Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

7 Efterspørgselsforhold

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "7 Efterspørgselsforhold"— Præsentationens transcript:

1 7 Efterspørgselsforhold
Oversigt Markedets størrelse Konsumentenhed Totalmarkedet Det potentielle marked Det effektive marked Det latente marked Konsumentmarkedet og producentmarkedet Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet 7 Efterspørgselsforhold

2 7 Efterspørgselsforhold
Markedets størrelse Konsumentenhed Den eller de personer, der har teknisk eller fysisk mulighed for at bruge produktet Husstand: en person, flere personer, familie Totalmarkedet Markedets overordnede attraktivitet Afhænger af: hvor mange konsumentenheder, der efterspørger produktet hvor meget hver enkelt konsumentenhed efterspørger. 7 Efterspørgselsforhold

3 Det potentielle marked
Består af alle de mulige forbrugere, der kan tænkes at købe eller bruge produktet. Kan opdeles i: Det effektive marked, der udgør de konsument-enheder, der bruger produktet. Det latente marked, der udgør de konsument-enheder, der ikke bruger produktet. 7 Efterspørgselsforhold

4 Konsument- og producentmarkedet
Konsumentmarkedet Er det marked, hvor kunderne er private forbrugere, der køber med det formål at dække deres personlige behov. Kaldes også B2C-markedet Producentmarkedet Er det marked, hvor kunderne/brugerne er virksomheder, organisationer (fx foreninger) og offentlige institutioner, der køber med det formål at opfylde afledte behov og dermed virksomhedens/organisationens målsætninger. Kaldes også B2B-markedet 7 Efterspørgselsforhold

5 Konsumentmarkedet og producentmarkedet
5 7 Efterspørgselsforhold

6 Forskelle mellem konsument- og producentmarkedet
Problemstilling Konsumentmarkedet Producentmarkedet Formål med købet Privat forbrug Erhvervsmæssig brug – forbrug eller videresalg Antal kunder Mange (ofte stort alle husstande) Få (virksomheder, offentlige institutioner og organisationer) Købskvantum Lille kvantum pr. kunde Køb i større mængder Købsadfærd Blanding mellem rationel og følelsesmæssig adfærd Primært rationel adfærd 7 Efterspørgselsforhold


Download ppt "7 Efterspørgselsforhold"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google