Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFilippa Jeppesen Redigeret for ca. et år siden
1
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren kendes og er udefra givet Monopol: Reglen MR= MC (evt. kapacitetsbegrænsning) Prisdifferentiering: MR 1 = MR 2 = MC Oligopol: Gemmes til senere Afsætningsøkonomi – slides til kapitel 1
2
Alternativet: en ung kok, der vil starte sin forretning: type – middagsrestaurant eller frokost eller begge beliggenhed indretning åbningstid prispolitik menukort Producent/vare Forbruger/behov
3
Information om markedet A. Eksterne - objektive kilder: DS, f.eks. Befolkningsstatistik Branchestatistik, normtal B. Markedsanalyser. Princippet i en markedsanalyse Repræsentativt udsnit Kender de produktet? Hvad mener de om produktet? Eks. på svar: 63 pct. kender Colgate Premium 30 pct. mener, den er for dyr 47 mener, at produktet er udmærket 1 2 pct. mener, at hætten klistrer til
4
Problemer ved markedsanalyser 1. Hvilken type – svarprocent kontra omkostninger i. Personligt interview? ii. Telefoninterviews? iii. Postomdelt spørgeskema? iv. Internet-rundspørge? 2. Fortolkning af svar? Hypotetiske data: Intention kontra handling - effektiv købsadfærd EDSEL-skandalen 3. Kvalitative udsagn En (erfarings)videnskab – ikke kun et emne for alskens dilettanteri
5
Varebegrebet En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Producentegenskaber: Egenskaber set fra producentens side: Konsumentegenskaber: Egenskaber ser fra forbrugerens side
6
En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Eks. støvsugere
7
Informationens karakter: Ofte kvalitative udsagn NB om skalaer. Kardinale skalaer: A er 3 gange så stor som B Ordinale skalaer: A er bedre end B. Kategoriserede data, f.eks. køn eller nationalitet Den typiske forskel på producent- og konsumentkriterier
8
Varebegrebets mange dimensioner Fysiske dimension - producentkriterier el. konsumentkriterier Indpakning Garantiordninger Service Reservedelspolitik Sortiment - dybde kontra bredde Problem: Sælge vare eller sælge oplevelse Luksusrestaurant Indkøb af pels/klipning Teaterbesøg Ny vinkel: Er selve indkøbet en oplevelse -Internetkøb
9
Hovedsondring i bogen: Det industrielle marked kontra konsumentmarkedet: Virksomhed En grosDetailhandelForbruger Virksomhed Forbruger B2B eller B2C
10
Vanskelighederne ved at afgrænse markedet. 2 spørgsmål: 1. 1. Afgrænsning af varebegrebet 2. 2. Den geografiske afgrænsning Varebegrebet - Hvad er en vare? Bil som eks. Markedet for personbiler 2-personers varevogne med gule nummerplader? 2-personers elbiler Motorcykler med sidevogn, Rugbrød, Husbiler
11
Den geografiske afgrænsning - lokale markeder/lokale monopoler Konkurrenterne til et Netto supermarked: 1. Andre supermarkeder 2. Nicheområder: bageren for kager slikbutikken grønthandleren tobakskiosken o.s.v. Virkeligheden: Nok mere kompleks end de fleste økonomiske modeller (envaremodeller)
12
Kapitel 2 og 3 Markedsføringsstrategi: Business Strategy - Strategic Management etc. Doing the right thing versus doing it right SWOT analyser Strengths Weaknesses Opportunities Threats
13
Et utal af modeller Porters model Boston modellen Hvorom meget er skrevet - kan mere skrives. Vaniljekransforskning 1. Markedsleder Overordnede strategier: 1. Markedsudfordrer 2. Markedstilpasser Vækstorienteret - Profitorienteret Risikoelsker - risikoavers
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.