsmæssigt? Hvordan styres kommuners og regioners økonomi – statens indflydelse Styringsmidler, herunder budgettering, opfølgning, likviditet og regnskab Værdi- og målstyring Hvordan ændre at ”drift” fylder meget – og personledelse mindre? Organisationsforståelse

Hvad skal vi også være opmærksomme på hvad angår indhold til et tillægsmodul? Hjælp os med at kvalificere indhold