Afsætning grundforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Afsætning HHX - Lene Baake.
Advertisements

10 Konkurrencesituation
Afsætning grundforløb
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Afsætning 2012.
HHX - Lene Baake Afsætning
Praktisk segmentering
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Accessoriske kontrakter
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
26.2 Kapacitetsomkostninger
7 Efterspørgselsforhold
Salg og service Dag 1.
Helhedssyn i et postmoderne samfund
AFSÆTNING B – Schønberg
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Afsætning grundforløb
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
HHX - Lene Baake Afsætning
Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Afsætning grundforløb
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Operationelle mål.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
Introduktion til afsætning
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
1 Afsætningsfaglig metode
AFSÆTNING A – Schønberg
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Koncepter og butikskæder
Parametermix - promotion
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
markedsføringsplaner
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Købemotiver og gruppepåvirkninger
10 Konkurrencesituation
Hvad forstår man ved et producentmarked?
Salgets forudsætninger
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Afsætning grundforløb

Plan for uge 41 Opgaver til kapitel 10 Kapitel 7 – efterspørgselsforhold Markedets størrelse Det potentielle og effektive marked Konsumentmarkedet Producentmarkedet

Opgaver Tjekopgaver: 6-11 (s. 93) Opgave 2: Mobilselskaber Opgave 3: Markedet for mælk

Markedets størrelse Konsumentenhed Den eller de personer, der har teknisk eller fysisk mulighed for at bruge produktet en person, flere flere personer, familie, husstand

Twitter Hvad er konsumentenheden for et fodboldmål? Skriv #afs1 fodboldmål = …… Hvad er konsumentenheden for et fjernsyn? Skriv #afs1 fjernsyn = ……

Markedets størrelse Totalmarkedet (for en produkttype – cykel) Markedets overordnede attraktivitet Afhænger af: hvor mange konsumentenheder, der efterspørger produktet hvor meget hver enkelt konsumentenhed efterspørger.

Twitter Hvordan finder vi totalmarkedet for kaffe? Send et tweet til #afs1

Totalmarkedet Totalmarkedet kan opdeles i Forbrugere, der køber produktet Forbrugere, der har intention om at købe Forbrugere, der slet ikke kender, bruger eller køber produktet

Det potentielle marked Består af alle de mulige forbrugere, der kan tænkes at købe eller bruge produktet. Kan opdeles i: Det effektive marked, der udgør de konsument-enheder, der bruger produktet. Det latente marked, der udgør de konsument-enheder, der ikke bruger produktet.

Det potentielle marked #afs1 hvad kan virksomheden gøre for at øge sin markedsandel

Det potentielle marked Virksomhedens markedsandel viser, hvor stor en del af det effektive marked, ”man har” Vil man øge sit salg Kan man tage markedsandele fra konkurrenterne på det effektive marked Udvide det effektive marked ved at få konsumentenhederne fra det latente marked til at købe Markedet deles op i konsument og producentmarkedet – ud fra formål med køb

Konsumentmarkedet Er det marked, hvor kunderne er private forbrugere, der køber med det formål at dække deres personlige behov. Køb til eget forbrug Ikke professionel – ikke rationelle Kaldes også B2C-markedet

Producentmarkedet Er det marked, hvor kunderne/brugerne er virksomheder, organisationer (fx foreninger) og offentlige institutioner, der køber med det formål at opfylde afledte behov og dermed virksomhedens/organisationens målsætninger. Køber og sælger er prof. Kaldes også B2B-markedet

B2C – B2B

Erhvervsmæssig brug – forbrug eller videresalg Antal kunder Problemstilling Konsumentmarkedet Producentmarkedet Formål med købet Privat forbrug Erhvervsmæssig brug – forbrug eller videresalg Antal kunder Mange (ofte stort alle husstande) Få (virksomheder, offentlige institutioner og organisationer) Købskvantum Lille kvantum pr. kunde Køb i større mængder Købsadfærd Blanding mellem rationel og følelsesmæssig adfærd Primært rationel adfærd Kapitel 7 Efterspørgselsforhold

Opgaver Tjekopgaver: 1-4 (s. 93) Opgave 1: Midtjyske medier Opgave 2: TDC