Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren."— Præsentationens transcript:

1 Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren kendes og er udefra givet Monopol: Reglen MR= MC (evt. kapacitetsbegrænsning) Prisdifferentiering: MR 1 = MR 2 = MC Oligopol: Gemmes til senere Afsætningsøkonomi – slides til kapitel 1

2 Alternativet: en ung kok, der vil starte sin forretning:  type – middagsrestaurant eller frokost eller begge  beliggenhed  indretning  åbningstid  prispolitik  menukort Producent/vare Forbruger/behov

3 Information om markedet A. Eksterne - objektive kilder: DS, f.eks. Befolkningsstatistik Branchestatistik, normtal B. Markedsanalyser. Princippet i en markedsanalyse Repræsentativt udsnit Kender de produktet? Hvad mener de om produktet? Eks. på svar: 63 pct. kender Colgate Premium 30 pct. mener, den er for dyr 47 mener, at produktet er udmærket 1 2 pct. mener, at hætten klistrer til

4 Problemer ved markedsanalyser 1. Hvilken type – svarprocent kontra omkostninger i. Personligt interview? ii. Telefoninterviews? iii. Postomdelt spørgeskema? iv. Internet-rundspørge? 2. Fortolkning af svar? Hypotetiske data: Intention kontra handling - effektiv købsadfærd EDSEL-skandalen 3. Kvalitative udsagn En (erfarings)videnskab – ikke kun et emne for alskens dilettanteri

5 Varebegrebet En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Producentegenskaber: Egenskaber set fra producentens side: Konsumentegenskaber: Egenskaber ser fra forbrugerens side

6 En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Eks. støvsugere

7 Informationens karakter: Ofte kvalitative udsagn NB om skalaer.  Kardinale skalaer: A er 3 gange så stor som B  Ordinale skalaer: A er bedre end B.  Kategoriserede data, f.eks. køn eller nationalitet Den typiske forskel på producent- og konsumentkriterier

8 Varebegrebets mange dimensioner Fysiske dimension - producentkriterier el. konsumentkriterier Indpakning Garantiordninger Service Reservedelspolitik Sortiment - dybde kontra bredde Problem: Sælge vare eller sælge oplevelse Luksusrestaurant Indkøb af pels/klipning Teaterbesøg Ny vinkel: Er selve indkøbet en oplevelse -Internetkøb

9 Hovedsondring i bogen: Det industrielle marked kontra konsumentmarkedet: Virksomhed En grosDetailhandelForbruger Virksomhed Forbruger B2B eller B2C

10 Vanskelighederne ved at afgrænse markedet. 2 spørgsmål: 1. 1. Afgrænsning af varebegrebet 2. 2. Den geografiske afgrænsning Varebegrebet - Hvad er en vare? Bil som eks. Markedet for personbiler 2-personers varevogne med gule nummerplader? 2-personers elbiler Motorcykler med sidevogn, Rugbrød, Husbiler

11 Den geografiske afgrænsning - lokale markeder/lokale monopoler Konkurrenterne til et Netto supermarked: 1. Andre supermarkeder 2. Nicheområder: bageren for kager slikbutikken grønthandleren tobakskiosken o.s.v. Virkeligheden: Nok mere kompleks end de fleste økonomiske modeller (envaremodeller)

12 Kapitel 2 og 3 Markedsføringsstrategi: Business Strategy - Strategic Management etc. Doing the right thing versus doing it right SWOT analyser Strengths Weaknesses Opportunities Threats

13 Et utal af modeller Porters model Boston modellen Hvorom meget er skrevet - kan mere skrives. Vaniljekransforskning 1. Markedsleder Overordnede strategier: 1. Markedsudfordrer 2. Markedstilpasser Vækstorienteret - Profitorienteret Risikoelsker - risikoavers


Download ppt "Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google