Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune."— Præsentationens transcript:

1 Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv
Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune

2 Vi er 3000 ansatte i Syddjurs Kommune - heraf 150 ledere

3 Vi gør det sammen – også når vi taler ledelsesudvikling
VISION Syddjurs Kommune: Vi gør det sammen – også når vi taler ledelsesudvikling

4 Ledelsesudvikling med strategisk afsæt i Syddjurs
Udvikling af ledelse er del af en større organisatorisk udvikling, forståelse og fortælling med fokus på resultater Derfor arbejder vi med afsæt i vores Ledelses- og medarbejdergrundlag strategisk med: Økonomi- og resultatstyring via budgetstrategi Ledelses- og trivselsmålinger Ledelsesudviklingsprogrammer (LUP, KUP, ØLA) Fælles ledelsesfortælling

5 Ledelsesudvikling: forankret i direktionens strategiplan
1. Vi styrker den poliske ledelse 5. Vi er omstillingsparate og modstandsdygtige 2. Vi har fokus på resultater og det, der virker 4. Vi arbejder sammen på tværs 3. Vi skaber gode løsninger i samarbejde med omverdenen

6 Ledelse gør en forskel i Syddjurs

7 Ledelses- og medarbejdergrundlag - LMG
Forskellige lederroller kalder på forskellige kompetencer! Forskellige roller i styringskæden Introforløb – direktionen italesætter ledelse fra dag 1

8 Sammenhængende ledelsesudvikling
Strategisk og faglig ledelse udvikles sammen Styringskæden styrkes Tydelig forankring i LMG, vision og strategiplan Koordineret ledelsesudvikling og sammenhæng

9 Ledelsesudvikling i Syddjurs Kommune
KUP Udviklingsforløb for koncernledelsen med fokus på strategisk ledelse (udvikles med CBS) LUP Udviklingsforløb for alle ledere med fokus på faglig ledelse og resultater(udvikles med KL og COK) ØLA Tværkommunalt samarbejde om tværgående ledelsesudvikling, hvor ledere er sammen på tværs af fagområder

10 Hvordan tænker vi den nationale dagsorden ind i ledelsesudvikling i Syddjurs?
KUP Koncernledelse LUP Alle ledere STRATEGISK LEDELSE FAGLIG LEDELSE

11 Aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor
Januar 2019

12 Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden
ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 1. Kompetenceprofiler for statslige topledere Der udformes kompetenceprofiler for afdelingschefer og styrelsesdirektører i staten, der kan anvendes til rekruttering og udvikling af statslige topledere. Kompetenceprofilerne skal supplere dem, der i dag er formuleret for departementschefer, der samtidig revideres. 4. Eftersyn af de offentlige lederuddannelser I samarbejde med udbyderne af offentligt godkendte lederuddannelser gennemføres et eftersyn af lederuddannelserne. Undersøgelserne skal danne grundlag for ændringer af og evt. udvikling af nye offentlige lederuddannelser. 2. Mobilitet blandt ledere i den offentlige sektor Der nedsættes en taskforce til at fremme forståelsen i den private sektor for offentlig ledelse og identificere, hvad der blokerer henholdsvis fremmer mobilitet. 5. Styrket lederudvikling i staten Der satses yderligere på udvikling af de statslige ledere. Videreudvikling og udbygning af Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS) skal være med til at sikre, at flere ledere får tilbudt lederudviklingsforløb af høj kvalitet – uanset hvor de befinder sig i lederkarrieren 3. Evaluering af offentlig ledelse Der udvikles i samarbejde med Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse et værktøj til den enkelte leder om lederevaluering af høj kvalitet, som lederne frit kan vælge at anvende. Værktøjet skal styrke den enkelte leders udvikling. Desuden kan evalueringerne benyttes til at skabe et landsdækkende overblik over udviklingen i offentlig ledelse. 6. Udvikling af lederaspiranter og nye ledere Der gennemføres en indsats i staten for at identificere talentfulde lederaspiranter samt motivere og udvikle dem såvel som nye ledere lokalt på de enkelte ministerområder. Med initiativet udvikles et nyt forløb for særligt udvalgte, talentfulde kommende ledere i staten med henblik på at accelerere deres udvikling. Initiativet skal endvidere sikre, at der er et overblik over vækstlaget, at alle ledelsestalenter opfanges, og at der etableres bedre muligheder for at prøve kræfter med ledelse, inden der tildeles et formelt ledelsesansvar.

13 Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden
ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 7. Direktionsforløb på tværs af den offentlige sektor Der igangsættes udviklingsforløb for offentlige direktioner på tværs af stat, regioner og kommuner. De nye forløb skal skabe øget indsigt på tværs af sektorer – herunder de forskellige vilkår, udfordringer og muligheder, der er i forskellige dele af den offentlige sektor. 11. Målrettet kompetenceudvikling med øget effekt Kompetencerådet får til opgave at undersøge, hvordan der arbejdes med kompetenceudvikling lokalt, om indsatserne har den ønskede effekt og om midlerne anvendes på den bedste måde. 8. Systematisk anvendelse af brugertilfredshedsundersøgelser Der tages initiativ til, at anvendelsen af nationale brugertilfredshedsundersøgelser udbredes langt mere systematisk på de store velfærdsområder, herunder på skoler, SFO’er, dagtilbud, genoptræningsområdet og i misbrugsbehandlingen. 12. Medarbejdernes kompetencer skal bringes bedre i spil Regeringen vil følge op på, om kompetencerne og viden hos medarbejderne bringes i spil bedst muligt som led i det nationale partnerskab om kulegravninger med kommunerne og de faglige organisationer. 9. Bedre prioritering på tværs Ministerierne skal være bedre til at anvende opsparinger, hvor behovet er størst, og Finansministeriet vil se positivt på anmodninger om adgang til forbrug af opsparing i løbet af finansåret. 13. Rotationsforløb på tværs af den offentlige sektor Via rotationsforløb for medarbejdere og ledere skal det gøres nemmere for offentlige ledere og medarbejdere at udveksle arbejdsopgaver og erfaringer, så de kan bidrage til at skabe sammenhæng på tværs og opbygge kompetencer og viden på tværs af sektorer. 10. Tværoffentligt kompetenceråd Et tværoffentligt kompetenceråd skal skabe et styrket, fælles fundament for offentlig kompetenceudvikling og sætte strategisk retning for udviklingen af de offentligt ansattes kompetencer. 14. Digitale læringsløsninger De offentlige arbejdspladser understøttes i at udnytte mulighederne for bedre fælles kompetenceudvikling mv. via den digitale læringsløsning Campus.

14 Regeringsudspil ”En offentlig sektor rustet til fremtiden
ledelse og kompetencer i den offentlige sektor” 22 konkrete initiativer 15. Undersøgelse af motivation i det offentlige Motiverede ledere og medarbejdere er en vigtig prioritet, og vi skal derfor interessere os mere for, hvad der driver de offentlige ledere og medarbejdere. Der gennemføres derfor en motivationsundersøgelse blandt offentlige ledere og medarbejdere. 19. Nationalt partnerskab om ledelse og kompetencer Regeringen vil invitere KL og Danske Regioner til at indgå i et nationalt partnerskab om ledelse og kompetencer. Partnerskabet skal følge op på initiativerne i reformudspillet En offentlig sektor rustet til fremtiden og implementeringen af Ledelseskommissionens anbefalinger. 16. Mere nærvær – mindre sygefravær Der gennemføres en fællesoffentlig indsats, som skal nedbringe sygefraværet i den offentlige sektor. Der afsættes 100 mio. kr. til en særlig indsats, hvor udfordringerne med sygefravær er størst, eller hvor arbejdsmiljøet er særligt belastet. Der afsættes desuden 45 mio. kr. til at udvikle ledelsesinformationsværktøjer og videnspakker samt til at nedsætte et rejsehold. 20. Ledelsesuge Der afholdes en årligt tilbagevendende ledelsesuge, hvor ledere, offentlige organisationer, lederforeninger, forskere, faglige organisationer og ledelseskonsulenter kan sætte fokus på ledelse. 17. Serviceeftersyn af samarbejdssystemet De statslige arbejdspladser gennemfører et serviceeftersyn af deres samarbejdssystem. Kommunerne og regionerne opfodres til at gennemføre et eftersyn af deres MED-systemer lokalt. 21. Ambassadører for offentlig ledelse Regeringen vil invitere KL og Danske Regioner til i samarbejde at udnævne en årlig ambassadør for offentlig ledelse, der skal sætte fokus på ledelse og behovet for at skabe plads til ledelse samt stå i spidsen for ledelsesugen. Der udnævnes årligt en ambassadør i 18. Velfærdsstafet Der igangsættes en velfærdsstafet, der skal gives til arbejdspladser, som har skabt nye og virkningsfulde løsninger til gavn for borgerne. Stafetten løber i tre år frem til 2021 22.Regeringen forpligter alle statslige institutioner om opfølgning på Ledelseskommissionens anbefalinger.

15 Fokus i fremtidens offentlige lederuddannelser?
Udvikling af ledelse på alle niveauer i styringskæden er en vedvarende opgave! Ledelsesadfærd skaber både løbende resultater/effektiviseringer OG radikale innovationer Ledere skal have kompetencer ud i at kunne agere i en kommunalpolitisk ramme Ledelse handler også om at lytte, sætte andre i spil og skabe relationer Ledere skal have fokus på at udvikle medarbejdernes kompetencer Praksisnær ledelse Velfærd skabes sammen med andre Digital transformation og datadreven ledelse


Download ppt "Krav til fremtidens offentlige ledere – set fra et kommunalt perspektiv Oplæg den 20. februar 2019 Kommunaldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google